سرویس موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی هنرآنلاین طی این هفته را مرور می‌کنیم:

نشست هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر

نشست هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر موسیقی برگزار و درباره جشنواره امسال و کیفیت و شرایط آن صحبت شد. در این نشست حسن ریاحی، دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و مرتضی امیری اسفندقه، بهداد بابایی، محمدرضا چراغعلی، احسان ذبیحی فر، امیرعباس ستایشگر، کارن کیهانی، محمدعلی مرآتی و امین هنرمند، اعضای هیئت انتخاب گروه‌ها و آثار جشنواره حضور داشتند.

موفقیت هنرمندان ایرانی در گلوبال میوزیک اواردز

تعدادی از موزیسین‌های ایرانی در این دوره گلوبال میوزیک اواردز یا جوایز موسیقی جهانی (Global Music Awards) مدال‎‌های نقره یا برنز را از آن خود کردند. این جوایز برای معرفی موزیسین‌های مستقل از سال ۲۰۱۱ پایه‌گذاری شد و هر سال به هنرمندانی در کل دنیا نشان‌های طلا، نقره و برنز اهدا می‌کند. احمد میرمعصومی، حسام ناصری، گروه سیریا، فرهاد هراتی، مهرزاد خواجه امیری، مسلم علیپور و... جزو افراد برنده هستند.

سرودی برای سردار دل‌ها

سرود رسمی "آیین سلیمانی" به همت معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما تولید و از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود. آهنگسازی و تنظیم اثر توسط محمدرضا چراغعلی و بر اساس سروده‌ای از محمود اکرامی‌فر و مرتضی امیری اسفندقه انجام شده و غلامرضا صنعتگر و ستار سهرابی خوانندگی آن را بر عهده داشته‌اند. این اثر در پنج فصل به روایت تاریخ انقلاب اسلامی و چهلمین سالگرد دفاع مقدس، کار بزرگ مدافعان حرم و شکست داعش، شهادت سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی و تشییع میلیونی پیکر این شهید بزرگوار و هم‌رزمانش، خروش امت اسلامی در محکوم کردن این ترور ناجوانمردانه توسط آمریکا و دست‌نشانده‌های غربی و درنهایت رویش نسل جدید سلیمانی‌ها در ایران اسلامی می‌پردازد.

فرزاد فرزین در "آهنگ دو نفره"

فیلمبرداری فیلم "آهنگ دو نفره" با بازی احمد مهرانفر و فرزاد فرزین کلید خورد. این فیلم به کارگردانی آرزو ارزانش و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است. بهاره کیان افشار، امیرحسین رستمی، علیرضا استادی، النا حیدری، سهی بانو ذوالقدر، شیرین آقا کاشی، حمیدرضا دشتی و علی برقی از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در داستان این فیلم آمده است: "چقدر مسیر زندگی‌مان با مسیر دود سیگار یکی است، هر دو به سمتی می‌رود که دلمان نمی‌خواهد..."

"کوچه شب" با ایرج

آلبوم "کوچه شب" با اشعار بیژن ترقی و ادیب برومند، آهنگسازی جهانشاه برومند، آواز حسین خواجه امیری (ایرج) و خوانندگی علیرضا فریدون‌پور منتشر شده است. در این آلبوم با یادی از برنامه "گلهای رنگارنگ" رادیو با قالبی متفاوت در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.

هنرمند خراسانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به استاندار خراسان جنوبی مراتب ثبت ملی ۹ اثر میراث فرهنگی ناملموس در این استان شامل استاد ذوالفقار بیتانه نوازنده دوتار و سازساز را ابلاغ و بر اقدامات مؤثر بر حفظ و احیای این میراث، تأکید کرد.

علی‌اصغر مونسان در این نامه نوشت: "در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۶ بهمن ۱۳۸۷ هیئت‌ وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث فرهنگی ناملموس (با عناوین زیر) در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است."

