سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری جشن خانه موسیقی شنبه 18 آذرماه با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل، هوشنگ کامکار عضو هیئت‌مدیره و سیدمحمد میرزمانی رئیس هیئت‌مدیره خانه موسیقی در سالن اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد.

تعداد اعضای ما از 15 هزار تن فراتر رفته است

در ابتدای این نشست خبری حمیدرضا نوربخش گفت: جشن خانه موسیقی روز سه‌شنبه 21 آذرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد البته ما همه‌ساله مبنای تصمیم‌گیری‌ها را بر این نکته متمرکز می‌کنیم که جشن خانه موسیقی، مهرماه هرسال هم‌زمان با روز جهانی موسیقی و بزرگداشت فارابی برگزار شود، اما به‌هرحال با توجه به مناسبت‌های خاص مذهبی که برای همه ما قابل‌احترام است این تاریخ با تغییراتی اعمال می‌شود. طبق معمول سنوات گذشته دوره‌های برگزاری جشن خانه موسیقی، ما در بخش‌های موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی پاپ، موسیقی کلاسیک و استعدادهای جوان اجرای زنده داریم.

وی افزود: خانه موسیقی هجده‌ساله می‌شود و این نهال نو پا امروز به درختی تنومند تبدیل‌شده است. هنرمندان بزرگی هم در این سال‌ها در کنار خانه بوده‌اند. امروز تعداد اعضای ما از 15 هزار تن فراتر رفته است. در این سال‌ها هم در تلاش بوده‌ایم که امور موسیقی را پیگیری کنیم. کانون‌های خانه هرکدام در حوزه کارهای تخصصی تعریف‌ شده است. تنها کانونی که تا امروز موفق به تأسیس آن نشدیم کانون خوانندگان پاپ است. علت این امر هم کم‌کاری خودِ خوانندگان پاپ است. متأسفانه مشغله‌هایی که دوستان خواننده پاپ دارند هنوز این فرصت را به آن‌ها نداده که کنار هم بنشینند و این کانون را تأسیس کنند.

او ادامه داد: البته فعالان حوزه پاپ در بخش‌های سازی در کانون‌های دیگرِ خانه موسیقی عضو هستند. در جشن امسال بخش‌های اجرای موسیقی در حوزه موسیقی ایرانی، نواحی، استعدادهای جوان، موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ اجراهایی داریم. تلاش کرده‌ایم که در مراسم امسال سخنرانی نداشته باشیم. بخش بررسی آلبوم سال هم در جشن امسال هست.

مدیرعامل خانه موسیقی اضافه کرد: همان طور که پیش از این به آن اشاره کرده بودیم ما در حوزه مطالبات صنفی به‌شدت پیگیر موارد موردنظرمان هستیم و در این زمینه هم انتقاداتی را مطرح کردیم که چرا جلسه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون این موضوع برگزار نمی‌شود. بر این اساس طبق آخرین تصمیماتی که گرفته‌شده قرار است به‌زودی جلسه‌ای را با آقای صالحی داشته باشیم که نتایج آن اعلام می‌شود.

شرایط موسیقی در حال حاضر خوب نیست

سیدمحمد میرزمانی رئیس هیئت‌مدیره خانه موسیقی هم گفت: بااینکه شرایط موسیقی در حال حاضر خوب نیست، اما در این میان اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، در هیئت‌مدیره خانه موسیقی خوشبختانه همدلی هست و همکاری خوبی داریم. چند طرح برای درآمدزایی داریم که امیدواریم طیِ امسال و سال آینده این طرح‌ها را به اجرا درآوریم، متأسفانه موسیقی در کشور ما آن‌قدر معضل دارد که باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا از این شرایط عبور کنیم و به سمت شکوفایی موسیقی اصیل و جدی برویم.

وی افزود: من در هیئت داوری جشن امسال حضور داشتم و متأسفانه دیدم که کارهای ارزشمند و ویژه در عرصه موسیقی تعدادشان انگشت‌شمار است. ما هنگام داوری باید با آثاری روبه‌رو شویم که انتخاب بهترین از میانشان دشوار باشد.