گروه معماری هنرآنلاین: نمایشگاه‌گردان دوسالانه معماری ونیز ۲۰۲۱ هاشم سرکیس، معمار لبنانی است و سازمان‌دهندگان دوسالانه در واکنش به پیامدهای شیوع کرونا در بیش از یک سال اخیر در دنیا، شعار «چگونه با هم زندگی می‌کنیم؟» را برای نمایشگاه هفدهم در نظر گرفته‌اند. امسال در مجموع ۶۳ کشور از گوشه و کنار دنیا به دوسالانه معماری ونیز می‌آیند و نمایندگان عراق، آذربایجان، گرانادا و ازبکستان نخستین بار در این رویداد مهم جهانی شرکت می‌کنند.

قرار است دوسالانه معماری ونیز با سختگیرانه‌ترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود و از این رو، مدیران دوسالانه در سه مکان مختلف از مهمانان و معماران میزبانی می‌کنند تا احتمال انتقال ویروس کرونا به کمترین برسد. سرکیس که استاد و رئیس دانشکده معماری و طراحی دانشگاه معتبر ماساچوست MIT در آمریکاست، سال ۲۰۱۸ به عنوان نمایشگاه‌گردان و همه‌کاره دوسالانه معماری ونیز برگزیده شد و از یک سال تعویق آن به بهترین شکل بهره برد.

با رسیدن موج سوم کرونا به کشورهای اروپایی، انتظار می‌رود شیوه‌نامه‌های بهداشتی دوسالانه معماری ونیز بسیار سخت‌تر از جشنواره فیلم ونیز باشد که تابستان گذشته با حضور سینماگران برگزار شد. دوسالانه معماری تا ۲۱ نوامبر در ونیز ادامه می‌یابد و دوره ۵۹ نمایشگاه بین‌المللی هنر که قرار بود سال بهار امسال برگزار شود، با یک سال تاخیر به آوریل ۲۰۲۲ منتقل می‌شود.

۱۱۰ مهمان از ۴۶ کشور در رویدادهای این دوره حضور می‌یابند و برای کشورهای مصر، کویت، لبنان، پاکستان، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی پاویون ویژه در نظر گرفته خواهد شد. هر چند شعار نمایشگاه پیش از دنیاگیری کرونا اعلام شده بود اما قرار است مفهوم تاب‌آوری در زمانه سختی‌ها و بحران‌ها به مرکز توجه هنرمندان و شرکت‌کنندگان تبدیل شود.