سرویس موسیقی هنرآنلاین: پنجمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان طی دو سئانس با داوری محمد فیروزی، نگار بوبان و سعید نایب‌محمدی در بخش عود و حمیدرضا نوربخش، علی‌اصغر شاه­زیدی، نصرالله ناصح‌پور، رامبد صدیف و مظفر شفیعی در بخش آواز همراه بود.

در سئانس اول اجرا هنرجویان بخش عود با تعداد کمی نسب به آواز با 12 متقاضی برگزار شد و بخش آواز 22 متقاضی به اجرای برنامه پرداختند.

در سئانس دوم که مختص آواز بود اجراها هرکدام 15 دقیقه‌ به طول انجامید. همچنین مخاطبان زیادی برای تماشای آواز به تالار رودکی آمده بودند که به دلیل ازدحام جمعیت به بالکن این سال منتقل شدند.

حضور  شرکت‌کنندگان شهرهای ایران در این روز نسبت به روزهای دیگر جشنواره کمتر شده بود.

اساتید بخش آواز به اجرای صحنه‌ای بسنده نکردند و بعد از اجراها به صورت شفاهی سوالات زیادی را از هنرجوها پرسیدند.

آوین احمدی از تهران، ماهور براره از تهران، امین پیرینه از بابل، دیبا حکیم از تهران، صدرا ساعی از کرج، محمدمهدی سلجوقی از کرمان، آرمین صفاتی از مراغه، رومینا نیک طالعان از کرج، آوا اره از تهران، علی امیریان از اصفهان، بهادر قدیمی از کرج، آریا لطیف‌پور از تهران هنرجوهای سه رده سنی الف، ب و ج در بخش ساز عود بودند.

احسان انتظاری از یزد، محسن حاتم‌پور از شاهین شهر، سجاد حسین‌زاده از اهر، کسری خدایگانی از تهران، علی سبحانی از کرج، محمدرضا صالحی مقدم از اصفهان، مسعود آرین از تهران، امین جباری از تهران، محمدمجتبی محمودی‌نژاد از قم، ماجد خضری از اشنویه، امیرعلی خیاط‌زاده از آمل، پوریا عابدینی از ابهر، امیرحسین فلاح از آمل، سیدجواد موسوی از خمینی شهر، حمید پایدار از یزد، عماد توکلی از الیگودرز، محمد جهانی از کرمانشاه، مسعود رزاز از اصفهان، رضا شکری از آمل، سعید صفری از نجف آباد، جواد علی مرادی از ملایر و  شهریار کریمی از تبریز شرکت‌کنندگان سه رده سنی الف، ب و ج در بخش آواز بودند.

سطح تکنیکی بالاتر رفته است

نگار بوبان داور بخش عود درباره اجراها گفت: فکر می‌کنم از لحاظ توان نوازندگی اغلب شرکت‌کنندگان پیشرفت کرده‌اند، در مجموع سطح تکنیکی بالاتر رفته است. شرکت‌کنندگان کار را جدی‌تر گرفته‌اند و تمرین زیادی داشته‌اند. اما با این حال من از نظر بیان موسیقیایی پیشرفتی ندیده‌ام. این انتقادی است که نه تنها به جشنواره بلکه به فضای جامعه موسیقی کشور نیز وارد است.

وی افزود: در حال حاضر تمرکز و توجه زیادی از جانب آموزش‌دهندگان و هنرجویان بر روی انجام کار است و توجه شان به صدا نیست. از دید من محصول صوتی که باید بیان موسیقی داشته باشد، قابل مقایسه با سطح تکنیکی آن‌ها نیست. این موضوع تنها شامل ساز عود نیست و یک موضوع کلی محسوب می‌شود. موسیقی دستگاهی ایران در فضاهای عمومی کم است، بنابراین گنجینه شنیداری هنرجویان غنی نیست. دریافت هنرجویان از آن چه روی ساز انجام می‌دهند، بسیار کمتر است. به نظر من کاری که باید برای پیشرفت هنرجویان انجام داد بالا بردن تغذیه شنیداری به خصوص از موسیقی ایرانی و دستگاهی، است. باید با این موسیقی‌ها زندگی کنند و روی آن وقت بگذارند.

