سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری ششمین جشنواره مد و لباس فجر، صبح امروز شنبه 30 بهمن 1395 با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران، جواد صادقی، مسئول دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر،  دبیران بخش‌های مختلف جشنواره شامل علمی و دانشگاهی، صنعت، فرهنگی و هنری و بخش بین‌الملل در تالار وحدت برگزار شد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست به تشریح بخش‌های مختلف جشنواره ششم پرداخت و از رشد کمی و کیفی آثار و همراهی فعالان و هنرمندان در بخش‌های گوناگون جشنواره خبر داد.

قبادی گفت: پیش از زمان اعلام فراخوان ششمین جشنواره مد و لباس فجر در آذرماه، کارگروه و دبیرخانه جشنواره اقدام به مهیا ساختن مقدمات برپایی این دوره از جشنواره کرد و با همراهی بیش از 50 تن از اساتید، کارشناسان، انجمن‌‍ها و اصناف مربوط و همچنین دستگاه و وزارتخانه‌هایی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای، فراخوان نهایی تدوین و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

تلاش جدی برای کاربردی ساختن طرح‌های ارسالی به جشنواره

قبادی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره، 8 بخش مهم را به خود اختصاص می‌دهد اظهار داشت: نخستین و مهم ترین بخش جشنواره مربوط به حوزه طراحی است که در این بخش، موضوع کاربردی شدن لباس در بخش مسابقه طراحی نیز لحاظ شد و ورود نگاه کاربردی به امر طراحی در بخش لباس آقایان و کودک و نوجوان نیز بسیار مشهود و قابل توجه است.

نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

رشد در خور توجه آثار بخش طراحی پارچه در جشنواره ششم

او با اعلام این خبر که در ششمین جشنواره مد و لباس فجر، بخش طراحی پارچه با بیش از 300 اثر دریافتی در قیاس با دوره گذشته رشد قابل توجهی داشته است بیان کرد: موضوع پارچه و انطباق آثار جشنواره‌ای با موضوع اسلامی و ایرانی بودن آنها و وجود مبنای همسو با فرهنگ و هنر داخلی بسیار حائز اهمیت است.

قبادی همچنین از آثار رسیده به بخش طراحی کیفی و کفش تقدیر کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره بخش طراحی طلا، جواهر و زیورآلات گفت: این حوزه برای دومین بار است که در جشنواره فجر مورد توجه قرار می‌گیرد و از آنجا که در این عرصه، نمادها و نشانه‌های متعددی وجود دارد که از فرهنگ اصیل ایرانی فاصله دارد، پس لازم است هنر طراحان ایرانی در این بخش مورد توجه ویژه قرار گرفته و خرسندیم که امسال شاهد ارسال بیش از 1000 اثر در این بخش بودیم.

استقبال گسترده برای حضور در بخش زنده طراحی از سراسر کشور

قبادی در ادامه به برپایی مسابقه زنده طراحی لباس در ژانرهای مختلف و با حضور هنرمندان از سراسر کشور اشاره و تصریح کرد: این بخش یکی از راه‌های حذف فاصله میان جامعه طراحان و تولیدکنندگان بوده و در سه بخش طراحی لباس اجتماع بانوان، طراحی لباس مردانه شامل پیراهن و سایر محصولات و ملزومات عفاف و حجاب برگزار می‌شود.

او در این باره توضیح داد: دو روز نخست جشنواره به مسابقه طراحی لباس اجتماع بانوان، دو روز دوم به بخش طراحی لباس آقایان و دو روز پایانی جشنواره به مسابقه زنده طراحی لباس کودکان و نوجوانان اختصاص دارد که تعداد قابل توجهی از گروه‌ها برای دو روزهای مختلف جشنواره شامل طراح، الگوساز و دوزنده ثبت نام کرده و انتخاب گروه‌ها هم‌اکنون در مرحله پایانی داوری قرا دارد.

قبادی درباره نحوه داوری آثار این بخش توضیح داد: گروه‌ها رای حضور در مسابقه زنده طراحی با ثبت نام در سایت، به درج اطلاعات و رزومه خود پرداخته اند و هیئت انتخاب شامل خانم‌ها صدیقه پاک‌بین و مینو پدرام به ارزیابی سرح گروه‌ها و انتخاب نهایی اقدام کرده‌اند.

نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

حذف شوهای زنده از جشنواره مد و لباس فجر

قبادی در بخشی از این نشست به دلایل منع قانونی برپایی شوی زنده لباس در کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدا تصور آن می‌رفت که این کار قابل انجام است، اما در گام‌های بعدی متوجه شدیم که برخی مفاد قانونی بالادستی بر نفی این عمل تأکید داشته و نظر به حواشی بوجود آمده در دوره‌های برگزاری، تصمیم به حذف این بخش از جشنواره مد و لباس فجر کردیم.

او در این باره توضیح داد: بر اساس برخی تحقیقات انجام گرفته، شوهای زنده لباس تنها 3 درصد ارزش افزوده برای کالاهای پوشیدنی دارند و با تکیه بر ملاحظات دینی و قانونی و داده و ستانده‌ها در دوره‌های گذشته، ادامه کار را به مصلحت ندیدیم.

