به گزارش هنرآنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دلیجان از آغاز مرمت مسجد تاریخی مس‌سر در این شهرستان خبر داد و گفت: ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این منظور تخصیص یافته است.

علی مشهدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تاکنون چند مرحله کار مرمت روی این مسجد تاریخی انجام شده و در این مرحله بدنه‌سازی، بندکشی، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، جداره‌سازی، بندکشی و مرمت بام انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت اضطراری است و به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به بنا و رفع خطر از عابران و ساکنان منطقه اجرا می‌شود، اظهار داشت: مسجد مس‌سر از قدیمی‌ترین بناهای این شهرستان است.

مشهدی قدمت این مسجد را بیش از ۸۰۰ سال و مربوط به دوره سلجوقی بیان کرد و افزود: مسجد مس‌سر در جنوب غربی شهر دلیجان واقع شده و در سال‌های اخیر از سوی برخی از جوانان و رزمندگان دوران دفاع مقدس مرمت شده است.

وی نامیدن این مسجد تاریخی به عنوان مس‌سر را دارای ۲ علت دانست و اضافه کرد: یکی از علل نامگذاری این مسجد آن است که گنبد آن از بلندترین بناهای شهر است و در گویش دلیجانی به جای بزرگ از مس‌سر استفاده می‌کنند و دیگر اینکه قسمت فوقانی این مسجد از مس  پوشیده شده است.

مشهدی ادامه داد: گنبد این مسجد بر روی پایه‌هایی به پهنای بیش از پنج متر قرار گرفته که از درون و بیرون بنا، آجرهای ۲۵ سانتیمتر و در میانه پایه، خشت به کار رفته است.

وی با اشاره به اینکه مصالح اصلی ساخت مسجد مس سر خشت و گل و در برخی قسمت‌ها آجر است، اظهار داشت: بلندی گنبد این مسجد ۱۴ متر است و این بنا دارای سه در ورودی به سوی مغرب، شمال و شرق است.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با ۴۵ هزارنفر جمعیت در مرکز کشور و کمربندی راه ارتباطی استان‌های جنوبی و غربی به تهران و شمال کشور قرار دارد.

کاروانسرا و پل دو دهک، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی‌بی زبیده خاتون، غار شگفت‌انگیز نخجیر، کاروانسرا و قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می‌روند.