به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان سرپرست اداره‌کل با اعلام این خبر گفت: خانه تاریخی امیرکبیر طبق تفاهم‌نامه منعقدشده اداره‌کل استان مرکزی با هیئت‌امنای خانه امیرکبیر که اعضا آن از سوی استانداری انتخاب شده‌اند واگذار شد.

مرزبان افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، مدیریت و بهره‌وری از این بنای تاریخی با رعایت ضوابط بناهای تاریخی، با کاربری فرهنگی بنیاد امیرکبیر و با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی به این هیئت امنا واگذار شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: بنیاد امیرکبیر به‌منظور معرفی و شناخت بهتر از شخصیت او و انجام فعالیت‌های پژوهشی درخصوص امیر با عنایت به شأن و جایگاه امیرکبیر تشکیل شده است.

او در ادامه گفت: استان مرکزی بیش از یک‌چهارم مفاخر سرزمین ایران را در خود پرورش داده و با تشکیل این بنیاد همه‌ساله بسیاری از اساتید و محققان در مورد شناخت هر چه بیشتر  این بزرگان به‌عنوان الگو برای ساختن ایرانی آبادتر و آزادتر گرد هم خواهند آمد.

او بیان کرد: امیرکبیر شخصیت بزرگی است که در دوران صدارت خود اصلاحات عظیمی انجام داد که در تاریخ ماندگار است از این رو افتخار می‌کنیم که زادگاه این شخصیت بزرگ، روستای هزاوه شهرستان اراک است.

منزل تاریخی امیرکبیر که قدمت آن به اواخر دوره زندیه برمی‌گردد جنب رودخانه محله عباس‌آباد قدیم شهر هزاوه واقع شده است و مصالح دیوارهای این اتاق از جنس آجر با نمای داخلی گچ و نمای بیرونی کاهگل و طرح هندسی و منظم بنا از رعایت معماری خاصی که در خانه‌های ایرانی است حکایت دارد. این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران  به شماره 29706 در سال 1389 ثبت شده است. میرزا تقی‌خان امیرکبیر تا 6 سالگی در این منزل زندگی و پس از این سال‌ها به همراه پدر به تبریز مهاجرت کرد از این پس این منزل منسوب به امیرکبیر بوده و به این نام خوانده می‌شود.