گروه معماری هنرآنلاین: بعد از ۱۸۲ روز فعالیت و رویدادهای متنوع و غنی، پرده اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، اولین نمایشگاه جهانی برگزارشده در خاورمیانه، منطقه آفریقا و جنوب آسیا و اولین منطقه به میزبانی یک کشور عربی روز پنجشنبه ۳۱ مارس ۲۰۲۲ در میدان نمادین گنبدی الوصل فرود آمد.

در شب اختتامیه علاوه بر کنسرت هنرمندان مشهور بین‌المللی موسیقی، برنامه‌های سرگرم‌کننده دیگری مانند آتش‌بازی هم برپا شد. بیش از ۲۰ صفحه نمایش عظیم در سراسر سایت اکسپو ۲۰۲۰ دبی از جمله استیج‌های اصلی، فستیوال گاردن و پاویون کشورهای مختلف کار گذاشته شد تا تمامی افراد حاضر بتوانند کنسرت‌ها را تماشا کنند.

  اکسپو دبی که قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به تأخیر افتاد. ‌اما قرار شد همچنان اکسپو ۲۰۲۰ قلمداد شود تا در ادامه روند این نمایشگاه بین‌المللی و میزبانی بعدی اختلال ایجاد نشود. اکسپو  دبی به عنوان سی‌و‌پنجمین اکسپوی جهانی، برای اولین بار در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا  و با هزینه‌ای بالغ بر ۷ میلیارد دلار برگزار شد. همچنین برای اولین بار در طول تاریخ یک کشوری عربی میزبانی اکسپو را بر عهده داشته است.

 اکسپو ۲۰۲۰ دبی با شعار «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» کار خود را اول اکتبر ۲۰۲۱ (نهم مهرماه ۱۴۰۰) آغاز و تا ۳۱ مارس (یازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱) ادامه پیدا کرد و بنا بر اعلام اکسپو دبی، این رویداد شش‌ماهه حدود ۲۳میلیون بازدیدکننده جذب کرد.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیش از ۱۹۰ کشور شرکت‌کننده، از جمله سازمان‌های چندجانبه و مؤسسات دانشگاهی را در یک لحظه تعیین‌کننده گرد هم آورد تا ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید مبادله کنند، الهام‌بخش تغییرات معنادار و ایجاد آینده‌ای روشن‌تر برای همه با موضوع «ارتباط ذهن‌ها و ایجاد آینده» از طریق پایداری، تحرک و فرصت باشند. این اکسپو یک رویداد صرف نبود که فرهنگ و تاریخ کشورهای شرکت کننده را بازگو کند، بلکه دعوتی برای مشارکت و به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها برای رسیدگی به چالش های پیش روی بشریت است.

در تقویم اکسپو هفت نوع برنامه گنجانده شده بود از جمله جشن‌های بین‌المللی، روزهای بین‌المللی، روزهای ملی کشورها، برنامه‌های مفرح و سرگرم‌کننده، برنامه‌های مربوط به کشورها، برنامه‌های مردم و سیاره و رویدادهای تجاری.

معرفی برگزیدگان

اکسپو همزمان با پایان این رویداد جهانی، برترین‌ها را معرفی کرد. برگزیدگان توسط هیات داوران بین‌المللی متشکل از ۹ کارشناس در طیف وسیعی از زمینه‌های مرتبط انتخاب شدند. هیات داوران از هر غرفه در اکسپو ۲۰۲۰ بازدید کردند.

 اعطای جوایز به پاویون‌های برتر در اکسپو یک سنت دیرینه است که به نمایشگاه بزرگ ۱۸۵۱ لندن بازمی‌گردد. انتخاب برترین‌ها و اهدای جوایز، برای چند سال متوقف شده بود تا دوباره در اکسپو ۲۰۰۵ آیچی در ژاپن احیا شد.

در این مراسم که روز چهارشنبه در پارک جوبیلی برگزار شد، در مجموع ۵۱ جایزه طلا، نقره و برنز اهدا شد.

این جوایز که به پنج دسته مختلف تقسیم می‌شوند، سه جنبه از غرفه ها را بررسی کرده‌اند: معماری و منظر (فقط برای غرفه‌های خودساخته)، طراحی نمایشگاه و تفسیر موضوع.

عربستان سعودی، هلند و سنگاپور در رده بندی معماری و منظر در صدر قرار گرفتند.

غرفه سنگاپور

پاویون سنگاپور 

در طراحی نمایشگاه، ژاپن، پرو و مراکش در بخش خودساخته برنده شدند، در حالی که مکزیک با نمای قلاب‌بافی که توسط ۱۰۰ زن در یک شهر کوچک ایجادشده در بین غرفه‌های اجاره‌ای بهترین رتبه را کسب کرد.

غرفه ژاپن

پاویون ژاپن

آلمان، عمان و مالزی به عنوان بهترین پاویون در تفسیر موضوع در دسته غرفه‌های خودساخته شناخته شدند، در حالی که سوریه بهترین پاویون در بخش غرفه‌های اجاره‌ای انتخاب شد.

