گروه معماری هنرآنلاین: در یادداشت این معمار و استاد دانشگاه که در اختیار هنرآنلاین قرار گرفته، آمده است: «آپارتمان‌های کوچک نتیجه رشد روزافزون جمعیت و توسعه مسکن شهری هستند. قیمت‌های بازاریابی و افزایش شهرنشینی مردم را مجبور به استفاده از فضای کمتری می‌کند که بیشتر آپارتمان‌های کوچک فقط یک یا دو اتاق دارند.

این مسئله به این معنی است که از یک اتاق برای چندین فعالیت که معمولا به فضاهای مختلف تقسیم می‌شوند استفاده می‌کنید و در واقع یک اتاق، عملکرد چند منظوره پیدا می‌کند. فضاهای چند منظوره می‌توانند یک یا چند فعالیت را در خود جای دهند. هر شخصی نیاز دارد تا از طریق سکونت تمام نیازهای آن برطرف شود. به گفته آنلی سارویماکی، رفاه را می توان به عنوان یک مفهوم وحدت بخش در نظر گرفت که هم سلامت عوامل ذهنی و هم جسمانی می‌تواند کیفیت زندگی و در نتیجه سعادت انسان را  توسط تامین نیازهای اساسی‌اش هدایت کند.

مانفرد مکس نیف در کتاب خود به عنوان «مقیاس توسعه انسانی»، چند عامل از جمله امرار معاش، حفاظت، محبت، فهم، مشارکت، اوقات فراغت و هویت را برای توسعه و سلامت انسان‌ها برمی‌شمارد. بنابراین فضاهای کوچک لازم است متناسب با نیازهای ساکنین آن طراحی شود. خانه از دیرباز مکانی امن برای تامین سلامت روحی، روانی و فیزیکی انسان ها بوده و هست.

در این یادداشت به دنبال عوامل تاثیرگذار بر تامین نیازهای گفته شده در فضاهای کوچک هستیم و نقش طراح داخلی که چگونه می‌تواند این نیازها را تامین کند.

از آنجایی که مبلمان یک ضرورت است و نه تجمل، همه به آن نیاز دارند. بنابراین، زندگی در یک فضای کوچک به راه‌حل‌های مبلمان مینیمالیستی و صرفه‌جویی در فضا برای حفظ رفاه انسان نیاز دارد. تأثیر استفاده از مبلمان مینیمالیسم بر کارایی فضای زندگی می‌افزاید.

مبلمان نقش مهمی در احساس ساکنین از فضای یک آپارتمان کوچک دارد. گفته می‌شود مبلمان بر اعمال و رفتار انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. رزماری و اوتی کیلمر، هر دو پروفسور ممتاز طراحی داخلی، توضیح می‌دهند: «انتخاب و قرار دادن مبلمان می‌تواند احساسات و نیازها را تکمیل یا از بین ببرد. به عنوان مثال، برخی از قطعات که در مقیاس بزرگ هستند، به نظر می‌رسد که بر آنها چیره شود. یک فرد و واحدهای ذخیره سازی که نیاز به کشش بیش از حد دارند یا کار با آنها دشوار است، می تواند برای کاربر خسته کننده باشد.»

 مبلمان یک عنصر جدایی ناپذیر در طراحی فضای داخلی است زیرا بر عملکردها و خواسته‌های انسان مانند نشستن، کار، خواب و استراحت تأثیر می‌گذارد. مبلمان همچنین شخصی سازی فضا را فراهم می‌کند زیرا ترجیحات، فعالیت‌ها و نیازهای فردی را منعکس می‌کند. بیشتر فضاهای داخلی نیاز به مبلمان دارند که انتقال مفاهیم طراحی بین مردم و معماری را فراهم می‌کند.

ساده‌سازی و نگرش مینیمالیستی شامل طراحی مبلمان در اشکال هندسی ساده مانند عناصر دیگر است. تقاضا برای ساده‌سازی همه چیز هم در سادگی و هم در نگرش مینیمالیستی چیدمان داخلی توجه را به پالایش جلب می‌کند و به اشیاء اساسی باز می‌گردد. آن‌ها لوازم جانبی پیشنهادی هستند که بر روی عملکرد با خطوط ساده، مستقیم و بدون تزئین تمرکز می‌کنند.

درچیدمان‌ها، معمولا مبلمان چند منظوره نیستند که منجر به عدم استفاده از رویکرد مینیمالیستی می‌شود و یا تعدادی از مبلمان موانعی را برای گردش در فضای داخلی ایجاد کردند. توجه به چند مورد ساده در حس افراد از فضای داخلی بسیار تاثیرگذار است.»

طراحی داخلی

Untitled