به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، پیش همایش آجر و آجر کاری در هنر و معماری ایران در شهر دزفول با همکاری فرمانداری، شهرداری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جندیشاپور، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول و فرهنگستان هنر صبح چهارشنبه سوم آذر در تالار اجتماعات شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. این همایش که با سخنرانی فرماندار دزفول و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول آغاز شد با سخنرانی علیرضا اسماعیلی معاون پژوهشی فرهنگستان هنر ادامه یافت. اسماعیلی آجر را به عنوان عنصری که در هویت معماری ایران نقش برجسته‌ای دارد معرفی و اظهار داشت: آجر به عنوان یکی از عناصر بومی و کارآمد در ایران است که بخشی از هویت معماری ایران را شکل میدهد.

وی به قدمت آجر اشاره کرد و افزود: آجر دارای قدمت چند هزار ساله است که بسیاری از بخش‌های حوزه ایران بزرگ را در بر میگرفت. تولید آسان و سازگاری آجر متناسب با محیط زیست ایران موجب شده تا آجر در دوره‌هایی از تاریخ معماری ایران به عنوان هنر پرکاربرد در تزئینات معماری محسوب شود. امروز علی رغم آسیب‌هایی که به بافت‌های بومی ما به علت بلایای طبیعی یا دست‌اندازی  انسان‌ها صورت گرفته است، بناهای بسیار ارزشمندی از آن روزگارباقی مانده است.

معاون پژوهشی فرهنگستان هنر به آثار به ثبت رسیده اشاره کرد و یادآور شد: در ایران 20 اثر ارزشمند وجود دارد که به ثبت جهانی رسیده‌است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن مربوط به بناهای آجری است. به عنوان نمونه باید از معبد چغازنبیل نام برد که در سال 1379 به عنوان اولین بنا به ثبت جهانی رسید. گنبد سلطانیه، قلعه شوش، برج گنبد قابوس و ... همه بناهای آجری هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند.

اسماعیلی به ثبت ملی همایش و ثبت در پایگاه جهان اسلام اشاره کرد و گفت: این همایش به دلیل ظرفیت‌ها و اهمیت آجر در حال ثبت ملی و همچنین ثبت در پایگاه جهان اسلام (ISC) است.

وی آجر را برگرفته از فرهنگ اصیل و ماندگار تعریف و تصریح کرد: آجر،‌ بوی فرهنگ و مانایی دارد. لطافتی که در تزئینات آجری وجود دارد، موجب میشود تا انسان به راحتی با آجر ارتباط برقرار کند. ساختار معیوب بناهای شهری با دیدن بناهای آجری موجب میشود تا انسان سریع و راحت با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند و خوشبختانه نمونه‌های بیشماری از این بناهای زیبا را در اطراف خود داریم که متأثر از اقلیم زیست معماری ایران هستند.

اسماعیلی به ضرورت برگزاری همایش پرداخت و خاطر نشان کرد: در برگزاری همایش «گنجینه‌های از یاد رفته ایران»، به مواردی برخورد کردیم که با معماری بناهای آجری ایران در ارتباط بود و متاسفانه در حال فراموشی و نابودی است به همین دلیل جا داشت تا این موضوع در اولویت کارهای پژوهشی قرار گیرد. به همین مناسبت همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران مورد بررسی قرار گیرد.

وی به برخی از برنامه‌های این همایش اشاره کرد و افزود: معرفی و شناسایی مکاتب هنری بخشی از موضوعاتی است که هر ساله فرهنگستان هنر به آن میپردازد و با برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و ... در سطح ملی اقدام مینماید. برای برگزاری این همایش نیز فراخوانی منتشر شد و اطلاع‌رسانیهای لازم صورت گرفت همین‌طور از پژوهشگران و استادان دعوت شد تا با ارائه مقالات علمی در این همایش شرکت نمایند همچنین سفارش مقالاتی نیز در این حوزه داشتیم که مجموع دستاوردهای علمی آن در روز همایش به صورت کتاب، ویژه نامه، نمایشگاه و ... ارائه میشود. همچنین دو پیش همایش در دو شهر تاریخی از جمله دزفول و کرمان به دلیل دارا بودن بافتی اصیل و تاریخی  در نظر گرفته شدند تا برگزار شود.

اسماعیلی به تشریح نمایشگاهی که برای این همایش در نظر گرفته شده پرداخت و ادامه داد: نمایشگاهی که آثار باستانی پیش از اسلام تا زمان حاضر را شامل میشود در زمان همایش اصلی برگزار خواهد شد و بزرگ‌ترین نمایشگاهی است که تاکنون در این زمینه برگزار میشود. همچنین فیلم مستندی با نام «از خشت تا آجر» نیز توسط احسان صامت‌زاده تهیه شده که پخش میشود.