به گزارش هنرآنلاین،در ابتدای نشست، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به انتشار فراخوان فستیوال برای پنج گروه سنی اعلام کرد که مهلت ارسال آثار که پیش‌تر تا ۲۰ آبان تعیین شده بود، تا ۱۰ آذر تمدید می‌شود. او همچنین یادآور شد که دهمین دوره فستیوال ۲۵ تا ۲۷ دی‌ماه در فرهنگ سرای نیاوران برگزار خواهد شد.

کلارا1

نوربخش با تاکید بر نقش این فستیوال در کشف استعدادهای پیانو اظهار کرد: این رویداد طی سال‌های گذشته توانسته جایگاه مهمی در تربیت نسل تازه نوازندگان پیانو به دست آورد. او از حضور گسترده شرکت‌کنندگان شهرستانی به عنوان نشانه‌ای از تاثیرگذاری کلارا بوکوچاوا در آموزش پیانو یاد کرد.

کلارا بوکوچاوا نیز با اشاره به مشارکت روزافزون هنرمندان نوجوان و جوان شهرستانی گفت: حضور این هنرمندان ارزش ویژه‌ای برای فستیوال دارد، زیرا استعدادهای قابل‌توجهی در میان آن‌ها وجود دارد که با فراهم شدن بستر مناسب می‌تواند به شکوفایی برسد.

پس از سخنان نوربخش، نصیر حیدریان رهبر ارکستر سمفونیک تهران و داور فستیوال درباره اهمیت چنین رویدادهایی توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: نگاه ما به این فستیوال صرفاً مسابقه‌ای نیست، بلکه هدف اصلی، شناسایی استعدادهایی است که در آینده امکان رشد و حضور در مسیر حرفه‌ای موسیقی را دارند.

کلارا2

حیدریان با اشاره به ضرورت توسعه موسیقی کلاسیک در ایران، اعلام کرد: نفرات اول تا سوم این فستیوال اجرا در ارکستر سمفونیک تهران خواهند داشت.

نوربخش در ادامه درباره بخش ایرانی فستیوال توضیح داد که فراخوان آن به‌زودی منتشر می‌شود. او سابقه پیانو ایرانی را بیش از شصت سال دانست و یادآور شد: این جریان با تلاش‌های استاد محجوبی آغاز شده است.

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به گستره مفهوم «ایرانی» در نوازندگی پیانو افزود: حضور چهره‌هایی چون جواد معروفی نشان می‌دهد که موسیقی ایرانی در این حوزه ابعاد متنوعی دارد.

کلارا3

در ادامه جلسه، کلارا بوکوچاوا درباره رپرتوار مسابقه توضیح داد و گفت: این فستیوال شامل قطعاتی از دوره باروک، یک قطعه رمانتیک، کلاسیک و سونات خواهد بود، مطابق با استانداردهای معمول فستیوال‌های بین‌المللی.

حیدریان درباره معیارهای داوری نیز گفت: تکنیک نخستین شاخص ارزیابی نوازندگان است و تنها زمانی که تکنیک درست اجرا شود امکان بروز خلاقیت وجود دارد.

او تاکید کرد: نوازنده باید سبک هر دوره را مطابق اصول آن اجرا کند؛ برای مثال اجرای باخ با لحن و بیان شوپن نشان‌دهنده درک‌نکردن سبک است.

کلارا4

نوربخش همچنین درباره امکان اجرای هنرمندان در استان‌های خود توضیح داد: اگرچه عمده اجراها در تهران برنامه‌ریزی می‌شود و گاهی در شیراز نیز اجراهایی داشته‌ایم، اما برنامه‌ریزی برای برگزاری اجرا در برخی استان‌ها با چالش‌هایی همراه است؛ مانند اینکه در قم تنها دو استعداد شناسایی شده‌اند و معلوم نیست امکان تدارک اجرای مستقل وجود داشته باشد یا خیر.

عکاس: رئوف پروانه

انتهای پیام