پاویون آلمان در اکسپو 2020

پاویون آلمان

جوایز نوآوری امارات متحده عربی

جوایز نوآوران امارات که در فوریه ۲۰۲۱ برای تجلیل از ایده های نوآورانه در امارات راه‌اندازی شد، جوایزی را نیز به غرفه های اکسپو ۲۰۲۰ دبی اختصاص داد که نوآوری‌های چشمگیری را در زمینه فرصت، تحرک و پایداری به نمایش گذاشته‌اند. بهترین نوآوری که به «پایداری» دست می‌یابد به غرفه هلند برای مزرعه عمودی و غرفه ایتالیا برای گواهینامه پایداری ISO ۲۰۱۲۱ اعطا شد. 

غرفه هلند در اکسپو

پاویون هلند

جایزه بهترین نوآوری که «فرصت» ایجاد می‌کند به پاویون جمهوری چک برای سیستم تولید آب S.A.W.E.R و غرفه تونس برای ربات گشتی مستقل P-Guard اهدا شد. بهترین نوآوری که «تحرک» ایجاد می‌کند نیز به غرفه عربستان سعودی برای آسانسورهای شیب‌دار و پاویون سوئد برای سیستم امنیتی Incedo اختصاص تعلق گرفت.

غرفه عربستان در اکسپو2020

پاویون عربستان

:برندگان اکسپو ۲۰۲۰ دبی که به ترتیب برنده جایزه طلا، نقره و برنز شدند عبارتند

بخش «معماری و منظر»

غرفه‌های خودساخته: رده A(مساحت بیش از ۲۵۰۰ متر مربع)

عربستان سعودی، سوئیس و چین

غرفه‌های خودساخته: رده B(مساحت بین ۱۷۵۰تا ۲۵۰۰ متر مربع)

هلند، اتریش و شورای همکاری خلیج فارس

غرفه‌های خودساخته: رده C(مساحت کمتر از ۱۷۵۰ متر مربع)

سنگاپور، فنلاند و  قطر

غرفه فنلاند در اکسپو دبی

پاویون فنلاند

بخش «طراحی نمایشگاه»

خودساخته: رده A(مساحت بیش از ۲۵۰۰ متر مربع)

ژاپن، پاکستان و  اسپانیا

غرفه‌های خودساخته: رده B(مساحت بین ۱۷۵۰تا ۲۵۰۰ متر مربع)

پرو، لهستان و  مصر

غرفه‌های خودساخته: رده C(مساحت کمتر از ۱۷۵۰ متر مربع)

مراکش، الجزایر و فلسطین

غرفه‌های اجاره‌ای

 مکزیک، لتونی و مونته نگرو

غرفه‌های منطقه موضوعی-منطقه «فرصت»

تونگا(کشوری در اقیانوس آرام جنوبی)، جمهوری دموکراتیک کنگو و فیجی

غرفه‌های منطقه موضوعی-پایداری

سیشل(کشوری در مرکز آفریقا)، کامبوج و سورینام(کشوری در امریکا جنوبی)

غرفه‌های منطقه موضوعی- منطقه «تحرک»

واتیکان، ساحل عاج و جامائیکا

غرفه اسپانیا در اکسپو

پاویون اسپانیا

بخش «تفسیر تِم یا موضوع»

غرفه‌های خودساخته: رده A(مساحت بیش از ۲۵۰۰ متر مربع)

آلمان، قزاقستان و ایتالیا

غرفه‌های خودساخته: رده B(مساحت بین ۱۷۵۰تا ۲۵۰۰ متر مربع)

عمان، مجارستان و  سوئد

غرفه‌های خودساخته: رده C(مساحت کمتر از ۱۷۵۰ متر مربع)

مالزی، لیتوانی و کلمبیا

غرفه‌های اجاره‌ای

سوریه، گابن و ویتنام

غرفه‌های منطقه موضوعی- منطقه«فرصت»

رواندا، اتیوپی و قرقیزستان

غرفه‌های منطقه موضوعی- منطقه«پایداری»

یمن، گینه و کومور

غرفه‌های منطقه موضوعی_ منطقه«تحرک»

السالوادور، مولداوی و سازمان همکاری اسلامی

غرفه سوریه در اکسپو 2020

البته غرفه عربستان در اکسپو ۲۰۲۰ دبی قبلاً سه رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرده است: بزرگ‌ترین طبقه نورپردازی تعاملی با ۸۰۰۰ چراغ LED، طولانی‌ترین آب نمای تعاملی با ۳۲ متر و بزرگ‌ترین صفحه نمایش آینه دیجیتال تعاملی LED در ۱۳۰۲.۵ متر مربع.

اکسپو ۲۰۲۵

اکسپو ۲۰۲۰ دوبی‌ میزبانی این نمایشگاه در سال ۲۰۲۵ را به ژاپن واگذار کرد. «طراحی جامعه آینده بر محور زندگی انسان‌ها» شعار محوری و مفهوم مد نظر در اکسپو اوزاکاست این شعار در پیوند مستقیم با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و مفهوم جامعه سطح پنج که مفهومی در حال توسعه از سوی ژاپن است قرار می‌گیرد. منظور این است که توجه بشر باید نه تنها بر فناوری‌های پیشرفته بلکه بر تامین زندگی مطلوب از نظر انسان‌ها و ایجاد جامعه‌ای انسان محور و متنوع قرار گیرد.

اکسپو ۲۰۲۵ بین ۱۳ آوریل تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۵ در منطقه اوزاکا-کانسای ژاپن برگزار می‌شود.