سرویس موسیقی هنرآنلاین: شهرام شکوهی خواننده پاپ کشورمان که پیش از ایام محرم در پی برگزاری کنسرت‌های خود در تهران و شهرستانها بود. این خواننده به همراه اعضای گروهش میهمان خبرگزاری هنر (هنرآنلاین) بود تا درباره حضورش در عرصه موسیقی با او گفت و گویی داشته باشیم. با این خواننده پرطرفدار پیرامون لغو کنسرتش در قزوین، موسیقی پاپ و مشکلات این حوزه به گفت و گو نشستیم که در ادامه گفته‌های وی را می‌خوانید.

موسیقی پاپ نیاز به فرهنگ سازی دارد

شهرام شکوهی معتقد است، موسیقی پاپ نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی مسئولین دارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود زیرا موسیقی پاپ فراگیر است و بیشتر مخاطبان از این نوع موسیقی استقبال می‌کنند.

این خواننده پاپ گفت: موسیقی پاپ هر روز که می‌گذرد پله‌های ترقی را طی می‌کند و سطح آثار موسیقایی بسیار بالا و عمیق است. همچنین موسیقی پاپ فراگیر است و بیشتر مخاطبان از این نوع موسیقی استقبال می‌کنند در نتیجه برای انتخاب شعر و ملودی مناسب باید بیشتر دقت کنیم تا مخاطبان از این نوع موسیقی دلزده نشوند.

شکوهی درباره مشکلات موسیقی پاپ تاکید کرد: متاسفانه خوانندگان پاپ بیشتر تقلیدی می‌خوانند و این موضوع سبب شده است کارشناسان و منتقدان دیدگاه خوبی نسبت به این نوع موسیقی نداشته باشند در نتیجه هنرمندان این حوزه باید به جای سطحی‌نگری عمیق‌تر به این حوزه نگاه کنند، همچنین در ایران بیشتر از موسیقی ترکی و غربی پیروی می‌کنند که به نظر من موسیقی ایران بسیار غنی است و بهتر است موسیقی خودمان را در سطح بالاتری ارائه دهیم.

این خواننده افزود: همچنین تقلید کردن از خوانندگان قدیمی یک راه میان‌بر برای خوانندگان امروزی است و این افراد فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند موفق شوند در حالی که این کار سرانجام خوبی ندارد و عاقبت آنها سقوط به ته دره است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات دیگری که در حوزه موسیقی وجود دارد کمبود سالن‌های برگزاری کنسرت است که در شهرستانها می‌بینیم که در سالن‌های غیر استاندارد کنسرت برگزار می‌شود در نتیجه از مسئولین می‌خواهیم که بیشتر به مشکلات موسیقی بپردازند تا هنرمندان با خیال راحت آثار موسیقایی خود را ارائه دهند. همچنین موسیقی پاپ می‌تواند منبع درآمدی برای ژانرهای دیگر موسیقی باشد یعنی اینکه می‌توانیم از درآمد این نوع موسیقی مشکلات اقتصادی این حوزه را بر طرف کنیم.

شهرام شکوهی درباره لغو کنسرتش در قزوین بیان کرد: به طور کلی همه هنرمندان از اینکه کنسرت‌شان در آخرین لحظات لغو می‌شود دلگیر و ناراحت هستند و همه ما امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در هر شهری کنسرت برگزار کنیم، همچنین هماهنگی‌های لازم باید توسط مسئولین صورت گیرد زیرا همه ما از قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم و این موضوع سبب می شود مشکلات بیشتر شود.

موسیقی پاپ نیاز به توجه مسئولین دارد

داریوش صالح‌پور نیز معتقد است، موسیقی پاپ نیاز به توجه مسئولین دارد زیرا این نوع موسیقی مورد قبول مخاطبان است و بهتر است بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

این نوازنده گیتار و از همراهان شهرام شکوهی درباره وضعیت موسیقی پاپ گفت: به طور کلی وضعیت هر روز بهتر می‌شود و فضای موسیقی بازتر شده است که این موضوع سبب شده است هنرمندان بتوانند به راحتی هنر خود را ارائه دهند.

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: به نظر من موسیقی پاپ نیاز به توجه مسئولین دارد؛ زیرا این نوع موسیقی مورد قبول مخاطبان است و بهتر است مورد حمایت قرار گیرد، همچنین بسیاری معتقد هستند موسیقی پاپ جنبه تجاری دارد در صورتی که باید بدانیم موسیقی پاپ به معنای تجارت است و موسیقی که مردم آن را دوست دارند و برای حضور در کنسرت‌ها و خرید آلبوم پول می‌دهند را موسیقی پاپ می گوییم.

