سرویس معماری هنرآنلاین: از سال 1999 بنیاد Teleton تلاش زیادی کرده است تا به نیازهای کودکان معلول رسیدگی کند. این بنیاد در پی آرمان‌های مشابه، کلینیک انکولوژی نوزادان (HITO) را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در واکنش به یکی از علل اصلی مرگ در مکزیک ایجاد کرد. بر همین مبنا شهر Queretaro برای موقعیت مرکزی آن در کشور و میزان بالای رشد و توسعه آن انتخاب شده است.

مفهوم معماری این بنا، بر اساس ایده زنجیره‌ای از سلول‌هایی است که حرکات مختلفی را تشکیل می‌دهند و اصل بازسازی سلول را به تصویر می‌کشند. هر یک از این سلول‌ها با یک حجم نشان داده شده است تا کل پروژه را که شامل 9 بخش است در فرم قوسی آن ارائه دهد.

در نمای این بنا هر حجم با یک انحراف متفاوت اجرا می‌شود و دارای مجموعه‌ای از براکت‌های عمودی است که به عنوان ستون‌های سازه‌ای عمل می‌کنند و نیاز به ستون‌های داخلی را، از بین می‌برند؛ و همچنین از دریافت بیش از حد انرژی خورشید محافظت می‌کنند.

 آن‌ها همچنین حرکت هر حجم را برای دستیابی به یک زبان بصری که هویت معماری CRIT در مراکز توانبخشی کودکان Teletón حفظ می‌کند.HITO در یک سایت مرتفع با یک توپوگرافی موجدار قرار دارد که امکان دید گسترده‌ای را به دور تا دور شهر ایجاد می‌کند.

ورودی اصلی در مرکز مجتمع قرار دارد و فضاهای مجزا از قسمت پذیرش در سطوح مختلف تقسیم می‌شوند. چهار سطح عمومی با سطوح اضافی در برخی از بخش‌ها وجود دارد تا گسترش اتاق‌های بستری و اتاق‌های شیمی درمانی را در آینده در خور جای دهد.

پذیرش بیمارستان HITO دارای بالاترین سطح خدمات تخصصی انکولوژی کودکان است و هر بخش در داخل ساختمانی که توسط 9 بخش شکل گرفته، توزیع می‌شود. این بخش‌ها شامل تصویربرداری، طب هسته‌ای، پرتودرمانی، بانک خون، آزمایشگاه، آسیب شناسی، مراقبت‌های ویژه، شیمی درمانی و کلیسای کوچک است.

کل مساحت سایت این مجتمع 45،130 متر مربع است که شامل یک فضای بزرگ برای حفظ طبیعت و بخش دیگری برای گسترش در آینده است.

منبع: آرل