سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نوید عطارزاده، مدیر روابط عمومی برند تولیکا یکی دیگر از مهمانان غرفه خبرگزاری هنرآنلاین در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات بود و درباره نقش پررنگ روابط عمومی و خاستگاه و جایگاه این پست در برندهای حوزه مد و لباس مطالب جالبی را عنوان کرد.

گفت‌وگو با او را در ادامه بخوانید:

آقای عطارزاده در مورد نقش پررنگ روابط عمومی و خاستگاه و جایگاه این پست در برندهای حوزه مد و لباس توضیح بفرمایید و سپس بگویید که چرا این حوزه مغفول واقع شده و مورد بی‌مهری صاحبان برندها قرار گرفته است؟

در مورد اهمیت روابط عمومی بگویم که الآن صنعت تبلیغات به سمت صنعت روابط عمومی گسترش پیدا کرده است، چرا که مردم نسبت به اقداماتی که در حوزه روابط عمومی انجام می‌شود، بیشتر از اقدامات تبلیغاتی اعتماد می‌کنند. در صنعت پوشاک و فشن، این قضیه بیشتر نمود پیدا می‌کند چون الان واحد روابط عمومی در برندهای برتر دنیا بسیار پیشرفته است و بسیاری از نویسندگان حوزه مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری، در صنعت پوشاک فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند و مجلات معتبر با مطالبشان به چگونگی مد شدن یک لباس یا هر چیز دیگری سمت‌وسو می‌دهند. مردم امروز به این نتیجه رسیده‌اند که روابط عمومی فرای تبلیغات است و می‌تواند یک سبک زندگی را به جامعه بشناساند.

نظرتان در مورد کیفیت و کمیت رسانه‌های حوزه مد چیست؟ فضای رسانه‌ای مد و لباس در ایران را نسبت به فضای رسانه‌ای آن در سطح بین‌الملل چگونه مقایسه می‌کنید؟

متأسفانه علیرغم جذابیت و پتانسیل بالقوه‌ای که در صنعت مد و پوشاک وجود دارد، تعداد کسانی که در حوزه رسانه‌ تخصصی مد و لباس فعالیت می‌کنند، بسیار اندک است. الآن درصد قابل‌توجهی از 50 برند پرقدرت دنیا، چه به لحاظ ضریب نفوذ و چه به لحاظ توانایی‌های مالی، برندهای پوشاک هستند. صنعت مد و پوشاک صنعت بسیار سودده و پر بازدهی است و در سطح دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد. در دنیای بین‌الملل، وبلاگ‌نویس‌ها و مجلات از قدرت بالایی برخوردارند و مجلاتی مثل ووگ و ال سردبیر یا اعضای تحریریه‌ای بسیار قوی دارند که حتی می‌توانند مد تعیین کنند. جابه‌جایی مد باعث یک اتفاق جدید در یک صنعت می‌شود، یعنی وقتی شما از یکی دو سال قبل مد را برای مردم تعریف و جریان‌سازی می‌کنید، در واقع در حال ایجاد انقلاب در صنعت هستید. متأسفانه این اتفاقات در ایران رخ نمی‌دهد چون ما در این حوزه کارشناس نداریم و دانشگاه‌های ما نیز خروجی خوبی ندارند. متأسفانه حوزه مد و لباس علیرغم پتانسیل بالایی که دارد، به تعداد انگشتان یک دست هم صاحب رسانه‌ تخصصی نیست.

روابط عمومی در حوزه مد و لباس در کشور ما تعریف ناشناخته‌ای‌ است، شما برای آن که دانش خودتان را برای فعالیت مؤثر در برند تولیکا اغناء ببخشید، چه راه‌کارهایی در پیش گرفته‌اید؟

متأسفانه همکاران ما در حوزه مد و پوشاک چندان به مقوله روابط عمومی توجه نمی‌کنند. مجموعه تولیکا اولین مجموعه ایرانی بود که در حوزه صنعت مد و پوشاک به واحد روابط عمومی توجه ویژه‌ای داشت و آن را از چند سال قبل راه‌اندازی کرد. آقای صالحی مدیر مجموعه تولیکا روی حوزه روابط عمومی بسیار تأکید و حساسیت دارند. مخاطبان ما اکثراً جوان‌های خیلی باهوشی هستند که دیگر با تبلیغات ساده نمی‌توان به آن‌ها جنسی را فروخت. الآن تنها نوع تبلیغاتی که کارکرد دارد، تبلیغات دهان‌به‌دهان است. شما باید تولید محتوا کرده و همراه با دانش روز پیش بروید تا مخاطب پیدا کنید.

باید به مخاطب توضیح داده شود که فلسفه طراحی فلان محصول چیست. وقتی روی یک مانتو از نقوش ایرانی و کاشی‌کاری استفاده می‌شود، روابط عمومی باید فلسفه استفاده از آن‌ها را به مخاطب توضیح دهد. واحد روابط عمومی در حوزه مد و لباس یک واحد نوپایی است ولی خوشبختانه تا الآن توانسته که مخاطبانش را شناسایی کرده و به آن‌ها خوراک محتوایی بدهد. ما اولین مجموعه‌ در پوشاک زنانه هستیم که در درون سازمانمان نشریه داخلی داریم و از نشریه ما بسیار استقبال می‌شود، زیرا ما اخبار درون‌سازمانی‌مان را در این نشریه اعلام می‌کنیم و در آن به تولید محتوا و ارائه فلسفه طراحی پوشاک تولیدی‌مان می‌پردازیم.