سرویس مد و لباس هنرآنلاین: علی انصاریان، مدیر روابط عمومی، کارشناس رسانه و مدیر بازاریابی برند "سیب سبز" روز گذشته مهمان غرفه خبرگزاری هنرآنلاین در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود و  به آسیب‌شناسی ارتباط میان دو عرصه مد و سانه پرداخت.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با او را در ادامه بخوانید:

آقای انصاریان اگر ممکن است ابتدا برندتان را معرفی کنید تا سپس به گفتگوی اصلی‌مان در مورد ارتباط بین برندها و رسانه‌ها بپردازیم.

مجموعه ما مجموعه "سیب سبز" است که از سال 87 کار تولید پوشاک کودک و نوجوان را در بخش‌های خرده‌فروشی و تک‌فروشی شروع کرده‌ است. ما در این مدت زمان چند ساله تلاش کرده‌ایم که جنس با کیفیت ایرانی را با قیمت مناسب، رنگ‌بندی مناسب و مطابق با سلیقه هم‌وطنان‌مان تولید و توزیع کنیم.

در ایران و سایر کشورهایی که خودشان را نتوانسته‌اند در عرصه مد و لباس صاحب عنوان کنند، چه چالش‌ها و موانعی در مسیر پل ارتباطی میان مُد و رسانه وجود دارد؟

در رسانه‌های‌ ایران چندان به صنعت پوشاک و مد توجه نمی‌شود. شاید مشکل از این‌جاست که ما شناخت درستی از رسانه، اهداف و کارکردهای آن در صنعت پوشاک نداریم. همچنین نگاهی که دوستان ما در صنعت پوشاک و مد نسبت به رسانه دارند هم نگاه صحیحی نیست، زیرا آن‌ها رسانه را فقط در بخش آگهی و بازرگانی می‌بینند، در حالی که ما می‌توانیم در بخش گزارش، میزگرد و قالب‌های مختلف خبری از رسانه کمک بگیریم. من چند وقتی است که سعی می‌کنم ارتباط با رسانه را از طریق انجمن صنایع پوشاک ایران دنبال کنم.

خیلی از همکاران ما حتی از ابزارهای ابتدایی و اولیه نیز برای معرفی برند خودشان بهره نمی‌گیرند. آن‌ها وب‌سایت، کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام ندارند و اگر دارند، بحث بروزرسانی و تولید محتوای آن را جدی نمی‌گیرند. حتی خیلی از برندهای خوب کشور نیز واحدی به عنوان واحد روابط عمومی ندارند. الان تنها برندی که در پیرامون ما واحد روابط عمومی دارد، برند "تولیکا" است که به تولید پوشاک زنانه می‌پردازد. ما خودمان در مجموعه "سیب سبز" سعی کرده‌ایم تا جایی که می‌توانیم تلگرام و اینستاگرام‌مان را فعال نگه داریم و در سایت‌های فروش آنلاین هم حضور داشته باشیم. علت آن که برخی از همکاران ما با رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی ارتباط برقرار نمی‌کنند یا به خاطر آن است که شناخت کافی از کاربرد رسانه ندارند و یا ترس از حضور در رسانه دارند. آن‌ها اگر بدانند که رسانه بالاخص در بخش محتوا چه امکاناتی در اختیارشان قرار می‌دهد، شاید بیشتر و بهتر از قبل در رسانه حضور پیدا کنند.

برخی از برندها نظیر برند موفق هاکوپیان تن به گفتگو با رسانه نمی‌دهند و بین آن‌ها و اهالی رسانه اصلاً ارتباط کلامی و زبانی برقرار نمی‌شود، به نظرم این برندها از تعامل با رسانه می‌ترسند و ترس‌شان هم به خاطر تحریف احتمالی یا شانتاژ رسانه‌ای است. معمولاً برندهای ما متعلق به نسل دهه‌های 10 و 20 هستند و افراد آن دوره چه در حوزه کاری خودشان و چه در ارتباط با رسانه‌ها گام‌های‌شان را محتاطانه بر می‌دارند. با توجه به تجربه‌ای که شما در این زمینه دارید و صنعت پوشاک و مد در سطح بین‌المللی را می‌شناسید، چه پیشنهادی می‌توانید به این برندها ارائه دهید؟

