سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر سمفونیک تهران شامگاه 21 اردیبهشت ماه با رهبری شهرداد روحانی و کنسرت مایستری مازیار ظهیرالدینی در تالار وحدت به صحنه رفت.

این برنامه که مصادف با سالروز تولد دو آهنگساز بزرگ بود به اجرای آثاری از آنها اختصاص داشت. شهرداد روحانی در این رابطه گفت: این روزها همه ارکسترهای دنیا آثار چایکوفسکی و برامس را به مناسبت تولد این دو نابغه اجرا می‌کنند و ارکستر سمفونیک تهران هم از این قاعده مستثنی نیست.

برنامه با اجرای سمفونی شماره 3 یوهانس برامس آغاز شد. آغاز پر شور موومان اول با تمی پرشکوه که توسط ارکستر نواخته شد همراه بود و پس از آن جملات مختلف با فراز و فرودهای مداوم ادامه یافتند. موومان دوم با نوای کلارینت و فاگوت آغاز شد و زهی‌های بم پاسخ‌های کوتاهی به آنها می‌دادند. اما مشهورترین بخش این سمفونی موومان سوم آن است که محبوبیت زیادی میان علاقه‌مندان موسیقی دارد. تم اصلی این بخش بسیار سنگین و غم انگیز، ابتدا با ویولنسل ظاهر شده و سپس توسط بادی‌ها تکرار شد. اما در موومان چهارم فضا تغییر کرد و ارکستر در فضایی پر شور و با انرژی نواخت.

بخش دوم کنسرت با اجرای سوئیت دریاچه قو آغاز شد. این اثر با تکنوازی ابوا آغاز شد و نوای آن به نرمی بر بستر زهی‌ها جریان یافت. با اضافه شدن باقی سازها، ارکستر با قدرت به اجرای تم مشهور دریاچه قو پرداخت که در سراسر موومان اول تکرار می‌شد. موومان دوم با پیزیکاتوی زهی‌ها آغاز شد و فضایی متفاوت از بخش قبلی را به وجود آورد. این موومان با ضربات ممتد کوبه‌ای‌ها به پایان رسید و پس از آن بار دیگر ابوا آغاز کننده موومان بعدی بود که جملات آن توسط فلوت پاسخ داده می‌شد. موومان چهارم با سولوی هارپ همراه بود و در سکوت ارکستر، نوازنده نوجوان هارپ به هنرنمایی پرداخت. با اضافه شدن سولوی ویولن محمدرضا کریمی این قطعه در موومان‌های بعدی ادامه یافت.

ارکستر سمفونیک

پیش از اجرای هرکدام از این قطعات روحانی با توضیح دادن در مورد چند بخشی بودن قطعات، با تذکری مهربانانه به تماشاگران از آنها خواست که در میان بخش‌های یک قطعه تشویق نکنند. این اقدام درست که باعث آموزش تماشاگران برای درک موسیقی بود باعث شد که ارکستر بدون اختلال به اجرایی یکپارچه بپردازند.

پس از آن نوبت به اجرای "دستیار شعبده باز" اثر پاول دوکا رسید. این قطعه در فضایی آرام آغاز شد و پس از آن در فضاهای مختلف پر حجم یا آرام ادامه یافت. سازهای بادی در بخش‌هایی از این قطعه با سرخوشی به صدا در آمده و حالتی شوخ طبع داشتند. صدای شیشه‌ای ویبرافون هم از ویژگی‌های قابل توجه این قطعه بود. دستیار شعبده باز معروفترین اثر این آهنگساز است که در فیلم فانتازیا ساخته شرکت والت دیزنی هم مورد استفاده قرار گرفت.

با پایان این قطعه تشویق‌های طولانی تماشاگران بار دیگر روحانی را به صحنه برگرداند و او پیش از اجرای قطعه بیز گفت: ارکستر سمفونیک تهران همیشه و در شرایط مختلف فعال بوده و حتی در زمان جنگ تحمیلی هم ارکستر به پشت جبهه می‌رفت تا برای رزمندگان سرود اجرا کند. حتی الان هم تعدادی از آن نوازندگان در ارکستر حضور دارند. حالا با توجه به اتفاق ناگواری که برای معدنچیان رخ داد قطعه "قطره‌های باران" را به آنها تقدیم می‌کنیم.

این قطعه که از ساخته‌های شهرداد روحانی است توسط ارکستر زهی اجرا شد در حالی که ویولن‌ها به اجرای ملودی غمناک آن پرداخته و باقی زهی‌ها به صورت پیزیکاتو آنها را همراهی می‌کردند.

عکس ها : مجتبی عرب زاده