سرویس موسیقی هنرآنلاین: فروغ بهمن‌‌پور پژوهشگر موسیقی درباره موسیقی رمضان به هنرآنلاین گفت: متاسفانه موسیقی رمضان منسوخ شده است و هر سال که می‌گذرد این نوع موسیقی بیشتر به دست فراموشی سپرده می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه بیان کرد: موسیقی رمضان در گذشته بسیار پربارتر بود ولی امروزه اصالت این نوع موسیقی از بین رفته است در حالی‌که باید سعی کنیم این نوع موسیقی را شکوفا سازیم.

بهمن‌پور خاطرنشان کرد: یادم می‌آید زمانی‌که کودک بودم در محله ما زورخانه‌ای به زورخانه "پهلوان قراب" بود که در این زورخانه افراد سرشناس و ورزشکاران رفت و آمد می‌کردند و در ماه رمضان از ساعت 9 شب تا سحر صدای ضرب زورخانه آن‌ها به گوش همه می‌رسید.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه این مراسم همزمان با افطار هم اجرا می‌شد، تاکید کرد: معمولا در این زورخانه از اشعار عرفانی استفاده می‌شد و بیشتر به حمایت از نیازمندان تاکید می‌شد، همچنین عبادت پروردگار در اشعار و کلام‌شان کاملا مشهود بود.

فروغ بهمن‌پور در پاسخ به این پرسش که در موسیقی رمضان از ساز خاصی استفاده می‌شود، گفت: موسیقی رمضان در هر شهر و منطقه‌ای به شیوه خاصی اجرا می‌شود در نتیجه هر منطقه ساز مخصوص خودش را دارد به عنوان مثال در شهرهای شمالی از طبل استفاده می‌کنند و با این ساز مردم را برای سحر از خواب بیدار می‌کنند.

این پژوهش‌گر با اشاره به اینکه چاووشی‌خوانی نیز در ماه رمضان اجرا می‌شود، افزود: همچنین در این ماه هر شهری به شیوه خاص خودش به عبادت پروردگار می‌پردازد به عنوان مثال در شهرهای جنوبی از نی‌انبان برای این نوع موسیقی استفاده می‌کنند و مناجات‌های مخصوص خودشان را دارند.

بهمن‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا این نوع موسیقی در دستگاه خاصی اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: موسیقی رمضان را در هر دستگاهی می‌توانیم اجرا کنیم اما مهم‌ترین مسئله در این نوع موسیقی اشعار است که در گذشته بیشتر از اشعار حافظ و سعدی استفاده می‌شد.