سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، شنبه 21 اسفند با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و ریاست جشنواره، جمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مدیران فرهنگی و هنری کشور، مدیران رسانه ملی و جمع کثیری از فعالان حوزه مد و لباس کشور در تالار وحدت برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری در آغاز سخنرانی خود با اشاره به گرامیداشت روز شهید و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بر ملاحظات و سرفصل‌های مهم و کلیدی برای پیشبرد اهداف کلان و نهادینه‌شده در فرهنگ اسلامی و ایرانی تأکید و بیان کرد: مسئله مد و لباس در ادوار مختلف تاریخ کشورمان بحث روز جامعه بوده است و پس از تحولات دوره قاجار و پهلوی و حضور مدرنیته در ایران، تحولات فرهنگی و اجتماعی شکل گرفت و منجر به تغییراتی در سبک زندگی افراد و از جمله آن پوشش شد.

او تصریح کرد: مد و لباس را باید به عنوان یک واقعیت غیرقابل‌انکار در کشورمان مورد مطالعه قرار دهیم و هرچند که مد و مدگرایی روزگاری مسئله چندان جدی در کشورمان نبود اما امروز وضع بر این منوال نیست و این در حالی است که امروز غرب مسئله مد را تحت پوشش پدیده‌ای با نام سیاست بدن و در ادامه تحولات مربوط به سبک زندگی افراد به عنوان یکی از متغیرهای سیاست بدن تعریف کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییرات چشمگیر طی چهار دهه اخیر در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: در چنین شرایطی، شاهد آنیم که گردش مالی حوزه پوشاک به طور سالیانه در کشورمان بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان است و امروز نیازسنجی بر مبنای اخلاق‌گرایی یکی از ضروریات در حوزه مد و لباس محسوب می‌شود.

صالحی امیری افزود: نگاه به مقوله مد و لباس باید با رویکرد عقلانی باشد و نه جزم‌اندیشانه و نگاه ولنگارانه و از طرفی نباید تلاش کرد که ذائقه‌ای را به جامعه ایرانی تحمیل کرد.

او گفت: خانواده مهم‌ترین کانون مستحکم فرهنگی و انسانی برای جامعه ایرانی است باید بپذیریم که با جامعه‌ای سرشار از اخلاقیات انسانی مواجهیم.

وزیر ارشاد گفت: وقار ایرانی در لباس ایرانی متجلی می‌شود و در چنین شرایطی، نیازسنجی، ذائقه سنجی و تولید بر مبنای اخلاق‌گرایی و هنجارمندی باید در حوزه مد و لباس باید در اولویت قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه پیشینه توجه به حوزه مد و لباس در ایران به شش هزار ساله پیش برمی‌گردد گفت: این به این معنا است که ما ایرانی‌ها از هزاران سال پیش تاکنون از سبک‌هایی پیروی کرده‌ایم که لباسمان نسبت به جوامع دیگر از برجستگی و نمود بیشتر و بهتری برخوردار باشد. وقتی 5 هزار و 200 اثر به دبیرخانه ششمین جشنواره مد و لباس رسیده یعنی ذائقه‌ها متنوع است. پس این سلیقه‌های متنوع باید در نظر گرفته شود اما مد و مدگرایی نباید هویت اسلامی و ایرانی ما را تخریب کند و با اخلاق‌گرایی منافات داشته باشد چرا که هویت بن‌مایه حیات یک جامعه است.

صالحی امیری در ادامه بر اینکه لباس یک زبان و یک رسانه است تأکید و تصریح کرد: در دنیای امروز لباس به یک رسانه تبدیل شده و نشان‌دهنده شخصیت آدم‌ها است. هویت ایرانی و اسلامی ما بر لباس ما باید رعایت شود و لباس باید نه مایه تفاخر باشد و نه تحقیر ملی چرا که لباس هم موجب فروپاشی اخلاقی می‌شود و هم تقویت‌کننده اخلاق است و اگر قرار است جامعه اخلاق مدار باشد باید لباس ایرانی متناسب با اخلاق تولید شود و نهادهای دولتی باید از این لباس‌های اسلامی و ایرانی حمایت کنند.

وزیر ارشاد ادامه داد: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی کار هستند و از این میان دولت می‌تواند برای 700 هزار نفر اشتغال‌زایی کند و لباس حوزه‌ای است که می‌تواند نیروی انسانی بیکار را مورد توجه قرار دهد پس توجه به تولید ملی یعنی کاهش بیکاری و کاهش حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی بنابراین آن‌ها که می‌کوشند ویترین‌ها را از کالاهای خارجی پر کنند به افزایش بیکاری این سرزمین کمک کرده‌اند.

اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش نهادهای آموزشی در حوزه مد و لباس اشاره و گفت: سیستم آموزش‌وپرورش ما باید سبک زندگی ایرانی اسلامی را از طریق لباس آموزش دهد. برای مثال به کشورهای پیشرفته‌ای چون ژاپن سبک زندگی خود را با لباس‌های ساده تعریف می‌کنند و به ساده زیستی اهمیت می‌دهند. علاوه بر بخش آموزش، رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما هم باید به تبلیغ کالاهای ایرانی بپردازند و زمان بیشتری را به طراحان و به فعالان حوزه مد و لباس اختصاص دهد چرا که رسانه‌ها حلقه ارتباطی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند.

او در خاتمه بر لزوم تدوین یک برنامه جامع 10 ساله در حوزه مد و لباس اشاره و بیان کرد: این برنامه باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته و تدوین شود تا یک صدای واحد وجود داشته باشد و تکثر از بین برود پس در هر حال همه حرف ما به طراحان این است که با درک درست از فرهنگ اسلامی و ایرانی، دست رد به کالاهای دیگر کشورها و ویترین‌های عرضه‌کننده مد و لباس خارجی بزنند.

علی مرادخانی: به استقلال فکری و فرهنگی در حوزه مد و لباس بیندیشیم

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: کارهای زیادی در حوزه و عرصه مد و لباس صورت گرفته ولی کارهای زیادی پیش رو داریم که باید با جدیت دنبال شوند، چرا که لباس کارآمدترین نیرویی است که بشر امروز با آن سر و کار دارد و لباس ایرانی باید با هنجارهای اسلامی و ایرانی هماهنگ باشد.

او با اشاره به اینکه امروز باید به استقلال فکری و فرهنگی در حوزه مد و لباس بیندیشیم اظهار داشت: اگر ما به استقلال فکری، فرهنگی و اقتصادی فکر می‌کنیم باید به نمادها توجه داشته باشیم و لباس مهم‌ترین نمادی است که در اولین برخورد، هر کس را با آن می‌شناسیم. پس رسالت بزرگی بر عهده طراحان است و وزارت ارشاد هم تمام‌قد از این طراحان حمایت می‌کند تا کار خود را به بهترین نحوه انجام دهند.

مرادخانی با تشریح بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره مد و لباس، ابراز امیدواری کرد در دوره‌های بعدی این رویداد شاهد رشد و شکوفایی هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی باشیم.

حمید قبادی: عهد می‌بندیم در مسیر خون شهدا گام برداریم

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در این مراسم و طی سخنانی کوتاه، از تمامی نقش‌آفرینان و مشارکت‌کنندگان در ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تقدیر کرد و گفت: ضمن بزرگداشت روز 22 اسفند با نام مطهر شهدا، در همینجا عهد می‌بندیم که در مسیر خون شهدا گام برداریم و برای حفظ حقوق مردم سرزمینمان در این مسیر بکوشیم.

اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر

هاکوپیان: مسئله مد هیچ‌گاه دولتی نمی‌شود

سومبات هاکوپیان، پیشکسوت حوزه مد و لباس کشورمان نیز از سخنرانان حاضر در این مراسم بود و با اشاره به اینکه مردم ایران هرگز دچار بی‌بندوباری نشده‌اند بیان کرد: طراحان کشورمان همواره وقار و زیبایی را رعایت کرده‌اند اما دولتمردان به جای اینکه طراحان را در جهت آموزش‌وپرورش بیشتر و بهتر سوق دهند و هدایت کنند آنان را مروجان فرهنگ مبتذل دانستند.

 هاکوپیان با اشاره به اینکه وجود لباس‌های خارجی در ویترین ملی را در گرو برخی تصمیمات اشتباه دولتمردان است خطاب به وزیر ارشاد گفت: آقای وزیر به تدوین برنامه 10 ساله برای مد و لباس اشاره کردند. ما به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت این برنامه را برای 5 سال آینده تدوین کرده‌ایم و دولتمردان باید آن را به اجرا درآورند اما مد هیچ‌گاه دولتی نمی‌شود و من از همه مسئولان می‌خواهم تا به بخش خصوصی اعتماد کنند چرا که کشورداری تخصص شما و کشورآرایی بر عهده ما است.

در ادامه مراسم برندگان ششمین جشنواره مد و لباس فجر معرفی شدند که اسامی آن ها را می توانید اینجا ببینید.