سرویس مد و لباس هنرآنلاین: پیراهن جالب تیم بختیاری اهواز که فصل آینده در لیگ دسته دوم فوتبال حضور دارد به تازگی رونمایی شده است که با حسن سلیقه طراح، نقش روی آن شبیه به لباس محلی بختیاری‌ها با نام چوقاست.

نکته مهمی است که پوشاک اقوام که همگی نشانه‌ای از پایبندی و اعتقاد مردم به تمدن و میراث فرهنگی و تبلور هویت و هنر ناب مردمان سرزمینمان است مورد توجه مسئولان ورزشی و حمایت‌های آنان برای ظهور و بروز قرار گیرد.

به همین بهانه قصد داریم نگاهی داشته باشیم به لباس محلی بختیاری‌ها.

ابن لباس، بالاپوشی است سفید رنگ، با خطوط راه راه سیاه، بدون آستین و جلو باز که مردان بختیاری بر تن می‌کنند. قد آن تا بالای زانو می‌رسد و معمولاً در زیر آن پیراهن آستین دار می‌پوشند.

چوقا که خطوط موازی به رنگ مشکی بر زمینه سفید آن زیبایی خاصی به آن بخشیده است از کهن‌ترین لباس‌های اقوام ایرانی است. در مورد خطوط مشکی روی چوقا وجه تسمیه‌های متفاوتی رایج است. برخی به علت استفاده از دو رنگ سفید و مشکی در آن مقدس بودن این لباس و استفاده از آن در مراسم خاص و مذهبی را مطرح کرده‌اند. دو رنگ متضاد سفید و مشکی می‌تواند نماد ونمودی از حدیث مکرر خیر وشر، خوب وبد و ... باشد.

چوقا

در مورد خطوط چوقا گفته می‌شود که از روی مقبر کوروش بزرگ برگرفته شده است. خطوط چوقا به طوری است که خط‌های سفید نماد سپنتا مینو (فرشته نیک) از پایین به بالا می‌آیند و خطوط سیاه نماد انگره مینو (اهریمن) از بالا به پایین می‌آیند و بیانگر پیروزی نهایی خوبی‌ها بر بدی‌هاست.

این لباس که مختص مردان است معمولاً در مراسم رسمی پوشیده می‌شود. جنس آن پشمی است. همچنین می دانیم فاقد آستین بودن بعضی از البسه در طول تاریخ خود نشانه و نمادی از تقدس و جنبه‌های روحانی است. چوقا تنها قطعه لباسی است که همه مردان ایل آن را می‌پوشند. چوقا از پشم سفید طبیعی و دارای خطوط عمودی مشکی است که قبلاً ً با نیل رنگ شده است. بختیاری‌ها برای بافتن بسیاری از بافته از جمله چوقا دستگاه بافندگی بزرگی به کار می‌برند که حالت افقی دارد (تمدار) و دارای یک ردیف " پبز" است.