به گزارش هنرآنلاین، اگر جاده اصفهان به شیراز را پیش بگیرید، ۴۰ کیلومتر بعد از شهرضا به روستای امین‌آباد خواهید رسید، کاروانسرای صفوی امین آباد در منتهی‌الیه جنوب اصفهان و میان دو محور رفت و برگشت بزرگراه شهرضا- آباده قرار دارد و اکنون به یک مجموعه اقامتگاهی سنتی تبدیل‌شده است.

جاده اصفهان به شهرضا به‌عنوان جاده مواصلاتی شمال به جنوب ایران، قدمتی بالغ‌بر هزار سال دارد که معبر ورودی قلب پادشاهی ساسانی را تشکیل می‌داد و یکی از جاده‌های شاهی ایران بشمار می‌رفت. کاروانسرای صفوی امین‌آباد نیز که تنها کاروانسرای هشت ضلعی ایران است و در همه گوشه‌های خارجی آن ۸ برج طراحی‌شده در ابتدا قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی بود که در عصر صفوی به‌عنوان یکی از کاروانسراهای برون‌شهری تغییر کاربری یافت. هنوزهم بدنه سنگیِ این کاروانسرا بقایای همان قلعه‌ای است که از دوران ساسانیان به‌جا مانده است.

بعد از پایان مرمت کاروانسرای صفوی امین‌آباد در سال ۱۳۹۸، این بنا به یک مجموعه اقامتگاه سنتی دل‌انگیز تبدیل شد که دارای هتل، رستوران، قهوه‌خانه و کافی‌شاپ، محل برگزاری کلاس، ورکشاپ، ایونت‌ها، غرفه‌های صنایع‌دستی و سالنی برای برگزاری جلسات است.

از موارد جالب در کاروانسرای صفوی امین‌آباد این است که سقف کافی‌شاپ و قهوه‌خانه به‌صورت تاق چشمه‌ای آجری است، در سقف هتل یزدی‌بری و رسمی‌بندی کارشده است، سقف‌های دوجداره گنبدی در سه فضای خان‌نشین دیده می‌شود، سقف تالار جلسه‌ها به‌صورت گره‌چین است و رستوران دارای سقف‌های مدور ساسانی است.

همچنین یکی دیگر از نکات جالب‌توجه در این اقامتگاه، استفاده از اسامی آذرمیدخت، آرتا، آرمیتان، آتموس، آرشین، آتوسا و انوشه برای نامیدن اتاق‌های هتلِ این کاروانسرا است که هریک از آن‌ها بانوان تأثیرگذار در دوره‌های هخامنشیان تا ساسانیان بوده‌اند.