گروه معماری هنرآنلاین: تلاش‌های باستا‌ن‌شناسی با هدف کاوش در تمدن‌های گذشته، اشتراکاتی را در سراسر جهان را آشکار کرده و شکلی از معماری را به طور مستقل در هر قاره توسعه داده است. شواهد نشان می‌دهد که جوامع دوران نوسنگی از خاک‌های حاصلخیز و آبرفتی برای ساختن خانه‌هایشان استفاده می‌کردند و اولین مصالح ساختمانی بادوام بشر را تولید کردند. معماری زمین در سنین بسیار پایین در تاریخ بشر متولد شد. با تغییر سبک زندگی، رشد شهرها و شکوفایی مواد صنعتی، این تکنیک‌های قدیمی دچار کاهش تدریجی شدند. آیا معماری زمین در جهان قرن بیست‌ویکم جایگاهی دارد؟

بحران اکولوژیکی کنونی باعث علاقه مجدد به سنت‌های باستانی، به ویژه در میان معماران شده است. نیاز به معماری زیست‌محیطی قابل اعتماد و پایدار، بسیاری از معماران بین‌المللی را به کاوش در ساخت‌وساز بومی سوق داده است. یک باور رایج این است که شیوه‌های بومی در زمان خود گنجانده شده‌اند و نمی‌توانند جایی در محیط ساخته شده معاصر پیدا کنند. با این حال، نمونه‌های بسیاری در سراسر جهان نشان می‌دهد که صنعتگران حرفه‌ای چگونه می‌توانند از این مهارت‌ها به روش‌های جدید استفاده کنند. معماری گذشته استراتژی‌های ساختمانی را ارائه می‌دهد که نوآوری‌های فنی را به دنبال دارد. مواد مبتنی بر زمین و فرآیندهای مرتبط با آن‌ها، شاهد تجدید حیات جهانی هستند که با امید به آینده‌ای که از نظر اکولوژیکی انعطاف‌پذیر است، هدایت می‌شود.

سه کشور مصر، فرانسه و هند از پیشگامان احیای معماری زمین هستند که پیوندی ناگسستنی بین انسان، طبیعت و معماری ایجاد کردند و با تلفیق ساخت‌وساز مدرن و بومی معماری را به جلو هدایت کردند. که در گزارش زیر به بررسی این سه کشور می‌پردازیم.

مصر

معمار مصری حسن بن احمدفتحی، احیای ساخت‌و‌ساز زمین را در کشور خود رهبری کرد. او به اهمیت ارزش‌های انسانی اعتقاد راسخ داشت و نیاز اولیه به طرح‌های مسکن اجتماعی، به ویژه برای مردم مصر را شناسایی کرد. فلسفه او با کشف راه‌حل‌های معماری مقرون‌به‌صرفه و متناسب با بافت محلی بود. او در طول زندگی حرفه‌ای خود، فناوری‌های سنتی و اشکال بومی را که مربوط به اقلیم و اقتصاد محلی بود، اتخاذ کرد.

حسن فتحی همواره تلاش می‌کرد شیوه ساختمان‌سازی سنتی فراموش شده را به ویژه در مناطق روستایی مصر که مراحل اولیه توسعه را طی می‌کردند به روش بازسازی مجدداً احیا کند. او کاربری روش‌های پرهزینه وارداتی را صرفاً هنگامی به کار می‌برد که از راه حل‌های شیوه‌های سنتی ثمربخش‌تر بود. ایده‌های فتحی تخیلات بدیع از مفاهیم معماری باستانی مصر بود، از این رو الگویی ارائه داد که در سطح جهانی مورد قبول قرار گرفت. ساختمان‌های خاکی او از جنبه‌های ساختاری سالم بودند و به او اجازه می‌دادند با اشکال معماری کاوش کنند. معماری زمین پیشگام پنج دهه‌ای فتحی بر طیف وسیعی از سازه‌ها در سراسر جنوب جهانی تأثیر گذاشت. بسیاری از معماران هندی به نمونه‌های او از معماری گِلی محلی استفاده می‌کنند تا آن را در زمینه‌های مدرن به کار ببرند. اصول او در سراسر آفریقا، خاورمیانه و در نهایت نیومکزیکو گسترش یافت.

معماری مصر

فرانسه

فرانسه از معدود کشورهایی است که عمده‌ترین تکنیک‌های معماری زمینی مانند خشت خام، واتل و داب (wattle and daub) و خاک کوبیده در خود جای داده است. با پیروی از حسن فتحی و فرانسوا کوینترو، مرکز بین‌المللی مطالعات معماری خاک CRAterre وابسته به دانشگاه گرونوبل فرانسه بر توسعه تکنیک‌ها در معماری زمین تمرکز دارد. این موسسه به دلیل انقلاب زیست‌محیطی در اواخر دهه ۱۹۷۰، استراتژی جهانی برای بازسازی و نوسازی هنر ساخت‌وساز زمین را ترویج می‌کند. این گروه پیشگام اکتشاف پتانسیل ساختمان‌های بومی در فرانسه و سراسر جهان است.

انجمن غیرانتفاعیCRAterre ماموریت دارد تا اطلاعاتی را که به طور سنتی منتقل شده است زنده و گسترش دهد. این گروه از طریق آموزش تخصصی، تحقیق و تجربه عملی، دانشجویان را با خلاقیت‌های معماری با زمین آشنا می‌کند. تحقیقات اکتشافی CRAterre معماران و طراحان را به توسعه روش‌های پیشرفته نیزهدایت می‌کند.

معماری فرانسه

هند

موسسه معماری خاک آروویل سی سال پیش در روستای آرمانی و تازه تاسیس آروویل توسط ستپرم مااینی (Satprem Maini) برای آزمایش و تکثیر روش‌های ساخت‌وساز پایدار زمین تأسیس شد.

در دهه ۱۹۸۰، بنیانگذار موسسه آروویل یکی از اولین افرادی بود که دوره های آموزشی CRAterre را تکمیل کرد. او آموخته‌های خود را به هند آورد تا AVEI را به عنوان ابتکاری برای آموزش دانشجویان در زمینه معماری زمین راه‌اندازی کند. این موسسه از طریق کارگاه‌های مشارکتی منظم تلاش می‌کند تا افراد را آموزش دهد و توانمند سازد تا با استفاده از تکنیک‌های خاکی، سازه‌های خود را بسازند.

این سازمان غیرانتفاعی درگیر تحقیق، توسعه، ترویج و انتقال فناوری‌های ساختمانی مبتنی بر زمین است و به طور همزمان جنبشی را در سراسر شبه قاره هند رهبری می‌کند. آن‌ها همچنین طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها را با استفاده از زمین تثبیت شده، به ویژه برای طاق‌ها و گنبدها توسعه داده‌اند. این نمونه‌های اولیه در ساختمان‌های عمومی و طرح‌های مسکن ارزان‌قیمت در سراسر هند جای خود را پیدا کرده‌اند.

معماری هند