سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ربابه غزالی، عضو هیئت علمی گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا (س)، درباره ضرورت پرداخت به پوشش اقوام در فضای دانشگاه‌ها به خبرنگار هنرآنلاین گفت: توجه به مقوله لباس اقوام هم به شکل تئوری و هم در عمل، چندی پیش‌تر به دلایل گوناگون مغفول باقی ماند، اما خوشبختانه مدتی است که لباس اقوام در سرفصل‌های دانشگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد و از سوی دانشجویان نیز به شدت استقبال می‌شود.

غزالی با اشاره به وجود الگوهای منحصربفرد در پوشش اقوام ایرانی بیان کرد: از منظری دیگر می‌توان به کاربردی بودن این دست پوشاک به شکل علمی تکیه کرد و دانشجویان می‌توانند با افزایش دانش تئوری خود در زمینه شناخت فلسفه لباس در مناطق مختلف از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

عضو هیئت علمی گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: برپایی نمایشگاهی همچون نمایشگاه لباس اقوام ایران که طی روزهای اخیر در نگارخانه دانشکده هنر دانشگاه الزهرا برگزار شد و 11 اثر به شکل گروهی از لباس اقوام به نمایش درآمد، می‌تواند بیش از هر زمان دیگری به نشاط آفرینی در فضای دانشگاه‌های هنری کشور کمک کند.

غزالی افزود: حتی این روزها که سخن از گردشگری خلاق در میان است، باید یکی از مهم‌ترین اهرم‌های رسیدن به آن یعنی پوشش اقوام ایرانی با جدیت در نظر گرفته شود و نگاه فرهنگی به این موضوع را لحاظ کرد.

او همچنین به مقالات دانشجویی در زمینه لباس اقوام اشاره و تصریح کرد: دانشجویان در انتخاب موضوعات تحقیقاتی خود برای پرداختن به مقوله لباس اقوام پیش قدم می‌شوند و این خود نشان از بازسازی و بازنمایی از جایگاه لباس اقوام در جامعه دارد.

این مدرس دانشگاه در خاتمه گفت: توجه به رنگ‌بندی دست‌بافت‌های ایرانی در طول ادوار مختلف نشان از این دارد که مد و لباس برای ایران و ایرانی از ابتدا مورد توجه قرار داشته و ای کاش هر شخص به اندازه توان خود از این میراث ارزشمند حمایت و به نسل‌های بعدی منتقل کند.