گروه معماری هنرآنلاین: این جایزه بزرگ روز ۲۲ ماه می ۲۰۲۱ همزمان با مراسم آغاز به کار هفدهمین دوسالانه معماری ونیز به رافائل مونیو اهدا خواهد شد. هیات امنای دوسالانه ونیز به پیشنهاد حکیم سرکیس، هماهنگ‌کننده و نمایشگاه‌گردان و مدیر دوسالانه معماری ونیز مونیو را برای این جایزه معتبر برگزید و معرفی کرد. دیگر چهره‌ای که امسال جایزه ویژه شیر طلایی دوسالانه به او اهدا می‌شود، لینو بوباردی است؛ معمار و طراح برزیلی زاده ایتالیا که در ۱۹۹۲ از دنیا رفت.

مونیو که برخی از معتبرترین جوایز دنیای معماری را در کارنامه دارد، با گرفتن شیر طلایی یک عمر فعالیت از دوسالانه معماری ونیز به فهرست برندگان پیشین آن می‌پیوندد؛ از رم کولهاس در ۲۰۱۰ و آلوارو سیزا در ۲۰۱۲ تا فیلیس لمبرت، پائولو مندس دا روشا و کنث فرامپتن در چهار دوره گذشته. دوره هفدهم دوسالانه معماری ونیز قرار بود ۲۰۲۰ برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا یک سال به تعویق افتاد.

مونیو در ۱۹۳۷ در تودلا در شمال اسپانیا به دنیا آمد و از ۱۹۶۵ با راه‌اندازی استودیو طراحی و معماری خود در مادرید اقامت گزید. از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ رئیس دپارتمان معماری دانشگاه هاروارد در آمریکا بود و از ۱۹۹۷ به سمت عضو آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای اسپانیا برگزیده شد. آثار معماری مونیو در شهرهای مختلف اسپانیا و چند ایالت و شهر مهم آمریکا همچنان چشم‌ها را خیره می‌کند.

هفدهمین دوسالانه معماری ونیز روز ۲۲ ماه می در این شهر ایتالیا آغاز به کار می‌کند و تا ۲۱ نوامبر ادامه می‌یابد.