انتشار موسیقی متن سریال "هم گناه"

آرمان موسی پور آهنگساز آلبوم موسیقی متن سریال "هم گناه" را با 17 قطعه منتشر کرد. موسیقی متن این سریال به کارگردانی مصطفی کیایی شامل ۱۷ قطعه از تم‌های اصلی سریال است و توسط شرکت هنر اول منتشر شده است. "هم‌گناه" اولین ساخته مصطفی کیایی برای شبکه نمایش خانگی است و داستانی خانوادگی و رازآلود را در دو فصل و ۲۴ قسمت به تصویر می‌کشد.

انتشار آلبوم جدید سالار عقیلی

آلبوم "می‌دانم که می‌آیی" به آهنگسازی امیرحسین سام و خوانندگی سالار عقیلی یکشنبه ۱۴ دی‌ از سوی نشر و پخش جوان منتشر شد. تصانیف این اثر که حدود ۱۹ سال پیش ضبط شده‌ روی اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی، احمد شاملو و امیرحسین سام ساخته شده‌اند.

درگذشت هنرمند خراسانی

رضا کوهستانی پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی یکشنبه ۱۴ دی دار فانی را وداع گفت. او متولد سال ۱۳۱۵ در روستای کوران ترکیه از توابع قوچان آن روز و شهرستان فاروج امروزی، از هنرمندان سرشناس موسیقی کرمانجی شمال خراسان بود که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را به فعالیت در عرصه موسیقی مقامی مشغول بود.

برگزاری جلسه کارگروه موسیقی موسسه هنرمندان پیشکسوت

اولین جلسه کارگروه موسیقی موسسه هنرمندان پیشکسوت روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل و اعضای کارگروه موسیقی برگزار شد. در این جلسه درباره مشکلات موسیقی و راه حل و نقش پیشکسوتان در این بخش مطرح و صحبت شد. پری ملکی خواننده، داوود فیاضی خواننده، مهدی آذرسینا نوازنده و سوسن اصلانی عضو موسسه و همسر مرحوم حسین دهلوی آهنگساز از حاضران در جلسه بودند.

کتاب شعر محسن چاوشی

" این عشق هیولایی" اولین کتاب شعر محسن چاوشی خواننده از هفته اول بهمن برای افرادی که در پیش‌فروش اینترنتی، آن را خریداری کرده‌اند ارسال خواهد شد. نسرین بابایی مدیر انتشارات " آفتاب اندیشه" که نشر کتاب شعر چاوشی را بر عهده دارد درباره روند انتشار این کتاب گفت: استقبال خوبی را شاهد بودیم و امیدوارم میزبان خوبی برای مخاطبان آقای چاوشی باشیم. او درباره نبود نسخه فیزیکی کتاب نیز گفت: فعلاً آقای چاوشی تصمیم دارد از طریق فروش اینترنتی کتاب را ارائه کند اما به‌مرور پیش‌بینی فروش نسخه فیزیکی نیز خواهیم داشت که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

"سووشون" با صدای همایون شجریان

همایون شجریان خواننده روز دوشنبه تازه‌ترین قطعه خود را با عنوان "سووشون" در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: "تقدیم به دل‌های سوگواری که عزیز خود از دست داده‌اند." این اثر با موسیقی تهمورس پورناظری، شعر پوریا سوری، تک‌نوازی کمانچه سهراب پورناظری، هم‌آوایی سحر محمدی و دنیا کمالی و آواز همایون شجریان ساخته شده است.

صدور ۱۲۹ مجوز موسیقی در هفته نخست ماه دی‌

دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته نخست دی‌ماه مجوز ۱۲۱ تک آهنگ و هشت آلبوم را صادر کرد. آلبوم‌های "یلدا" به آهنگسازی و خوانندگی حسین صفامنش، "کجایی" به آهنگسازی بهنام کلاهبخش و با صدای (دکلمه) پیام دهکردی و "تبرزین" با آهنگ و صدای (دکلمه) مسعود میرزایی، ازجمله آلبوم‌هایی هستند که در هفته نخست دی‌ماه مجوز انتشار گرفتند. در میان مجوزهای صادره در بخش تک‌آهنگ نیز می‌توان به قطعه "پاییز" با صدای گرشا رضایی و "شهر ایثار" با صدای مهدی دانا و آهنگ محمدرضا یزدان پناه اشاره کرد.