من چون به یک نحوی از جنس شما دوستان خبرنگار هستم و رشته تحصیلی‌ام روابط عمومی بوده، در چند وقتی که وارد فضای صنفی شده‌ام، این قضیه را به خوبی درک کرده‌ام. آقای هاکوپیان از صنعت‌گران قابل احترام و جزو سرداران صنعت و همچنین یکی از بانیان تأسیس انجمن صنعت و پوشاک هستند بنابراین ما که در حوزه روابط عمومی هستیم باید این اطلاعات را به پیشکسوت‌های‌مان منتقل کنیم تا از ما قبول کنند که باید بین صنعت و رسانه ارتباط برقرار کنند تا بتوانند از رابطه برد - برد استفاده کنند.

خیلی از مخاطبین رسانه‌ها ممکن است نام برندهای هاکوپیان و گراد را شنیده باشند اما شاید اسم برندهای تن‌ریس، بادی اسپینر، سله‌بن و تولیکا را نشنیده باشند چون این برندها تولید محتوا نداشته‌اند. این برندها ارتباط درستی با رسانه‌ها نداشته و خودشان را از طریق رسانه‌ها معرفی نکرده‌اند. این معرفی کردن برند به رسانه فقط در پخش تیزر و آگهی بازرگانی خلاصه نمی‌شود، بلکه باید محصول جدید از طریق گفتگو و جلسه خبری با رسانه‌ها معرفی شود. رسانه‌ها فقط اطلاعات، شفافیت و ارتباط خوب و سازنده می‌خواهند.

من در چند وقتی که به عنوان دبیر کمیته پوشاک بچگانه و روابط عمومی، داوطلب وارد انجمن شده‌ام، سعی می‌کنم در جلسات انجمن، دوستان رسانه‌ای را دعوت ‌کنم و یا تولید محتوا را برای‌شان ارسال کنم. من می‌خواهم به دوستان و همکاران خودم چه در انجمن و چه فعالان صنعت پوشاک بگویم که از فضا و پتانسیل رسانه‌ها استفاده کنید و واحد روابط عمومی را در شرکت‌ها ایجاد کنید تا این واحد روابط عمومی بتواند بین صنعت‌گر، تولیدکننده و رسانه‌ها یک پل ارتباطی باشد. در نتیجه ایجاد چنین رابطه‌ای، رسانه‌ها نیز می‌توانند به نفع شرکت‌ها یک ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنند.

نظرتان در مورد سرویس مد و لباس در خبرگزاری‌های برند چیست؟ چون همان‌گونه که ما برند‌های خوب‌مان در سطح جهانی انگشت‌شمارند، در حوزه خبرگزاری مد و لباس نیز اوضاع خوبی نداریم و علیرغم آن که آقای قبادی با تمهیدات‌شان در کارگروه مد و لباس امکان اضافه شدن سرویس مد و لباس را به وب‌سایت‌ها اضافه کرده‌اند، هم‌‌چنان به جز هنرآنلاین هیچ‌ خبرگزاری دیگری به این موضوع تن نداده است.

ما چندان رسانه‌ فعال در حوزه مد و پوشاک نداریم و باید به جز هنرآنلاین، خبرگزاری‌های دیگر نیز چنین سرویسی را داشته باشند. ما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به مسئله پوشاک توجه کنیم؛ می‌بینیم که در سبد کالای خانوارهای ما ابتدا بحث تغذیه مهم بوده و بعد بحث پوشاک حائز اهمیت است. ما خیلی خوشحالیم که خبرگزاری هنرآنلاین این قضیه را دنبال می‌کند و یک سرویس مد و لباس نیز در وب‌سایتش ایجاد کرده و در این زمینه هم تولید محتوا می‌کند.

