سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی، عصرروز 5 آبان با حضور مهدی سیف جمالی، مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس، حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس کشور، مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران، مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان لباس در تالار رودکی برگزار شد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس کشور در آغاز این مراسم با اشاره به اینکه اینبار طراحان لباس کشور با نیت ادای احترام به ساحت اباعبدالله(ع) درنخستین نمایشگاه لباس عاشورایی حضور به هم رساندن بیان کرد: فعالان بنا را بر این گذاشتند تا پرچم عاشورا و محرم را با ابزار لباس در جامعه بلند کنند و ما هم در جلسات متعدد مبانی نظری این رویداد مهم را تدوین کردیم.

قبادی در ادامه به انواع کارکردهای لباس در حوزه‌های فرهنگی و دینی اشاره و تصریح کرد: یکی از کارکردهای مهم لباس، نمایان کردن اندیشه‌های دینی است و با تکیه بر سیره نبوی درمی یابیم که لباس مبتنی بر اندیشه و تفکر اسلامی بوده و با توجه به جامعه ما به عنوان یک حامعه اسلامی ورود نگاه معنوی و معناگر به حوزه ضروری است.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور بر لزوم ورود خلاقیت های مبتنی بر اصول اخلاقی و ارائه ایده‌های مبتنی بر اندیشه دینی در عرصه مد و لباس تأکید و تصریح کرد: لباس در حکم یک رسانه است و ما باید به مفاهیم و موضوعاتی که از طریق این رسانه به دیگر افراد منتقل می‌کنیم توجه داشته باشیم درست همانگونه مقام معظم رهبری نیز به این موضوع توجه ویژه داشته و بر اهمیت پوشش هر فرد تاکید کرده‌اند و لازم است در کنار سایر مقاتل و مواعظ به این مهم نیز توجه شود.

او به کارکرد لباس در اشکال اقلیمی اشاره کرد و افزود: در این دوره از نمایشگاه به این بخش از پوشانندگی گرفته تا انتقال بسیاری از مفاهیم ارزشیدر تمام ساختارهای اقلیمی توجه شده و لباس های عاشورایی از شمال تا جنوب کشور را در این رویداد شاهد بودیم.

قبادی در ادامه بر لزوم توجه به جایگاه لباس در شکل‌دهی به هویت فردی و اجتماعی تأکید کرد و گفت: یکی از راه‌های انتقال هویت اجتماعی واقعه عاشورا، مقوله لباس است و موضوعات ارزشی چون لباس عاشورایی را در قالب جریان‌سازی فرهنگی با جدیت دنبال می‌کنیم.

او افزود: متأسفانه شاهد آنیم که برخی سوء رفتارها در زمینه طراحی لباس این ایام از سوی دشمنان اسلام انجام شده و ممکن است در ادامه خدشه‌هایی را به این مقوله وارد کند.

قبادی همچنین خبر داد: بیش از 35 درصد از آثار به نمایش درآمده در نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی با اشکال کاربردی به تولید انبوه رسیده‌اند و نمونه‌هایی از لباس مردانه در تعداد چندهزارتایی وارد بازار شده‌اند.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور در خاتمه به جایگاه اقتصادی مقاومتی در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: اغلب لباس‌های به نمابش در آمده در این دوره از نمایشگاه از پارچه‌های ایرانی و مبتنی بر ظرفیت های داخلی طراحی و دوخته شده‌اند و ما همچنین در پی احیای مواریث فرهنگی در این رویداد بوده‌ایم چرا که برخی لباس‌ها شکل کاربردی خود را از دست داده‌اند و ما در نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی تلاش کرده‌ایم تا این لباس‌ها را زنده کنیم.

در ادامه این مراسم، سردار طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در حدود سال 80 بوده که خانمی به من مراجعه کرد و از من خواست تا به ایشان در برپایی نمایشگاهی در حوزه مد و لباس همکار کنم تا به ارائه لباس‌های متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی بپردازند اما آن زمان شرایط برای برگزاری این نمایشگاه فراهم نشد اما امروز شاهد آنیم که کارگروهی با عنوان کارگروه مد و لباس شکل گرفته تا به فعالیت‌های مختلف و پراکنده در حوزه پوشاک سر و سامان دهد.

طلایی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ارزنده‌ای از مسیر این کارگروه و بنیاد در حوزه مد و لباس کشور انجام شده است اظهار داشت: یکی از این اقدامات خوشایند جلوگیری از ورود پوشاک خارجی بوده است و از دیگر فعالیت‌های مثبت کارگروه مد و لباس، برگزاری همین نمایشگاه لباس عاشورایی است چرا که ما باید به این نتیجه برسیم که لباس نشان دهنده هویت و اندیشه‌مان است و امید است در ادامه مسیر نیز همچون گذشته اندیشه‌هایمان را تقویت کرده، به آنها بها دهیم تا آنها تبدیل به باور و آرمان شوند و برای دسترسی به آنها با همه توان تلاش کنیم.

یکی از بخش‌های جالب توجه نخستین مراسم اختتامیه نمایشگاه لباس عاشورایی حضور جمعی از فرشتگان سندرم داون بر روی صحنه بود که در حرکتی نمادین اقدام به رنگ آمیزی کتیبه عاشورایی به صورت دست نویس بر روی پارچه‌ای به طول ده متر کرده‌اند و از این کتیبه با شعر درج شده از محتشم کاشانی رونمایی شد.

این حرکت نمادین توسط ستاد نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی و با همکاری کانون خیریه سندرم داون ایران در روز چهارشنبه مورخ 5 آبان ماه از ساعت 14 در محل تالار وحدت تهران انجام شد.

در پایان مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز طراحان برگزیده این نمایشگاه به شرخ ذیل معرفی و تجلیل شدند:

در بخش لباس مردانه هیچکدام از طراحان رتبه نخست را از آن خود نکرد و فرحناز امیدی و فاطمه نعمتی به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کردند.

در بخش لباس کودک نیز سمیه شیخی و سونا پاکار با لباسی با عنوان لباس نوزاد و دافعیان رتبه سوم را به خاطر طراحی پیراهنی با عنوان "لبیک یا حسین" به خود اختصاص داد.

زهرا علی نقیان با طراحی مانتوی اجتماع با عنوان "باز این چه شورش است" نرگس طافی با طراحی لباس اجتماع باعنوان "ایستادگی" و رفیعه رازیانی مقام سوم را به خاطر طراحی مانتوی اجتماع با عنوان "قبای قافله" در بخش طراحی لباس زنان از آن خود کردند.

برگزیدگان کاربردی نخستین جشنواره لباس عاشورایی نیز معرفی شدند.

مهدی غفوری با طراحی پیراهن "ونوس" رتبه نخست، مجید افتخاری با طراحی مانتو با عنوان "پنجه" رتبه دوم، زهرا خداوردی‌پور با طراحی پیراهن و شلواری با عنوان "سفید سبز" رتبه سوم، مهران عباسی با طراحی پیراهنی با عنوان هیئت رتبه چهارم و بنیامین اسلامی با طراحی پیراهن "ماهان" مقام پنجم را از آن خود کردند.

همچنین استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، هرمزگان، گلستان، مرکزی، همدان و سیستان و بلوچستان را مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.

آزاده آریانا با طراحی لباس عزا با عنوان "شیله" از میان ۱۱ استان عنوان لباس برگزیده را به خود اختصاص داد.

همچنین در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره لباس عاشورایی از جلالی فعال در حوزه "پرچم دوزی" و دکترشاد رئیس انجمن هنرهای تجسمی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا تقدیر شد.