سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نخستین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی مبانی نظری و مفاهیم دینی حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی، روز گذشته با محوریت موضوعی "حقوق معنوی و مالکیت فکری در حوزه لباس اسلامی" از ساعت 15 تا 18 در خانه کتاب ایران برگزار شد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و محمود حکمت‌نیا، معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون امور پژوهشی و آموزشی و مدیر گروه کلیات پژوهش دانشنامه سیره نبوی به عنوان سخنرانان جلسه و جمعی از طراحان حوزه مد و لباس در این نشست حضور داشتند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آغاز این برنامه با اشاره به برخی فعالیت‌های انجام شده در زمینه ارائه الگوهای مبتنی با فرهنگ ایرانی و اسلامی در زمینه مد و لباس توسط جمعیت طراحان کشور و ایجاد انسجام و هویت بخشی به این موضوع مهم اظهار داشت: ایجاد ساختار اداری مناسب و ایجاد ارتباط عمیق بین حوزه‌های مرتبط و همچنین صیانت از این حوزه با ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت ارزشمند فعالان به عنوان یک اصل و مبنا در کارگروه مطرح بوده و بی‌شک حوزه مد و لباس از پرچالش‌ترین و پرتنش‌ترین حوزه‌های مرتبط با موضوعات فرهنگی و هنری کشورمان است.

قبادی با اشاره به اینکه بیش از 2500 مرکز غیر صنعتی و غیر صنفی در حال مدسازی و تولید محصولات در این زمینه هستند اظهار داشت: هرچند که این بخش‌ها تیراژ بالا و یا تولید انبوهی ندارند اما بسیار جریان سازند و حفظ مالکیت معنوی و فکری این آثار همواره در دستور کار کارگروه قرار داشته است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی مبانی نظری و مفاهیم دینی حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی از دریافت نشان "شیما" و حق مالکیت معنوی برای 15 هزار اثر تا پایان سال جاری خبر داد.

قبادی در ادامه به برگزاری جلسات مختلف با متولیان این امر در پژوهشگاه نظام‌های اسلامی و حوزه پژوهشی سیره نبوی اشاره کرد و افزود: به هر روی ما به عنوان مرکزیت فکری حوزه مد و لباس مکلفیم اسناد راهبردی را در این زمینه تولید و در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار دهیم و حفظ انواع مالکیت برای آثار طراحان باید در تمامی کشور نهادینه شود.

او در پایان صحبت‌هایش به چاپ و انتشار کتاب از سلسله نشست‌های بررسی مبانی نظری و مفاهیم دینی حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی خبر داد و بار دیگر بر لزوم تولید سند راهبردی در بحث مالکیت فکری و معنوی آثار با همراهی شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی تأکید کرد.

در ادامه این برنامه، محمود حکمت‌نیا به ایراد سخنرانی پرداخت و طراحان را در زمینه راهکارهای موجود برای حفظ مالکیت معنوی آثارشان راهنمایی کرد.

او با اشاره به دغدغه طراحان و تولیدکنندگان برای صرف هزینه‌های معقول و بازدهی مناسب و جلب رضایت بازار هدف بیان کرد: حوزه مالکیت فکری نهادی را تأسیس کرده است که به صورت انحصاری از طرح‌های صنعتی حمایت کرده و بد نیست بدانید در کشوری همچون چین حدود 600 هزار طرح صنعتی در سال 2015 ثبت شده است.

حکمت‌نیا گفت: بر این اساس و در حوزه مد و لباس از ابعاد رنگ‌آمیزی و شکل و طرح پارچه و لباس تا سایر اجزا و ملحقات شامل اخذ این نشان می‌شوند.

معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه از طراحان خواست تا با مراجعه به سازمان ثبت و به شکل آنلاین، مشخصات طرح‌های خود را وارد و برای دریافت نشان مالکیت فکری و معنوی اقدام کنند.

او همچنین به ارائه مباحثی در ارتباط با برند سازی و ساخت علائم تجاری توسط فعالان حوزه مد و لباس اشاره کرد و گفت: گاه سرمایه‌گذاری برای ارائه یک نشان یا علامت خاص بسیار پربازده است و خوشبختانه نشان شیما در حوزه مد و لباس می‌تواند از این شاخصه‌ها برخوردار باشد.

در پایان این جلسه نیز به پرسش‌های طراحان حاضر در نشست در ارتباط با موضوع حفظ حقوق معنوی و مالکیت فرکی در حوزه مد و لباس پاسخ داده شد.

 سلسله نشست‌های بررسی مبانی نظری و مفاهیم دینی حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی پیش از برگزاری ششمین جشنواره مد و لباس فجر و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و با موضوعات مختلف برگزار می‌شوند.