به گزارش خبرنکار موسیقی هنر آنلاین، نشست خبری «اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم» با حضور علی ثابت‌نیا (رییس جشنواره)، ارسلان کامکار (دبیر هنری جشنواره)، کیوان فرزین (مدیر اجرایی) و ادریس راموز (معاون فرهنگی گردشگری منطقه آزاد قشم) امروز سه‌شنبه‌ 26 دی‌ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی ثابت‌نیا درباره چگونگی شکل گرفتن ایده برگزاری این جشنواره گفت: بعد از اعلام نیاز جزیره قشم برای برگزاری رویدادهایی در حوزه موسیقی، پیشنهاداتی صورت گرفت که یکی از آنها اجراهای صحنه‌ای در فصل گردشگری جزیره قشم بود، همچنین از هنرمندان موسیقی نواحی دعوت به عمل آمد که در نتیجه به ایده برگزاری «جشنواره ملی عودنوازی قشم» رسیدیم.

او ادامه داد: در نهایت این پیشنهاد را با همکاران قدیمی در میان گذاشتیم و آنها استقبال کردند. با برگزاری شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسیدیم که یکی از بهترین و خوشنام‌ترین نوازندگان عود یعنی استاد ارسلان کامکار را به عنوان دبیر جشنواره انتخاب کنیم. گام نخست طراحی فراخوان بود که توسط تیمی از متخصص‌های این حوزه طراحی شد. هویت بصری، طراحی سایت و اعلام فراخوان صورت گرفت. از آنجایی که این ساز ثبت جهانی شده بود، مسئولین منطقه آزاد در نظر داشتند که این منطقه پایگاهی برای عودنوازان کشور شود؛ حتی این پیشنهاد هم از طرف دوستان جنوبی ما ارائه شد که اسم رویداد را «دود عود» بگذاریم که در سال پایگاهی برای گردهمایی عودنوازان کشور باشد.

ثابت‌نیا تصریح کرد: نوازندگان بسیار چیره دستی در منطقه ساحلی خلیج فارس هستند. یعنی این ساز سال‌هاست که از مرز سیستان و بلوچستان گرفته تا بوشهر و خوزستان جای خود را باز کرده و با ارتباطاتی که نوازندگان این مناطق با کشورهای همسایه برقرار کرده‌اند، این ساز رشد و نمو خوبی داشته است.

او همچنین با بیان اینکه این جشنواره راه خوبی برای محک زدن پتانسیل عودنوازی کشور است، گفت: قائدتا اگر قرار بود صرفاً با نگاه منطقه‌ای، جشنواره عودنوازی قشم را برگزار کنیم، در حوزه نواحی به خصوص سه استان هرمزگان، خوزستان و بوشهر پتانسیل خیلی زیادی داشت ولی نگاه این بود که در سطح ملی پتانسیل عودنوازی کشور محک بخورد. برای همین در فراخوان اعلام شد که جشنواره در دو بخش ردیف دستگاهی و نواحی، در دو رده سنی تا 18 سال و 18 سال به بالا برگزار می‌شود. امیدوارم که جشنواره سرآغازی برای رویدادی بین‌المللی در سال‌های آینده باشد؛ زیرا ساز عود تنها سازی است که فعالیتش‌هایش از منطقه تا مرز اروپا ادامه پیدا کرده و نوازندگان شهیری در کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه دارد.

ثابت‌نیا همچنین درباره تاریخ برگزاری این رویداد گفت: قرار بود هفته اول اسفندماه جشنواره برگزار شود اما چون هفته دوم اسفند انتخابات خواهد بود، تاریخ برگزاری جشنواره را به تعویق انداختیم. به همین جهت فراخوان جشنواره که قرار بود تا اول بهمن فرصت داشته را تا هفتم بهمن تمدید کردیم. جشنواره در روزهای 16، 17 و 18 اسفندماه برگزار می‌شود. همچنین بعد از پایان داوری‌ها هر شب اجرای صحنه‌ای خواهیم داشت. اختتامیه رویداد در کنار غار «خربس» در فضای باز برگزار می‌شود تا اختتامیه باشکوهی را در فضای باز داشته باشیم.

کیوان فرزین دبیر اجرایی جشنواره هم در بخش پایانی نشست درباره نحوه انتخاب هنرمندان برای اجرای در جشنواره گفت: ما در حوزه برنامه‌های اجرایی جشنواره شرایط را به گونه ای طراحی کردیم که مخاطب بیننده یک پرفورمنس اجرایی باشد. به عبارتی هر هنرمند شرکت کننده می تواند در زمان مشخص یک برنامه اجرایی را طراحی کند . در واقع انتخاب رپرتوار برای اجرا یکی از مهم ترین مولفه های داوری آثار برای بخش رقابتی است. اجرایی که باید در چارچوب موسیقی مورد نظر براساس نواوری در قالب اصالت ها باشد.