سرویس موسیقی هنرآنلاین: جمعی از اهالی موسیقی با حضور در خانه موسیقی و امضاء یک نامه خطاب به دکتر حسن روحانی، به لغو بی‌مورد کنسرت‌های موسیقی اعتراض کردند و خواستار پیگیری بیشتر دولت دوازدهم برای جلوگیری از این اتفاق شدند.

عصر روز چهارشنبه 10 مردادماه، برخی از اهالی سرشناس موسیقی از جمله سید محمد میرزمانی، میلاد کیایی، داود گنجه‌ای، علی عزیزی، افشین معصومی، زید الله طلوعی، حسن ریاحی، وارطان ساهاکیان، مهدیه محمدخانی، حسین علیشاپور، مزدا انصاری، قاسم رفعتی، داریوش پیرنیاکان و شاهرخ تویسرکانی در خانه موسیقی جمع شدند و نامه‌ای مشترک به رئیس دولت تدبیر و امید نوشتند.

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی، در متن نامه خود 4 خواسته مهم‌ جامعه موسیقی را مطرح کردند و خواستار بازگشت حقوق بربادرفته و ضایع‌شده حقوق شهروندانی شدند که کنسرت‌های موسیقی از آن‌ها گرفته می‌شود.

متن نامه اهالی موسیقی به رئیس‌جمهور کشور به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام/ احتراماً همان‌گونه که استحضار دارید بخش عمده‌ای از جامعه فرهنگی هنری ایران تحت فشار و ظلمی مضاعف قرار گرفته و روزبه‌روز سرمایه‌های مادی و معنوی آن‌ها تحلیل می‌رود. لغو غیرقانونی کنسرت‌ها در سالیان اخیر و اوج‌گیری این بلیه در زمان دولت یازدهم جان‌های شیرین را به لب رسانده و متأسفانه فریاد و فغان اهالی هنر موسیقی هم راه به جایی نمی‌برد.

جناب آقای رئیس جمهوری! برپایی کنسرت همانند ساختن بنایی رفیع و توسط یک گروه چند ده نفره صورت می‌پذیرد که لغو آن را می‌توان به تخریب ساختمانی آماده سکونت تشبیه کرد! آیا قانون‌گذار برای فرد یا افرادی که ساختمانی را تخریب می‌کنند مجازات و تاوانی در نظر نگرفته است؟

آیا بنایی را که پس از اخذ مجوزهای لازم و با خون‌دل‌های بسیار ساخته می‌شود می‌توان خراب کرد و بدون عواقب و بدون هیچ‌گونه پرداخت خسارت کنار نشست و نظاره کرد؟

آقای دکتر روحانی شما از بدو قبول مسئولیت خطیر ریاست جمهوری خوشبختانه از حقوق شهروندی سخن به میان آوردید و از لزوم بهره‌مندی و دفاع تمامی شهروندان از حقوق حقه خودشان صحبت کردید ... طرح آن مسئله دلگرمی و امیدواری بسیاری به‌ویژه در بین فعالان حوزه موسیقی پدید آورد. حال سؤال اینجاست: آیا لغو کنسرت‌های قانونی مصداق بارز ضایع کردن حقوق شهروندی هنرمندان نیست؟ چه کسی پاسخگوی تضییع حقوق بربادرفته‌ی این عزیزان است؟

جناب آقای روحانی! اکثریت قابل توجه مردم ایران و به‌ویژه اکثریت قاطع اهالی فرهنگ … و هنرمندان ایران در انتخابات به جنابعالی رأی دادند چرا که به راه و دیدگاه فرهنگی شما باور داشتند و شما مشاهده کردید و دیدید که چگونه قاطبه هنرمندان در صحنه حاضر شدند و جانانه از انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور حمایت کردند و اینک این هنرمندان پاکباخته نیازمند حمایت شما هستند.

