گروه موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم:

رکورد صدور مجوز ۴۵۰۰ تک‌آهنگ

بیش از ۴۵۰۰ تک‌آهنگ در سال گذشته از دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفتند. آمار آلبوم، تک‌آهنگ و اثر تصویری موسیقی که سال ۱۳۹۹ از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفته‌اند، اعلام شد. سال گذشته چهار هزار و ۵۱۴ تک‌آهنگ، ۳۷۷ آلبوم موسیقی، ۳۵۷ اثر تصویری موسیقی (۳۵۰ نماهنگ و ۷ آلبوم تصویری) و ۸۳ کتاب گویا مجوز انتشار گرفتند.

سال گذشته به طور میانگین، در هر روز ۱۲ تک‌آهنگ از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفته و آمار مجوزهای تک‌آهنگ، آلبوم و اثر تصویری در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است. سال ۱۳۹۸ سه هزار و ۷۱ تک‌آهنگ، ۳۵۷ آلبوم، ۲۶۵ اثر تصویری موسیقی (۲۵۹ نماهنگ و ۶ آلبوم تصویری) و ۷۰ کتاب گویا از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفته بودند.

انتشار آلبوم بهرام حصیری

آلبوم «تنها» به خوانندگی بهرام حصیری، از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی با همراهی بهنام خدارحمی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. «تنها» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که به خوانندگی بهرام حصیری هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان و همراهی بهنام خدارحمی منتشر شد.

آلبوم «تنها» شامل قطعاتی است که طی سال‌های متمادی برای این خواننده ساخته و ضبط شده بود. ضمن اینکه تمامی قطعات این آلبوم را بهنام خدارحمی ساخته و ترانه‌های آن نیز توسط شایا گراوند سروده شده است. «تو همونی»، «سهم من»، «چی به روز دلت اومد؟»، «خواستی برو خواستی بمون»، «تنها»، «راستی راستی حق من نیست» و «برگرد» عنوان قطعات آلبوم «تنها» هستند.

همایون رحیمیان، علی جعفری پویان، سینا جهان آبادی، پیام طونی (نوازندگان ویولن)، فرشید فرهمند، پیام طونی، پویا حصیری (نوازندگان ویولن سلو)، میثم مروستی (نوازنده ویولا)، داود منادی (نوازنده ویولنسل)، بهنام خدارحمی (نوازنده پیانو و آکاردئون)، بهروز قنسولی (نوازنده قانون)، پاشا هنجنی (نوازنده نی)، امید امیری (نوازنده سه تار)، سعید بطلانی (نوازنده سنتور)، بهزاد خدارحمی (نوازنده تار)، بابک یوسفی (نوازنده کلارینت)، پرویز وزیری (نوازنده فلوت)، حامد فولاد قلم (نوازنده گیتار)، علی دولو (نوازنده پرکاشن)، امیر دباغیان (نوازنده کاخن)، بابک خواجه نوری و داود یاسری (نوازندگان تمبک)، رحیم شب خیز (میکس و مسترینگ) هنرمندانی هستند که با بهرام حصیری و بهنام خدارحمی در این پروژه همکاری کرده‌اند.

از بهرام حصیری پیش از این آلبوم‌های «جان عاشق»، «صدای عشق»، «یاد دوست»، «بی تو خاکسترم»، «تصویر خیال»، «شور عاشقانه»، «قناری من»، «بی آشیونه» در همکاری با بزرگان عرصه موسیقی همچون اسدالله ملک، فرهنگ شریف، محمدعلی شیرازی، احمدعلی راغب، اکبر آزاد، تورج نگهبان، همایون خرم، مشفق کاشانی، محمود شاهرخی منتشر شده است.

اخیراً نیز تک قطعه‌ای به نام «سهم من» از آلبوم «تنها» با صدای این هنرمند منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته بود.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری بین ایران و چین

وبینار پنجاهمین سالگرد اتحاد دوستی ایران و چین با شرکت برخی از مسئولان فرهنگی دو کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این وبینار که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد، مدیران حوزه موسیقی وزارت فرهنگ چین، محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، رایزن چین در ایران، دبیر دوم سفارت چین و کارشناس حوزه فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند و زمینه‌ فعالیت‌های فرهنگی بین ایران و چین را بررسی کردند.

