سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم اختتامیه دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب با عنوان "مستور" ۱۴ دی‌ماه و با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حجت‌الاسلام سید حسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، جمعی از هیئت داوران همچون اسماعیل امینی، محمدعلی مجاهدی، سعید بیابانکی، حمیدرضا برقعی، دبیر علمی کنگره، دکتر اسماعیل آذر از چهره‌های برجسته شعر و ادبیات فارسی و هنرمندان و شاعران حاضر در این کنگره برگزار شد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس کشور در آغاز این مراسم با اشاره به اینکه لازم است مبانی نظری با کمک ابزار هنری به اغنای بیشتری برسند اظهار داشت: شعر و زبان هنری تأثیرگذارترین و بهترین روش برای صحبت از موضوعات مختلف از جمله حجاب و عفاف است و این کنگره می‌کوشد تا شرایط مناسبی را در جهت ارتقا باورهای مردم و رسیدن آن‌ها به درک درستی از عفاف فراهم آورد.

IMG_8816

قبادی در ادامه با تأکید بر عفت عمومی و داشتن رفتار عفیفانه در جامعه افزود: یکی از شرایط رسیدن به این حد از آگاهی ایجاد ارتباط عمیق با طرز تفکر و اعتقادات مردم است و اگر امروز می‌بینیم زنان و مردان و جوانان ما در اقصی نقاط جهان در برابر دشمنان ایران و اسلام سینه سپر می‌کنند به دلیل نهادینه شدن همین باورهای عمیق در جامعه است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، یکی از راه‌های ایجاد ارتباط عمیق با باورهای مردم را شعر دانست و بیان کرد: جوانان ما باید از شعر و ادبیات در جهت اغنای بیشتر خود بهره ببرند و البته ما در بسیاری از موضوعات از کمبود واژگان در جهت تبیین مبانی فکری رنج می‌بریم یکی از این موضوعات مسئله حجاب و عفاف است که امید می‌رود با تداوم این کنگره و راه‌اندازی دبیرخانه دائم برای شعر حجاب و عفاف این مشکل و کاستی برطرف شود.

IMG_9163

قبادی با اشاره به اینکه ما در حوزه موسیقی برای پرداختن به موضوع عفاف و حجاب کلام مناسب نداشته‌ایم و کنگره ملی حجاب و عفاف به این نیاز پاسخ داده است تصریح کرد: تلاش هنرمندان عرصه ادبیات برای پر کردن خلأهای موجود میان حوزه شعر و هنر ستودنی است و امیدواریم خروجی حاصل از این کنگره بتواند به تأمین محتوا برای سایر بخش‌های هنری کمک کند.

در ادامه این مراسم تیزری از تصاویر جلسات و سخنرانی‌ها و همچنین نشست‌های هم‌اندیشی نخستین و دومین کنگره شعر عفاف و حجاب پخش شد.

دکتر اسماعیل آذر، دیگر سخنران حاضر در آیین اختتامیه دومین کنگره شعر عفاف و حجاب بود و با اشاره به اینکه روزگار پسامدرن به نوعی عصر بی‌اخلاقی بسیاری از جوامع است بیان کرد: انسان در روزگار پسامدرن از خود فاصله گرفته و ناچار است به سختی کار کند، آنچه می‌خواهد را بخرد، مصرف کند اما فکر نکند و صاحب اندیشه نباشد و همه خسارت‌هایی که در عالم اتفاق می‌افتد به خاطر نیندیشیدن است و در شرایطی که روزگاری استعمارگران بر کشورهایی چون هند چنبره می‌انداختند اما در حال حاضر با موسیقی، لباس، رمان و دیگر عناصر تأثیرگذار سلطه خود را بر دیگر کشورها حفظ می‌کنند.

آذر گفت: ما نباید نسبت به مظاهر فرهنگی چون مد و لباس بی‌تفاوت باشیم و بالاترین نمونه عفاف در روزگار فعلی عفاف در دادوستد، مراوده با دوستان، امانت‌داری و مهم‌تر از همه عفیف بودن در طرز تفکر و اندیشه است چرا که استعمارگران دست از پراکنده ساختن نور تاریک به مستعمرات بر نخواهند داشت.

او افزود: عفاف مصادیق بسیاری دارد که تنها یکی از آن موارد حجاب و پوشش است و عفت در کلام، رفتار، دادوستد و امانت‌داری از مهم‌ترین معیارهای عفت در دنیای امروز است.

در ادامه این مراسم و با ایراد سخنانی کوتاه و نقل برخی حکایات با مضمون عفاف و حجاب از سوی محمدعلی مجاهدی، عضو هیئت داوران، حجت اشرف‌زاده به اجرای سه قطعه موسیقیایی پرداخت که از جمله آن‌ها می‌توان به ترانه برگزیده نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب از اشعار رضا نیکوکار اشاره کرد.

IMG_9192

حجت‌الاسلام سید حسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره لزوم تنیده شدن شعر در بسیار از مفاهیم اخلاقی و ارزشی بیان کرد: اگر یک مفهوم زیبا چون عفاف و حجاب بخواهد در باور ما متبلور شود باید با هنر همراه شود و یکی از بهترین راه‌های ماندگاری مفاهیم ارزشمند همین شعر و ادبیات است.

در پایان مراسم اختتامیه دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب نیز از برگزیدگان این دوره تقدیر به عمل آمد.

جواد شاهمرادی، زهرا سلیمی و وحید صدیقی برگزیدگان بخش شعر کلاسیک در این آئین بودند.

همچنین فائزه رسگتی برگزیده بخش شعر نیمایی و سپید و سیدمجید موسوی و معصومه سادات شاکری افراد شایسته تقدیر در این بخش معرفی شدند.

در بخش ترانه و سرود نیز رضا مشکات به‌عنوان نفر برگزیده اعلام شد و محمدحسین ملکیان و رضا نیکوکار نیز شاعران شایسته تقدیر در این بخش بودند.

سمیه خردمند شاعر برگزیده در بخش شعر کودک و نوجوان و مرضیه فرمانی و منیره هاشمی افراد تقدیری در این بخش بودند.