ما باید از کارگروه مد و لباس (به خصوص آقای قبادی) و بنیاد ملی مد و لباس هم تشکر کنیم چون در این حوزه زحمت می‌کشند و باعث می‌شوند که عنوان مد و لباس در رسانه‌ها مطرح شود. تا چند وقت پیش کسی به راحتی نمی‌توانست از عبارت مد و لباس یا واژه فشن در رسانه‌ها اسم ببرد ولی با فعالیت‌های آقای قبادی و همکاران‌شان این قضیه خیلی راحت‌تر و روان‌تر شده است. ما هم از رسانه‌ها تقاضا داریم که نسبت به مسئله مد و لباس توجه بیشتری نشان بدهند. رسانه باید فضایی را فراهم کنند تا در میزگردها و قالب‌های مختلف تولید محتوا، از برندها دعوت شود تا مسائل و مشکلات‌شان را بگویند. خیلی از مسائل و مشکلات ما داخلی هستند. شاید بحث واردات خیلی مهم نباشد و این بحث معرفی کالاهای با کیفیت ایرانی است که باید به عنوان یکی از دغدغه‌های همه تولیدکنندگان و صنعت‌گران مورد توجه قرار بگیرد.

از لطف و همراهی شما خیلی ممنون هستم. شما فضایی ایجاد کرده‌اید که در آن فعالین صنعت در ارتباط با بحث روابط عمومی رسانه و صنعت مظلوم پوشاک اظهار نظر کنند. در کشور ما به صنایع نفت، پتروشیمی، خودروسازی و... خیلی توجه می‌شود ولی صنعت پوشاک چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مسئولین ما غافل از آن هستند که صنعت پوشاک یک صنعت بسیار اشتغال‌زا است، تولید راحتی دارد و سرمایه‌گزاری برای تولید آن خیلی کم‌ هزینه‌تر از سایر صنایع است. با این وجود متأسفانه صنعت پوشاک مغفول مانده و ما امیدواریم که با کمک شما دوستان رسانه‌ای بتوانیم این فعالیت را ادامه بدهیم.

ما از این‌که تعداد رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در حوزه مد و لباس بیشتر شود، استقبال می‌کنیم و چه در مجموعه سیب سبز و چه در انجمن صنایع پوشاک سعی می‌کنیم از رسانه‌ها حمایت کرده و ارتباط بهتر و عمیق‌تری با آن‌ها ایجاد کنیم.

جذاب‌ترین خبر یا موضوع رسانه‌ای شده در حوزه مد و لباس که رسانه به خوبی به آن پرداخته را کدام سوژه می‌دانید؟

خیلی از همکاران ما برای این که روی جلد کالاهای‌شان برچسب Made In Iran بزنند، هنوز جسارت کافی پیدا نکرده‌اند. یکی از فعالیت‌های خیلی خوبی که بعضی از همکاران ما در برندهای سله‌بن و تن‌ریس شروع کرده‌اند این است که این برچسب را روی محصولات‌شان می‌زنند. همچنین خبری که مجموعه شما با عنوان "با افتخار ساخت ایران" منتشر کرد نیز خیلی جالب بود. همه ما اگر از لباس، کفش و کیف ایرانی استفاده می‌کنیم، باید به آن افتخار کنیم. من این قضیه را از خودم شروع کرده‌ام و اگر همه ما خرید محصول ایرانی را از خودمان شروع کنیم، صنعت پوشاک زیر و رو خواهد شد. من از همه بازدیدکنندگان خبرگزاری هنرآنلاین تقاضا دارم که تلاش کنند در خریدهای‌ روزانه‌شان اعم از پوشاک، مواد غذایی و... از محصولات با کیفیت ایرانی خریداری کنند تا به بهانه همین اعتماد مشتریان، برندها هم سعی کنند که جنس خوب، با کیفیت و با خدمات به مصرف‌کننده ارائه کنند و او را راضی نگه دارند. شاید یکی از دلایلی که مصرف‌کننده‌ها روی خوشی به محصولات ایرانی نشان نمی‌دهند، عدم حمایت و پشتیبانی ما از مشتری به طور درست و اصولی است، در حالی که در تمام دنیا می‌بینیم که مشتری چه حرمتی دارد و چه احترامی به او و نیازهایش گذاشته می‌شود.

عطیه پژم