سرویس موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم:

بازدید وزیر از دبیرخانه و رونمایی از پوستر جشنواره

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ازدبیرخانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بازدید کرده و از پوستر این جشنواره رونمایی کرد.

او در این بازدید که در حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، حسن ریاحی دبیر جشنواره و همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، صالحی در جریان مجموعه اقدامات و فعالیت‌های این دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر قرار گرفت.

صالحی در این بازدید گفت: به دلیل شرایط حاکم ناشی از ویروس کرونا امسال جشنواره موسیقی از بستر فضای مجازی بهره بسیاری می‌برد و این فضا می‌تواند به فرهنگ و اقتصاد حوزه موسیقی کمک کند.در بخشی از این بازدید محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی گزارشی از مجموعه اقدامات دبیرخانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ارائه کرد.

پوستر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را امید عسگری طراحی کرده که بیانگر شرایط امروز و تماشای اجراهای موسیقی از خانه‌ها است.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره جشنواره است.

پایان ششمین سال نوای موسیقی ایران

ششمین سال نوای موسیقی ایران بعد از یک دوره سکوت به مدت یک هفته به صورت مجازی انجام گرفت و در نهایت با برگزاری نکوداشتی برای شجریان به کار خود پایان داد.

ششمین سال‌نوای موسیقی ایران با برگزاری آیین نکوداشت استاد محمدرضا شجریان در قالب یک رویداد مجازی با حضور حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی و فریدون شهبازبان رهبر ارکستر و آهنگساز معتبر موسیقی کشورمان به کار خود پایان داد.

سال‌نوای موسیقیِ ایران مراسمی است که از سال ۱۳۹۴ با هدف نکوداشت و قدردانی از هنرمندان برجسته موسیقی ایران و به ابتکار و طراحی علی جعفری‌پویان (نوازنده و مدرس ویولن) و با یاری موسیقی‌دانان ایرانی، هر سال برگزار می‌شود.

ششمین دوره‌ سال‌نوای موسیقی ایران، با مدیریت اجرایی محمدمهدی گورنگی (آهنگساز و مدرس موسیقی) و با همراهیِ بیش از ۲۷۰ نفر از هنرمندان موسیقی و حمایت تعدادی از مؤسسات فرهنگیِ خصوصی، از هشتم تا یازدهم بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.

این برنامه با توجه به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامتی هنرمندان به‌صورت مجازی، با انتشار ویدئوها و برنامه‌های اختصاصیِ ضبط شده در مجموعه شهر صدای پارسیان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

برگزاری نشست داوران بخش موسیقی و رسانه

اولین نشست داوران بخش موسیقی و رسانه در دفتر موسیقی برگزار شد.

نشست هیئت داوران جایزه موسیقی و رسانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، سعید میرمحمد صادق دبیر، آروین صداقت کیش، سید علیرضا میرعلی نقی، عبدالرضا سپنجی، ویدا همراز، نرگس ذاکر جعفری و ایلناز رهبر برگزار شد.

ایزه موسیقی و رسانه با هدف افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه موسیقی، فرهنگ‌سازی با موسیقی و توجه به گونه‌های مختلف موسیقی به‌ویژه موسیقی نواحی و خرده‌فرهنگ‌ها در راستای فرهنگ‌سازی در سه حوزه "موسیقی"، "بینارشته‌ای" و "نگاه ویژه" برگزار می‌شود.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد.

فوت نوازنده پیشکسوت موسیقی خراسان

هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی استان خراسان رضوی در سن ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

او متولد سال ۱۳۲۱ از اهالی روستای جوزقان توابع بخش میان ولایت که سالیان دراز مشغول به فعالیت در زمینه موسیقی بوده است.

از این هنرمند به‌عنوان چهره ملی موسیقی مقامی خراسان و صدای ماندگار سرحد کهن یاد می‌شود.

 انتشار کتابی برای موسیقی

پس از گذشت سال‌ها از تدریس متد آموزشی استاد شریف لطفی در مراکز آکادمیک موسیقی و فقدان منبع مکتوب و روشمند در این حیطه، کتاب "مبانی آفرینش در موسیقی ایران (روش شریف لطفی)" به نگارش و تحلیل علی ابراهیمی کارشناس‌ ارشد موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر تهران، منتشر و در دسترس جامعه دانشگاهی موسیقی و سایر مخاطبین و علاقه‌مندان آهنگسازی در حوزه موسیقی ایرانی قرار گرفت.

کتاب "مبانی آفرینش در موسیقی ایران (روش شریف لطفی)" نوشته علی ابراهیمی، به شماره شابک ۹۷۸۶۰۰۷۹۶۶۹۵۲ از طریق نشر آواز، بهمن‌ماه ۱۳۹۹ منتشر شده است.

درگذشت خواننده موسیقی سنتی

رسول شریفی خواننده موسیقی سنتی و نوازنده‌ سه‌تار شهر رفسنجان در ۴۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

شریفی متولد ۱۳۵۲ در شهر رفسنجان بود. او آواز و ردیف‌های موسیقی دستگاهی را نزد زنده‌یاد ایرج بسطامی فرا گرفت. رسول شریفی برای فراگیری ساز تار در کلاس‌های کیوان ساکت شرکت کرد.

 این خواننده با گروه‌های مختلفی کنسرت برگزار کرد و در قالب دو گروه باربد و دلنوا و ترنم به‌عنوان خواننده و نوازنده ساز تار کنسرت‌های گوناگونی به روی صحنه رفت.

انتشار آلبومی برای نوجوانان

آلبوم سرود "تا قله" هم‌زمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مضامین ملی میهنی و به‌منظور ایجاد حس انگیزشی بیشتر برای آینده ایران در نوجوانان و ترویج فرهنگ سرود منتشر می‌شود. امید رهبران، حامد جلیلی، مهدی شکارچی، احسان جوادی و... به‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده در آلبوم حضور داشتند.

آلبوم سرود "تا قله" که به همت دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و مرکز رسانه‌ای و عملیات ویژه سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و تولید شده است در 10 قطعه با اجرای گروه‌های سرود نجم الثاقب، طاها لارستان، نبی اکرم (ص)، وصال، اسراء، آوای مهر طاها، شمیم ولایت، رایة الزهرا (س)، میثاق تهران و شهید فرجی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

این اثر در سال 1399 توسط جمعی از هنرمندان توانمند عرصه سرود کشور به‌منظور ایجاد حس انگیزشی بیشتر برای آینده ایران در نوجوانان، ترویج فرهنگ سرود و همچنین کمک به پیشرفت گروه‌های سرود کشوری، ویژه نوجوانان تهیه و تولید شده است.