گروه معماری هنرآنلاین: حریق یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای بافت و بناهای فرهنگی_تاریخی به شمار می رود. بنابراین ضروری است که با حذف خطرات و ریسک‌های بزرگ، احتمال وقوع حریق را به حداقل رساند و یا با مدیریت دقیق و کنترل، خطرات آن‌ها را کاهش داد.

در مقدمه کتاب آمده است: «بسیاری از کشورها میراث معماری و فرهنگی منحصر به فرد خود را در کمپین‌های تبلیغاتی و صنعت گردشگری برجسته می‌کنند، این وظیفه ما است که ساختمان‌ها و آثار هنری تاریخی خود را برای نسل‌های آینده به خوبی نگهداری کنیم، تا آن‌ها نیز قادر به درک و لذت بردن از تاریخ و مردم گذشته خود باشند. حفظ بنا و مجموعه‌های تاریخی دارای ابعاد مختلف است. اما یکی از اولویت‌های اساسی، محافظت در برابر از دست دادن آثار و آسیب‌های ناشی از حریق است.

ساختمان‌های تاریخی منابع محدودی در سراسر دنیا هستند که در دو دهه اخیر موضوع از دست دادن این سرمایه‌های تاریخی بر اثر آتش‌سوزی تبدیل به یکی از موضوعات مورد توجه بین‌المللی شده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به کلیسای نوتردام پاریس، بازار تاریخی تبریز، میدان حسن آباد تهران و… اشاره کرد. با دانش و آگاهی بیشتر از این موضوع، افزایش تطابق و استفاده از فناوری‌های نوین مقاوم سازی در برابر حریق می‌توان ریسک حریق را در ساختارهای تاریخی به کمترین میزان خود کاهش داد.»

این کتاب در بیست بخش با عناوین «تعاریف»، «شخصیت بافت و بنای فرهنگی–تاریخی»، «وظایف تیم کارشناسی»، «مستند نگاری»، «طراحی سناریوهای حریق»، «پیشگیری از حریق و حوادث »، «نظافت، پاک‌سازی محیط، پخت و پز»، «رویدادهای ویژه »، «جلوگیری از گسترش حریق »، «تخلیه خروج»، «بیمه و حقوقی»، «تعمیر و نگهداری»، «مقاوم‌سازی بنا یا مجموعه فرهنگی _تاریخی »، «ایمنی در تاسیسات»، «انبار»، «تجهیزات آتش نشانی»، «عوامل حفاظتی»، «آموزش»، «شرایط بازدید از بنا یا مجموعه » و « سایر نکات ایمنی» منتشر شده است.

کتاب «راهبردهای پیشگیری و حفاظت از حریق در بنا و بافت‌های فرهنگی _تاریخی» نوشته‌ محمود قدیری و علی طهرانچی در ۱۱۰ صفحه به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۶ هزار تومان در انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شده است.