این نوازنده گیتار افزود: به نظر من برای بهبود وضعیت موسیقی در داخل کشور باید رسانه‌هایی را به این حوزه اختصاص دهند تا به صورت تخصصی به این مقوله بپردازند، همچنین راه پیشرفت هنرمندان را باز کنند تا هنرمندان بتوانند سبب رشد و شکوفایی این هنر شوند.

داریوش صالح پور خاطرنشان کرد: همچنین خوانندگان و نوازندگان در موسیقی پاپ باید بیشتر تلاش کنند زیرا بسیاری از مخاطبان موسیقی پاپ امروزی را قبول ندارند در نتیجه باید هر روز که می گذرد موسیقی های بهتری به گوش مخاطبان برسانیم.

آینده خوبی در انتظار موسیقی پاپ نیست

رهبر ارکستر شهرام شکوهی اما نظری متفاوت دارد. وی معتقد است، در چند سال اخیر برای موسیقی پاپ هیچ نظارتی از طرف دولت صورت نمی‌گیرد در نتیجه هیچ‌کس به آینده این نوع موسیقی امیدوار نیست و آینده خوبی در انتظار موسیقی پاپ نیست.

گرشا رضایی درباره وضعیت موسیقی پاپ گفت: به نظر من در چند سال اخیر برای موسیقی پاپ هیچ نظارتی از طرف دولت صورت نمی‌گیرد و این موسیقی خودجوش عمل می‌کند در نتیجه هیچ کس به آینده این نوع موسیقی امیدوار نیست و همه می‌دانیم که آینده خوبی در انتظار موسیقی پاپ نیست.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: همچنین در موسیقی پاپ بسیاری از خوانندگان بدون آنکه توانایی داشته باشند معروف می‌شوند در نتیجه اگر کسی معروف می‌شود به این معنا نیست که از نظر موسیقایی قوی است، همچنین این موضوع به ضرر موسیقی خواهد بود.

رهبر ارکستر شهرام شکوهی خاطرنشان می کند: به طور کلی بیشتر خوانندگان پاپ تقلیدی می خوانند و به نظر من نوازندگان این نوع موسیقی مظلوم واقع شده اند و به نوازندگان کمتر از خوانندگان پاپ اهمیت داده می شود در حالیکه نوازندگان دارای جایگاه بالاتری هستند و بسیار تلاش می کنند.

رضایی درباره موسیقی پاپ تاکید کرد: موسیقی پاپ به معنی پاپیولار و مردم است و هر موسیقی را که مردم می‌پسندند موسیقی پاپ می‌گوییم، زیرا هر موسیقی که مورد قبول مخاطبان و مردم قرار گیرد موسیقی پاپ می‌نامیم. همچنین موسیقی پاپ ریشه‌دار و علمی نیست و فقط براساس علاقه و نیاز مخاطبان است.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توانیم در این حوزه فرهنگ‌سازی کنیم، گفت: فرهنگ‌سازی باید از سوی دولت صورت گیرد به عنوان مثال در کشور آرژانتین ساخت موسیقی را در استودیوهای خانگی ممنوع کردند؛ زیرا اگر هرکس براساس سواد و علاقه شخصی موسیقی را بسازد ذائقه موسیقایی مردم گمراه می‌شود در نتیجه این نوع موسیقی از مسیری اصلی خود دور می‌شود.

برای ساخت ساز "کمالین" بسیار تلاش کردم

آرسام بابایی که در کنسرت‌های شهرام شکوهی ساز ابداعی کمالین را رونمایی کرد، در این‌باره گفت: به طور کلی ساز "کمالین" ترکیبی از سازهای کمانچه و ویولن است که زمان زیادی صرف ساخت این ساز ابدعی کرده‌ام، همچنین مهم‌ترین هدفم ارائه و ساخت سازی بود که از نظر صدا به کمانچه و ویولن نزدیک باشد به همین دلیل این دو ساز را با هم ترکیب کردم.

ابداع‌کننده ساز کمالین در ادامه افزود: همچنین اهداف دیگری از جمله صدادهی مناسب و جنس صدای جدید مد نظرم بود که خوشبختانه توانستم به تمامی این اهداف برسم، البته در کشورهای یونان و ترکیه انواع سازهای کمانچه وجود دارد اما این ساز تا به امروز در هیچ کشوری ساخته نشده است.

این نوازنده 18 ساله خاطرنشان کرد: ساز اصلی من ساز کمانچه است و از کودکی این ساز را می‌نوازم، همچنین این اولین باری است که به همراه شهرام شکوهی و اعضای گروهش به صحنه رفتم که برای من تجربه جدید و دوست داشتنی بود.

آرسام بابایی در پایان گفت: همچنین امیدوارم به زودی سازهای ابداعی جدید را بسازم تا مورد استفاده نوازندگان قرار گیرد.