سرویس موسیقی هنرآنلاین: وقتی تحریم‌های آمریکا پس از خارج شدن این کشور از برجام تشدید شد، یک کمپانی موسیقی در هامبورگ آلمان تلاش کرده تا با دور زدن این شرایط ظالمانه، موسیقی هنرمندان ایرانی را به مخاطبان بین‌المللی برساند. ماتیاس کُخ (Matthias Koch) مدیر کمپانی 30M Records این اقدام را تلاشی برای شنیدن صدای ساز نوازندگان ایرانی معرفی کرده است.

این کمپانی مستقر در هامبورگ که در اوایل سال 2020 تاسیس شده، 20 نوامبر (30 آبان) اولین آلبوم خود را که توسط دو هنرمند ایرانی؛ هوشیار خیام و بامداد افشار ضبط شده و آلبومی ترکیبی از موسیقی سنتی ایران و صداهای مدرن است را منتشر خواهد کرد.

کُخ درباره این همکاری با هنرمندان ایرانی به الجزیره گفت: "من شیفته عمیق سنت‌ها و تاریخ فرهنگی ایران هستم و عاشقانه سازهای سنتی ایران مانند کمانچه، تار، سه تار و دف را دوست دارم."

کُخ که برای اولین بار در سال 2016 اندکی پس از برجام به ایران سفر کرده از برگزارکنندگان کنسرت اولافور آرنالدز ایسلندی در ایران بود که در آذرماه سال 1396 در تهران برگزار شد.  

Screenshot003

تلاش برای عرضه بین‌المللی آثار هنرمندان ایرانی

کُخ درباره تاسیس این کمپانی موسیقی گفت: "تحریم‌های ایالات متحده یکی از دلایلی بود که من را وادار به تأسیس 30M Records کرد. من می‌خواهم این امکان را برای موسیقیدانان ایرانی فراهم کنم که بتوانند موسیقی خود را به ویژه در زمان تحریم‌های اقتصادی آمریکا منتشر کنند و برای آنها اجازه دسترسی به شبکه‌های بین‌المللی را فراهم کنم؛ زیرا من فکر می‌کنم ایران یک صحنه موسیقی جذاب دارد که سزاوار مخاطب جهانی است."

کُخ توضیح داد که در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، ممکن است هنرمندان ایرانی برای ارائه آثار بین‌المللی خود با شرایط نامساعدی از جمله هزینه‌های زیادتر از حد معمول روبرو شوند.

وی گفت: "بنابراین من می‌خواهم به هنرمندان ایرانی قرارداد عادلانه، پرداخت خوب و مشاوره گسترده برای همکاری با آژانس‌های برگزاری کنسرت، ناشران و رسانه‌ها در اروپا و بقیه جهان ارائه دهم."

بر همین اساس 30M Records اولین پروژه خود، آلبوم "راز" را که حاصل همکاری هوشیار خیام و بامداد افشار است را 20 نوامبر (30 آبان) منتشر می‌کند.

دو قطعه از این آلبوم هم‌اکنون در پلتفرم‌های مهم موسیقی بین‌المللی از جمله "Spotify" منتشر شده و نسخه‌های فیزیکی و CD آن نیز 20 نوامبر (30 آبان) منتشر خواهد شد.

Screenshot

ماتیاس کُخ

انتشار سه آلبوم تا پایان سال 2021

اما توجه ماتیاس کُخ برای این همکاری با هنرمندان ایرانی تنها متکی بر موسیقی نبوده است، زیرا او به فرهنگ ایرانی نیز توجه داشته و عنوان 30M Records را از مخف سیمرغ، پرنده افسانه‌ای ایران وام گرفته است. او این نام را از مطالعه منطق‌الطیر عطار نیشابوری انتخاب کرده است.

کخ گفت: "هدف 30M Records تجلیل از هنر و موسیقی‌دانان ایرانی است که به دلیل سنت‌هایشان ثروتمند هستند."

او که سال‌ها قبل از تأسیس 30M با مدیران موسیقی آلمانی و اروپایی همکاری داشته، قصد دارد فعالیت خود را پس از انتشار آلبوم "راز" باز هم در ایران دنبال کند.

این کمپانی در برنامه بعدی خود قرار است آلبوم تلفیقی "اینجا تهران است" را که دربرگیرنده 12 قطعه از آثار هنرمندان ایرانی همچون عطا ابتکار و پدرام بابایی است را در ژانویه 2021 (بهمن ماه) منتشر کند. همچنین برنامه سوم این کمپانی انتشار آلبوم  "ملاقات کمانچه با موسیقی الکترونیکی" ساخته صبا علیزاده است که اواخر سال 2021 منتشر خواهد شد.

بامداد افشار

اختصاص عواید آلبوم "راز" به کودکان سیستان و بلوچستان

بامداد افشار آهنگساز باسابقه کشور که عمده فعالیت او در زمینه موسیقی فیلم و تئاتر است و در کارنامه خود ساخت آهنگ فیلم‌هایی چون "مغزهای کوچک زنگ‌زده"، "تمارض"، "اعترافات ذهن خطرناک من" و "پوست" را دارد؛ درباره همکاری با کمپانی 30M Records به هنرآنلاین گفت: "راز" آلبومی است که من به همراه هوشیار خیام با هم آن را کار کردیم. این آلبوم هم مجوز انتشار در ایران و هم آلمان را دارد و قرار است تمامی فروش حاصل از نشر داخلی آن را به بچه‌های بی‌سرپرست سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم، چرا که این آلبوم مربوط می‌شود به موسیقی محلی این منطقه و تلفیق آن با موسیقی الکترونیک و ارکسترال.

وی افزود: این آلبوم مبتنی بر موسیقی گواتی سیستان و بلوچستان است که ترکیبی از موسیقی تجربی، الکترونیک و ارکسترال با رنگ‌آمیزی موسیقی سیستانی است. سعی کردیم در این اثر کمی حال و هوای آن را تغییر دهیم تا مخاطبان جدی موسیقی نیز بتوانند آن را گوش دهند و از حالت محلی آن خارج شوند.

افشار توضیح داد: نسخه‌ای که از این آلبوم در ایران منتشر می‌شود دارای 9 قطعه است، اما نسخه بین‌المللی این اثر که با کمپانی 30M Records در هامبورگ آلمان همکاری داشتیم، متفاوت و دارای 10 قطعه است. این اولین آلبوم این کمپانی است که کمتر از یکسال است که زیر نظر ماتیاس کخ فعالیت خود را آغاز کرده است. یکی از انگیزه‌های کخ برای این همکاری این بود که به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران آثار هنرمندان ایرانی را که به خاطر این تحریم‌ها نمی‌توانند با جامعه بین‌الملل در ارتباط باشند، منتشر کند تا هنر آنها را به گوش جهانیان برساند. او در سفرهایی که به ایران داشته این تصمیم را گرفته است و تمرکزش روی موسیقی ایران و خاورمیانه است.

این آهنگساز که سال گذشته برای موسیقی فیلم "پوست" سیمرغ بلورین بهترین آهنگساز جشنواره فجر را دریافت کرده در پایان گفت: در قراردادی که ما با کمپانی 30M Records داریم قرار است که همکاری مجدد نیز داشته باشیم. در حال حاضر این کمپانی یک آلبوم از موسیقی مناطق مختلف ایران را در حال جمع آوری برای انتشار دارد که یک قطعه آن را ما کار کرده‌ایم.