ابتدا مدیر کل دفتر موسیقی با تاکید بر دیپلماسی فرهنگی گفت: فعالیت‌های فرهنگی بین المللی با تعامل کشورها و نهادها محقق می‌شود و در این زمینه می‌توان از موسیقی که زبان مشترک به شمار می‌رود، استفاده کرد.

اله‌یاری درباره توسعه همکاری با چین گفت: این دو کشور می‌توانند با برگزاری هفته مشترک موسیقی به گسترش روابط وسعت ببخشند و عرصه فرهنگ و هنر نقش بسیار مهمی در تقویت روابط دو ملت و دو کشور ایفا کند.

او ادامه داد: در ایران جشنواره‌های متفاوتی برگزار می‌شود که یکی از آنها جشنواره بین المللی موسیقی فجر است که هرساله به صورت منظم برگزار شده و میزبان چهره‌های معتبر بین المللی فراوانی تا به امروز بوده و می‌تواند محفل مناسبی برای هنرمندان کشور چین نیز در این بخش باشد.

وی افزود: ایران دارای دو ارکستر ملی و سمفونیک است که این ارکسترها زیر نظر بنیاد رودکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و هنری ایران است، اداره می‌شوند. برگزاری اجرای مشترک و یا ساخت سمفونی توسط ارکسترهای دو کشور از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

او در پایان نیز گفت: نمایش آثار فرهنگی و هنری کمک می‌کند تا مردمان دو کشور بیش از پیش با فرهنگ یکدیگر آشنا شده و در نتیجه تعاملات فرهنگی و هنری نیز بین دو کشور بیشتر شود.

 مهدی افضلی، مدیر عامل بنیاد رودکی در ادامه گفت: چنانکه که گفته شد بنیاد رودکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری و دارای زیرمجموعه‌های متعدد از جمله برج آزادی، تالار وحدت، رودکی و فردوسی است.

او ادامه داد: برج آزادی یکی از دو نماد معروف و اصلی تهران و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر تهران است که هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای تماشای آن به میدان آزادی مراجعه می‌کنند. این برج دارای سالنی با ظرفیتی 300 نفری برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری است. بنیاد رودکی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای گسترش روابط دو کشور آمادگی دارد.

در پایان این جلسه در حوزه ارتباط هنری پیشنهادها و نظراتی ارائه و مقرر شد کارگروهی برای پیگیری و بررسی کارشناسی و تخصصی پیشنهادها تشکیل و زمینه عقد تفاهمنامه هنری بین دو کشور فراهم شود. از جمله مفاد این تفاهمنامه همکاری مشترک ارکستر سمفونیک دو کشور، حضور هنرمندان موسیقی ایران و چین در جشنواره‌های موسیقی کشور میزبان و ساخت و اجرای قطعات موسیقایی مشترک خواهد بود.

ترخیص استاد ترانه

محمدعلی بهمنی از بیمارستان مرخص شده و دوره نقاهت را در خانه می‌گذراند. این شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت روز سه‌شنبه هفته پیش (۲۴ فروردین‌ماه) عمل جراحی قلب داشته و روز گذشته دوشنبه 30 فروردین از بیمارستان مرخص شده و به خانه بازگشته است.

محمدعلی بهمنی متولد سال ۱۳۲۱ در دزفول است و «باغ لال»، «در بی‌وزنی»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد»، «شاعر شنیدنی است»، «چتر برای چه، خیال که خیس نمی‌شود» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» از دفترهای شعر او هستند.

فوت دو هنرمند بر اثر کرونا

مصطفی بطلانی، نوازنده و مدرس باسابقه سنتور در اصفهان و عبدالحمید تنگستانی نوازنده سرشناس نی بر اثر کرونا جان باختند. مرحوم بطلانی در زندگی خود نزدیک به ۴۵ آهنگ و سرود ساخت که بیشترشان از صدا و سیمای اصفهان پخش‌شده و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آهنگ ارتش قهرمانان، قبله نیاز، سرود ایران، سرود معلم، سیزده آبان، بهار آمد، ۲۲ بهمن، کعبه دل‌ها، شهاب رحمت و سرود مبعث اشاره کرد.

زنده‌یاد عبدالحمید تنگستانی در سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در آبان ماه سال گذشته برنامه اجرا کرد.