گروه معماری هنرآنلاین: آرتور امیدآذری، معمار، مولف و استاد دانشگاه به بهانه روز جهانی معماری داخلی یادداشتی نوشته و در اختیار هنرآنلاین قرار داده است. در این یادداشت می‌خوانیم:

«خلاقیت در قلب پایداری است که ریشه در شیوه‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی پایدار دارد. خلاقیت و پایداری را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف رشته‌ای، موضوعی و همچنین ازمنظر دیدگاه‌های فرارشته‌ای و بین ‌فرهنگی مورد بررسی قرار داد. هر فن‌آوری یا فرآیند جدیدی که تغییر مثبتی در زندگی مردم ایجاد نکند، واقعاً به عنوان نوآوری واجد شرایط نیست. نوآوری‌ها باید مقرون به صرفه، سازگار، مقیاس‌پذیر، تکرارپذیر و پایدار باشند. این امر مستلزم نوآوری‌های گسترده و خلاقیت در همه زمینه‌ها است.

  یکی از این زمینه‌ها معماری داخلی است. خلاقیت نوع خاصی از منابع تجدیدپذیر و استعداد انسانی است. این شامل تبدیل ایده‌ها، تخیل و رویاها به واقعیت است، که اغلب سنت و نوآوری را در هم می‌آمیزد. توانایی خلاق به تفکر خلاق بستگی دارد، یعنی توانایی تولید یا تشخیص ایده‌ها، جایگزین‌ها یا امکانات جدید که ممکن است در حل مشکلات، برقراری ارتباط با دیگران موثر باشد. مانند بسیاری دیگر از متخصصان، معماران نیز خود را متعهد می‌دانند که با طراحی داخلی خلاقانه راحتی و کیفیت زندگی را افزایش بدهند. در این یادداشت برآنیم تا مقدمه‌ایی از این رویکرد را تشریح کنیم:

در ابتدا به تعریف طراحی داخلی می‌پردازیم، طراحی داخلی، شامل برنامه‌ریزی، اسکیس و طراحی فضاهای داخلی یک بنا است. این محیط‌های فیزیکی، جوابگوی نیازهای اساسی ما همانند ایجاد فضایی برای سکونت و انجام فعالیت‌های روزانه است. از سوی دیگر در همین فضاها، آرمان‌ها و عقایدمان پرورانده می‌شود و به عبارتی اتمسفر حاکم بر فضای داخلی شخصیت و احساسات ما را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد. بنابراین هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و ذهنی و رسیدن به اصول زیبایی‌شناسانه  فضای داخلی است.

برای رسیدن به هدف‌های گفته شده در مرحله اول برخورد با مسئله طراحی مهم است، روش‌هایی تدوین شده که راه را برای رسیدن به راه حل هموار می‌کند. به طور مثال؛ تعیین هدف برای طراحی داخلی است و بعد در راستای هدف‌گذاری، انتخاب مصالح است که لازم است این مصالح سودمند، زیبا و همچنین در راستای معیارهای اقتصادی پروژه باشد. مرحله بعد انتخاب شکل و سبک طراحی است که باید از نظر زیبایی، حس مطلوب را در ما القا کند. یک طراح داخلی لازم است با بهره‌گیری از خلاقیت و نبوغ خود، یک تصویرمعنایی را پایه‌ریزی کند و علایق معنادار کاربران و تجربه‌کنندگان فضا را، ترویج دهد. یک ملاک مهم برای ارزیابی طراحی داخلی، کارآمدی آن است. ما بعنوان طراح داخلی با نبوغ و خلاقیت، طراحی می‌کنیم تا فضاهای داخلی را بهبود بخشیده و وظایف و فعالیت‌هایمان را در داخل آن‌ها، راحت‌تر و مطبوع‌تر، انجام دهیم.

یکی از ارکان مهم طراحی داخلی تناسبات است. از آنجا که فضاهای داخلی برای برآورده شدن نیازهای انسانی شکل گرفته پس لازم است تا بین شکل و ابعاد فضاهای داخلی و ابعاد بدن ما تناسبی وجود داشته باشد. نوعی از تناسب، این است که چگونه یک فضا با نیاز ما برای حفظ فاصله‌های مناسب اجتماعی و کنترل فضای خصوصی، همساز می‌شود. همچنین فضا حس‌های پنجگانه مارا تحت تاثیر قرار می‌دهد گاه صدای آب، رایحه گیاهان معطر، دمای مطلوب هوا و جنس مناسب مصالح می‌تواند مقدمات راحتی و آرامش را به وجود آورد. طراح داخلی از تحلیل موارد گفته شده می‌تواند نیازهای طراحی داخلی را برنامه‌ریزی کند و متناسب با آن، به انتخاب مبلمان، روشنایی و نورپردازی، رنگ و انتخاب متریال به صورت خلاقانه بپردازد تا به هر دو جنبه کارکردی و زیبایی شناسی پاسخ دهد.»

*در این یادداشت از مفاهیم کتاب طراحی داخلی نوشته د. ک. چینگ استفاده شده است.