گروه موسیقی هنرآنلاین: جشنواره ملی سرود فجر با هدف توجه به دستاوردهای خلاقانه هنری و قابلیت‌های ویژه گروه‌های سرود و جمع‌خوانی، ارتقای دانش شنیداری و هنری جامعه نسبت به سرود و جمع‌خوانی و ارتقای کیفیت آثار تولیدی و انتشار آن در قالبی ارزشمند در جامعه برگزار می‌شود. دبیری این جشنواره را حامد جلیلی و دبیری اجرایی آن را حسین صیامی بر عهده دارند.

این جشنواره شامل دو بخش رقابتی و جانبی است که در بخش رقابتی گروه‌ها می‌توانند در قالب گروه‌های سرود، کُر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کنند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایان‌نامه و رساله با موضوع‌هایی درباره جمع‌خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.

همچنین شرکت در جشنواره ملی سرود فجر برای همه سنین امکان‌پذیر است. جلیلی، دبیر جشنواره، در ارتباط با این موضوع و با تاکید بر اهمیت سرود در دوره دانشجویی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ما فراخوان جشنواره امسال را به دانشگاه‌ها هم ارسال کرده‌ایم اما اساسا یک برنامه جداگانه برای جشنواره‌های مختص دانشگاه داریم.

 وی در ادامه افزود: همان‌طور که آقای اللهیاری هم در نشست جشنواره ملی سرود فجر گفتند، معمولا این حرکت گروه‌های سرود بعد از دوران دبیرستان بچه‌ها تمام خواهد شد. در صورتی که ما می‌گوییم ارتقا این اتفاق قطعا در دانشگاه‌ها رخ خواهد داد. اینکه ما امسال بخش پایان‌نامه و مقاله و کتاب در رابطه با جمع‌خوانی را هم وارد بخش‌های جشنواره کرده‌ایم، علتش همین بوده که معتقدیم باید یک مقدار علمی‌تر و اساسی‌تر به بخش سرود پرداخته شود و این اتفاق را در دانشگاه‌ها خیلی بهتر می‌توانیم پیگیری کنیم. این جشنواره‌های دانشگاهی را هم داریم پیگیری می‌کنیم که ان‌شاءالله با مشارکت دفتر سرود بتوانیم برگزارشان کنیم.

2114072_115

جلیلی همچنین به استفاده از ظرفیت‌های موجود در نهادهای مختلف در زمینه سرود اشاره کرد و گفت: بخش‌های اجرایی کار ما در جشنواره خیلی سنگین است. یعنی قطعا نمی‌شود فقط با تکیه بر کمک‌های خود وزارت ارشاد پیش برویم. بنابراین ما از نهادهای مختلفی که در عرصه سرود هم فعالیت می‌کنند، برای برگزاری این جشنواره کمک گرفته‌ایم.

وی در رابطه با نقش این نهادها در جشنواره ملی سرود فجر نیز افزود: اینکه ما همه نهادهای مرتبط را دورهم جمع کرده‌ایم خودش یک اتفاق است. شاید هیچ وقت فرصتی پیش نیامده که این نهادها با هم همکاری کنند. ما این فرصت را فراهم کرده‌ایم و هرکدامشان به اندازه و توانایی خودشان دارند در این جشنواره کار می‌کنند و زحمت می‌کشند. اینکه هر کدام در چه قسمتی فعالیت می‌کنند دیگر شامل بحث امور اجرایی است که شاید خودشان هم خیلی تمایل نداشته باشند بگویند در چه قسمتی حضور دارند.

جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد برگزار می‌شود. گروه‌های سرود حداکثر با ۲۰ نفر، گروه‌های کُر حداکثر با ۳۲ نفر و گروه‌های آکاپلا حداکثر با ۳۲ نفر می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

همچنین این جشنواره در چهار مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم به صورت منطقه‌ای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگان بخش منطقه‌ای وارد مرحله راهبری می‌شوند. مرحله چهارم هم به صورت کشوری در تهران و با معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد.