گروه مد و لباس هنرآنلاین: طی سالی که پشت سر گذاشتیم، کشور ما ایران و دیگر نقاط جهان شاهد برگزاری رخدادهایی در حوزه مد و لباس بود.

زنجیره تأمین پوشاک همواره در سایه همکاری طیف وسیعی از هنرمندان و صنعتگران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات تمامی کشورها موردتوجه دولتمردان و بخش خصوصی قرار داشته و حتی در شرایط خاص همچون کرونا نیز چراغ آن کم‌سو نشده است.

این در حالی است که رویکردهای هنرمندانه در فرایند طراحی انواع پوشاک، نه‌تنها موجب ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات خواهد بود بلکه در سال‌های اخیر، دریچه جدیدی از نقش و جایگاه فرهنگ و هنر در حوزه مد را به روی همگان گشوده است؛ امری که در کشور ما ایران تاریخچه‌ای غنی داشته و در ادوار گوناگون تاریخی، مملوء از مستندات ارزشمند بوده است.

لباسی که بی‌شک شاخص فرهنگی در میان مردمان ملل است و هر قدر از لزوم توجه به جایگاه فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی آن بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم حال آنکه در بسیاری از کشورهای صاحب نام در صنعت فشن، موضوع برپایی هفته‌های مد به عنوان پای ثابت برنامه‌های فرهنگی، هنری و تجاری‌شان از سالیان سال پیش‌تر، مسیر حرکت این عرصه و رویکردهای به اصطلاح مدِ روز را به روی تمام مخاطبان خود می‌گشاید.

قدر مسلم یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید در سال جدید مورد توجه مسئولان این حوزه قرار گیرد، مسئله احیای پوشاک اقوام سراسر کشور است.

با این همه، طیفی از چهره های پیشکسوت در این حوزه لباس اقوام ایرانی بر این باورند طی سال‌های اخیر، موضوع طراحی و دوخت پوشاک محلی به همراه دوخت های سنتی منحصربفردشان همچنان مورد توجه هستند. چه بسا که در دورترین نقاط استان‌های کشور افرادی وجود دارند و لباس‌های محلی را تولید می‌کنند تا در جشن‌ها و جشنواره‌ها از آنها استفاده شود.

این افراد معتقدند آموزش عالی نیز این باور را میان جوانان تقویت کرده است که با حفظ فرهنگ اصیل خود می‌توان حرفی برای گفتن داشت. بنابراین پوشاک اقوام ایرانی شاید به پررنگی گذشته نباشد، اما روز‌ به ‌روز به آن توجه بیشتری می‌شود و از صندوق‌های خانه بیرون می‌آید تا شبیه‌سازی به انجام رسد.