هنرمندان و اهالی موسیقی هیچ‌گاه افزون‌طلب نبوده و نیستند، آن‌ها مطالبه زیادی ندارند؛ هنرمندان عرصه موسیقی فقط می‌خواهند موانع فعالیت قانونی آن‌ها برچیده شود؛ آیا این خواسته زیادی است!؟

هنرمندان و اعضای خانه موسیقی خواسته‌های به‌حق خود را بدین شرح اعلام می‌دارد:

۱- در آستانه تشکیل دولت دوازدهم ما هنرمندان موسیقی تقاضا داریم برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردی آگاه، شجاع و مدافع حقوق هنرمندان را که دلسوز فرهنگ و هنر ملی ایران باشد انتخاب نمایید تا به‌تبع آن، مدیران کل ارشاد در شهرها و استان‌های کشور به‌سادگی و به‌سرعت تسلیم گروه‌های فشار و مخالفان فرهنگ و هنر نشوند.

۲- دولت باید پشتوانه محکمی برای مجوزهای صادره خود داشته باشد و پس از صدور مجوز برای کنسرت‌ها و یا هر برنامه دیگری تا پایان، پای کار بوده و از کیان و حرمت مجوزهای صادر شده دفاع نماید.

۳ - در صورت لغو هر برنامه مجوز دار دولت باید ساز و کار جبران خسارت و پرداخت تمام و کمال غرامت‌ها را در نظر بگیرد تا از این پس هیچ هنرمندی متضرر رفتار غیرقانونی و اعمال سلیقه شخصی افراد نشود.

4- دولت باید به‌طور شفاف و روشن پشت پرده گروه‌های فشار و عواملی را که موجب لغو کنسرت‌ها می‌شوند، اعلام و نسبت به محکوم کردن آن‌ها در حمایت از هنرمندان اقدام نماید.

لغو کنسرت‌ها کام مردم را تلخ می‌کند

گردهمایی روز چهارشنبه با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی برگزار شد. او در این گردهمایی گفت: تمام کسانی که به اینجا آمده‌اند. به دنبال خواسته‌های خود هستند. متأسفانه عده‌ای می‌خواهد کام مردم و هنرمندان را تلخ کنند. گرچه تعداد زیاد کنسرت‌های برگزار شده باعث می‌شود لغو چند کنسرت کمتر به چشم بیاید اما لغو همان چند کنسرت هم اتفاقات ناگواری را به وجود می‌آورد. به همین خاطر ما در اینجا هستیم تا چاره‌ای برای جلوگیری از لغو کنسرت‌های قانونی اندیشیده شود.

نوربخش افزود: خانه موسیقی در سال 94 هم به نمایندگی از هنرمندان این عرصه یک نامه اعتراضی نوشت و به مراجع ذی‌ربط ارسال کرد که بر اساس آن آقای رئیسی به‌عنوان دادستان کل کشور با ما همکاری‌های خوبی داشت و این همکاری‌ها باعث شد در ادامه سال 94 و همین‌طور سال 95، لغو کنسرت‌ها کاهش پیدا کند و شرایط آرام‌ شود.

مدیرعامل خانه موسیقی در خصوص لغو کنسرت اخیر شهرام ناظری گفت: بی‌تدبیری و ملاحظات شخصی باعث لغو کنسرت شهرام ناظری شد. ما دلیل لغو این کنسرت‌ها را می‌دانیم و به همین خاطر است که این گردهمایی برگزار شده است. دادستان شهر مربوطه که در لحظه آخر کنسرت آقای ناظری را لغو کرده باید در این مورد پاسخگو باشد.

نوربخش ادامه داد: قوه قضاییه قصد تقابل با موسیقی را ندارد و ما می‌دانیم که لغو کنسرت‌ها به‌صورت سیستماتیک اتفاق نمی‌افتد و خیلی اوقات نظرهای شخصی آدم‌ها باعث لغو کنسرت‌ها می‌شود. کسانی که اینجا هستند از حامیان آقای روحانی و دولت ایشان هستند و به همین خاطر می‌خواهند نامه‌ای را به ایشان بنویسند تا آقای روحانی در جریان مطالبات اهالی موسیقی باشد و مسئله لغو کنسرت‌ها را پیگیری کند.

نوربخش در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن تقدیر از حاضرین در این گردهمایی، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه کسانی که دغدغه فرهنگی دارند تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که روزی مسئله لغو بی‌مورد کنسرت‌های قانونی و مجوزدار کاملاً حل شود.