 

تعداد نوازندگان ساز عود افزایش پیدا کرده است

محمد فیروزی نیز درباره ارزیابی‌اش از اجراها گفت: به طور کلی ما شاهد پیشرفت خوبی در طی سالیان بوده‌ایم. نسبت به سال‌های قبل تعداد نوازندگان ساز عود افزایش پیدا کرده و این ساز به عنوان یک ساز تخصصی و ساز اول این شرکت کنندگان انتخاب شده است. هم در بخش آثار و هم در بخش نوازندگی به نظرم پیشرفت داشته‌ایم.

وی افزود: تکنیک‌ها خوب بود و هر روز می‌بینیم تکنیک‌ها بهتر می‌شود که این باعث خوشحالی است.

 

آثار نسبت به سال گذشته بیشتر بود

حمیدرضا نوربخش داور بخش آواز درباره ارزیابی خود از اجراهای جشنواره موسیقی جوان گفت: متاسفانه از نظر کیفی پیشرفتی نداشتیم اما از بُعد کمی پیشرفت خوبی صورت گرفته است. آثار نسبت به سال گذشته بیشتر بود، اما با تاسف در رده سنی ج شاهد افت کیفی آثار بودیم. در رده سنی الف و سپس ب، وضعیت به طور نسبی بهتر بود. امیدواریم به این بخش بیشتر توجه شود. اطلاع‌رسانی‌های بهتری شود و یا با شیوه‌ای متفاوت شرکت‌کنندگان خوبی را که می‌دانیم وجود دارند، جذب کنند. فکر می‌کنم علت، بی‌انگیزگی و اطلاع‌رسانی ضعیف باشد. البته باید تمهیدی اندیشه شود، به طور صرف حضور پیدا کردن و جایزه‌ای گرفتن کافی نیست. باید برای این موضوع فکری شود و تشویق خوبی گذاشته شود. در جشنواره فجر چون جایزه، جایزه قابل توجهی است تقاضا بسیار بالا رفته است.

وی افزود: ما به طور صرف شاهد اجرای ردیف هستیم. درست است که ردیف مطرح است اما باید همراه با یک تکنیک اجرایی درست باشد. فکر می‌کنم از نظر تکنیکی ضعف‌هایی وجود دارد. از نظر دانش و ردیف اوضاع بهتر بود.

نسبت به سال گذشته کیفیت بسیار کاهش پیدا کرده است

اصغر شاه‌زیدی نیز درباره اجراها گفت: امسال در رده سنی الف چندین نفر، بسیار خوب بودند. در گروه ب از وضعیت اصلا راضی نبودم. در رده سنی ج چند نفری نسبت به بقیه بهتر بودند و بسیار جای امیدواری بود. اما در مجموع نسبت به سال گذشته کیفیت بسیار کاهش پیدا کرده است. اگر سن 29 را در رده سنی ج به سن 30 سال تبدیل کنیم، ممکن است شرکت‌کنندگان بیشتر و بهتری شرکت کنند.

او درباره جشنواره نیز گفت: این جشنواره قوت لازم را پیدا کرده است و افراد در حوزه موسیقی به طور کامل با آن آشنایی پیدا کرده‌اند. بسیاری در آن شرکت کرده‌اند و کسانی هم که شرکت نکرده‌اند جشنواره را به رسمیت می‌شناسند. اموری که جنبه ملی پیدا می‌کند باید بیشتر مورد سرمایه‌گذاری قرار بگیرد و بارور و قدرتمندتر شود.  

امروز دوشنبه سیزدهم شهریورماه از ساعت 9 الی 21 در سه سئانس هنرجویان در بخش تنبک در سه رده سنی الف، ب و ج به هنرنمایی خواهند پرداخت.