ارسال بیش از 5200 اثر به دبیرخانه جشنواره ششم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به رشد چشمگیر کمی و کیفی آثار در این دوره از جشنواره اظهار داشت: از این میان، 250 اثر برای ارائه در تالار نمایش انتخاب شده‌اند و امکان مشارکت حداکثری طراحان در سایر بخش‌ها از نقاط عطف جشنواره ششم است.

او درباره بخش علمی و دانشگاهی ششمین جشنواره مد و لباس فجر نیز توضیح داد: در مجموع، بیش از 190 مقاله و عنوان پایان ناهه دریافت کردیم و خرسندیم که اعلام کنیم دانشگاه‌ها و دانشجویان حوزه مد و لباس به سمتی در حال حرکت هستند که پاسخگوی نیازهای محوری آحاد جامعه در پوشاک باشند و ضمن برگزاری 32 نشست تخصصی در این بخش، تمامی آثار شامل مقالات و پایان نامه ها در گالری جشنواره به نمایش در می‌آیند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه بر وجود ظرفیت‌های گسترده به منظور برگزاری مستقل بسیاری از بخش‌های جشنواره مد و لباس فجر تأکید و تصریح کرد: بخش‌های مختلفی از جشنواره مد و لبا فجر ظرفیت مستقل شدن را دارا هستند و این امکان وجود دارد که از سال آینده، بخش علمی و دانشگاهی به شکل همایش جداگانه از جشنواره فجر برگزار شود.

اعلام استقلال بخش کودک و نوجوان جشنواره مد و لباس فجر از سال آینده

او در ادامه خبر داد: از سال آینده و با همراهی صدا و سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخش کودک و نوجوان جشنواره مد و لباس فجر در قالب یک جریان فکری مستقل برگزار می‌شود.

قبادی همچنین با تقدیر از عملکرد دبیرخانه بخش فرهنگی هنری جشنواره فجر اظهار داشت: این بخش نیز در دور حوزه رقابتی و غیر رقابتی ورود پیدا کرده است و با توجه به  نشست هیئت داوران بخش رادیو و تلویزیونی ششمین جشنواره مد و لباس فجر، اعلام مواردی همچون ضرورت تقدیر و تشکر از یک شبکه استانی فعال که به لباس اقوام توجه داشته، ضرورت توجه به شاخص کمی و تعداد تولید آثار در برنامه‌های تلویزیونی، توجه و تقدیر از یک مجری، بازیگر یا یک سریال مشخص که در حوزه جریان‌سازی پوشش اسلامی ایرانی فعال و تاثیرگذار بوده‌اند لحاظ شده است.

نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

حضور مهمانان خارجی از فرانسه تا روسیه

دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور از برپایی بخش بین‌الملل در چهار روز پایانی جشنواره خبر داد و گفت: در این بخش شرکت‌کنندگانی از کشورهای فرانسه، ویتنام، هندوستان، تونس، مراکش، ایتالیا و روسیه به منظور تأثیرپذیری کیفی و تکنیکی به کشورمان می‌آیند.

او تأکید کرد: هیچ برند غیر ایرانی در ششمین جشنواره مد و لباس فجر فرصتی برای حضور پیدا نمی‌کند و این در حالی است که بسیاری از برندهای خارجی برای حضور در این رویداد فرهنگی و هنری کشورمان از قبل اعلام آمادگی کرده بودند و حضور نمایندگان خارجی در بخش بین‌الملل تنها منوط به تبادل بحث‌های کیفی و تکنیکی است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه با تقدیر از عملکرد بخش استان‌های کارگروه گفت: تا پایان سال جاری، 52 نمایشگاه مد و لباس استانی در کشور برگزار شده است.

عرضه محصولات مد و لباس اسلامی و ایرانی در تهران و 10 استان دیگر

قبادی از عرضه محصولات مد و لباس اسلامی و ایرانی و ملزومات عفاف و حجاب در تهران و 10 استان دیگر خبر داد و گفت: در این بین، 2500 فروشگاه در این بخش با جشنواره همراه هستند که از این بین 500 فروشگاه در تهران و 2 هزار فروشگاه در 10 استان میزبان مخاطبان هستند.

او در ادامه به بخش ویترین ملی جشنواره فجر اشاره و تصریح کرد: این بخش در تالار وحدت و برج میلاد و منطبق با موضوع اقتصاد مقاومتی به نمایش درآمده و در برج کیلاد بالغ بر 25 برند اسلامی و ایرانی امکان عرضه و نمایش محصولات را دارند.

قبادی افزود: خوشبختانه بخش ویترین ملی با شعار "با افتخار ساخت ایران" در حال برند شدن است و در رویداد پیش رو، بالغ بر 450 موسسه با این نشان همراه جشنواره هستند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در بخش‌های پایانی نشست از توجه درخور هنرمندان به موضع استفاده از مد و لباس اسلامی و ایرانی در رویدادهای مختلف اشاره کرد و گفت: در جشنواره‌های فجر سال جاری، شاهد آن بودیم که پوشش بسیاری از هنرمندان در قیاس با سال‌های گذشته بهبود یافته و امروز دیده می‌شود که بسیاری از هنرمندان کشورمان با افتخار از همراهی طراحان مد و لباس اسلامی و ایرانی برای انتخاب پوشش خود نام می‌برند.

 ششمین جشنواره مد و لباس فجر، سوم تا دهم اسفندماه سال جاری همزمان در تهران و 15 استان کشور برگزار می‌شود.