سرویس موسیقی هنرآنلاین: اجرای مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ریکاردو موتی ایتالیایی بعد از اجرا در روز پنجشنبه 15 در تالار وحدت، امروز شنبه 17 تیر نیز در یکی از سالن‌های شهر راونا در کشور ایتالیا روی صحنه خواهند رفت. ریکاردو دومتی ، شهرداد روحانی و رازمیک اوهانیان از اهمیت این اجرا گفتند:

 

دنیا به تبادل فرهنگی نیازمند است

ریکاردو دموتی رهبر ارکستر راونا درباره این اجراهای مشترک گفت: دنیا به تبادل فرهنگی نیازمند است و از طریق زبان فرهنگ است که ملت‌ها می‌توانند با هم گفتگو داشته باشند.

وی افزود: آنچه در پروژه جاده دوستی‌ها مورد نظر است بردن موسیقی ایتالیا به تمام دنیاست و این دست دوستی است که ایتالیا به سمت کشورها دراز کرده و امیدوارم روزی ایران نیز این دست دوستی را دراز کند و کاری کند که آثار کلاسیک آهنگسازانش در کشورهای مختلف اجرا شود.

کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارسکتر فستیوال راونا به رهبری ریکاردو موتی در تالار وحدت

 

ریکاردو موتی گفت ارکسترتان عالی است

شهرداد روحانی در تمجید از رهبر ارکستر ایتالیایی گفت: آقای ریکاردو موتی یکی از بزرگترین رهبران موسیقی در جهان است و من از این همکاری و حضور ایشان در ایران خوشحالم. مخصوصاً این‌که اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری آقای موتی هم در ایران برگزار شد و هم در فستیوال راونا اجرا می‌رود. این فستیوال یکی از فستیوال‌های مهم جهان است. آن‌طور که من شنیده‌ام، تا کنون بیش از 3 هزار بلیت اجرای ارکستر سمفونیک در فستیوال راونا فروش رفته و مردم و سالن منتظر این اجرا هستند.

شهرداد روحانی به نقش مهم موسیقی در تغییر چهره فرهنگی کشور اشاره کرد و توضیح داد: ارکستر سمفونیک تهران سفیر فرهنگی کشورمان است و همه هنرمندان این ارکستر می‌خواهند کشورشان را به جهان معرفی کنند. این پروژه می‌تواند بازده مثبت و بسیار خوبی برای کشورمان داشته باشد. شاید دستاوردی که از این کنسرت به دست می‌آید را با هیچ مبلغ و هزینه‌ای نتوان به دست آورد. همیشه راجع به خاورمیانه و کشور ایران یک دید منفی در دنیا وجود داشته که چنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند این دید را تغییر دهد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در خصوص نظر ریکاردو موتی درباره نوازندگان ایرانی اظهار داشت: من با آقای موتی در خصوص ارکستر سمفونیک صحبت کردم و ایشان ارزیابی مثبتی نسبت به ارکستر داشت. البته به هر حال باید در این ارزیابی‌ها شرایط ارکسترهای ایرانی را هم در نظر گرفت. بعضی از شرایط مثل کیفیت کار دست خود ارکستر است که با تمرین بیشتر، بهتر و قوی‌تر می‌شود اما بعضی چیزها مثل ابزار که همان ساز است، در اختیار ارکستر نیست. ارزش سازهای ما شاید یک دهم ارزش سازهای نوازندگان ایتالیایی هم نباشد و این مطمئناً روی کیفیت موسیقی هم تأثیر می‌گذارد چون ساز به طور مستقیم به کیفیت کار ارتباط دارد.

وی افزود: فارغ از مشکلاتی که وجود دارد، آقای موتی به من گفتند که ارکستر سمفونیک تهران خیلی خوب و حرفه‌ای کار می‌کند و از این که این پروژه پیش آمده خوشحال هستم. من این صحبت را از زبان برخی از نوازنده‌های ایتالیایی هم شنیده‌ام که می‌گفتند انتظار چنین کیفیتی را از نوازندگان ایرانی نداشته‌اند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: وقتی که صحبت حضور آقای موتی در ایران شد، ما باید یک فیلم از اجراهای‌مان برای ایشان می‌فرستادیم تا سطح موسیقی ارکستر ما را ارزیابی کنند. من ویدئوی اجرای سال گذشته‌مان که به صورت تصویری منتشر شده را برای ایشان فرستادم و ایشان وقتی آن را دید و شنید، گفت که کارتان عالی است و ارکسترتان مثل هر ارکستر خوب دیگری، خوب صدا می‌دهد. این‌طور بود که ایشان علاقه‌مند شد به ایران بیاید.

کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارسکتر فستیوال راونا به رهبری ریکاردو موتی در تالار وحدت

گروه کر ارکستر سمفونیک آماده این اجرای مشترک است

رازمیک اوهانیان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران در خصوص آماده‌سازی این گروه برای اجرای پروژه مشترک با ارکستر ایتالیا گفت: گروه کر ارکستر سمفونیک تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به طور مجزا با هدایت من و آقای کرادو کاساتی رهبر گروه کر ارکستر ایتالیا طی تمریناتی اپرای "مکبث" و قطعات دیگر را بررسی کرد تا به پیشرفت و مرز خوبی از آمادگی برسد و به کل ارکستر ملحق شود.

وی افزود: ان‌شاء‌الله این پروژه شروع خیلی خوبی برای فعالیت‌های جدید گروه کر ارکستر سمفونیک تهران است و اجراهای گروه کر پس از این کنسرت در شهرستان‌ها برگزار خواهد شد. قرار بود همین هفته در رشت به روی صحنه برویم که آن کنسرت به خاطر کنسرت ارکستر سمفونیک در ایتالیا لغو شد. بعد از کنسرت ایتالیا، حتماً به فکر این هستیم که برنامه‌های خوبی را در استان‌های کشور برگزار کنیم.

رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران در خصوص تغییرات اعضای این گروه توضیح داد: سازه کاری گروه کر ارکستر سمفونیک تهران متشکل از همان اعضای قدیمی با یک سری از جوان‌هاست که به ما ملحق خواهند شد. استفاده از نیروهای فارغ‌التحصیل شده یکی از اتفاقات خوبی است که ما از قبل هم به دنبال آن بودیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

اوهانیان گفت: طبیعتاً گروه کر ارکستر سمفونیک مشکلاتی دارد که به دنبال رفع آن‌ها هستیم. فعلاً بیشتر بحث‌مان بر سر آموزش و سلفژ اعضای گروه کر است. امیدوارم که اگر پروژه‌های مشترک این‌چنینی تکرار شود، بحث آموزش اعضای گروه کر سریع‌تر پیش برود.

لازم به یادآوری است؛ ارکستر سموفنیک تهران امشب 17 تیرماه با رهبری ریکاردو دموتی در شهر راونا به صحنه خواهد رفت.