گروه مد و لباس هنرآنلاین: نمایشگاه «نقش سوزن بر جان و تن» از هشتم تا شانزدهم اسفند به همت بنیاد ایران‌شناسی با همکاری معاونت پژوهشی بنیاد برپا می‌شود.

زهرا عرب علیدوستی کارشناس حوزه دوخت‌های سنتی و کریتور این نمایشگاه درباره جزئیات رویداد به هنرآنلاین گفت: نمایشگاه «نقش سوزن بر جان و تن» با رویکرد حفظ، احیاء و اشاعه دوخت‌های سنتی در زمینه دوخت‌های سنتی برپا می‌شود؛ عرصه‌ای که بالغ‌بر ۱۵۰ رشته و گرایش‌های سوزن‌دوزی، پوشاک محلی و قلاب‌دوزی را دربر می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه از زمان اعلام فراخوان این رویداد، آثار بیش از ۱۲۰ هنرمند از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است، اظهار داشت: از این تعداد شرکت‌کننده، تصویر ٨٠٠ اثر به دستمان رسیده که پس از طی شدن مراحل داوری، طی روزهای اخیر اصل آثار را نیز دریافت کرده‌ایم.

عرب علیدوستی اذعان داشت: توجه به حوزه دوخت‌های سنتی با ظرفیت‌های بسیار بالا در زمینه ارز آوری و کارآفرینی، یک ضرورت به شمار می‌رود آن هم در حالی که استعدادهای بسیاری در سراسر کشور وجود دارد و هرقدر به این عرصه نگاه ویژه و تخصصی معطوف شود، بازهم کم است حال‌آنکه تجربه نشان داده که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای چنین رویدادی، بومی‌سازی محصولات هر منطقه و ایجاد فرصت آشنایی هنرمندان با یکدیگر است.

این فعال حوزه دوخت‌های سنتی با تقدیر از زحمات و پیگیری‌های رئیس بنیاد ایران‌شناسی و رئیس پژوهشکده بنیاد ایران شناسى در روند برپایی این نمایشگاه، تصریح کرد: به‌طورکلی با ایده‌های متنوعی در این حوزه مواجه هستیم که توجه به لزوم تحقق این ایده‌ها، امری بسیار مهم است و رویکرد مثبت این دست مدیران می‌تواند نقش اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های آتی داشته باشد.

کریتور نمایشگاه «نقش سوزن بر جان و تن» با تأکید بر اینکه شرکت‌کنندگان در این رویداد برای نکات مختلفی همچون بسته‌بندی آثار، تدوین شناسنامه اثر و خلق لوگو اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند، بیان کرد: چندوچون آثار رسیده به این رویداد نشان داد که هنرمندان به لزوم دقت به راهکارهای ایجاد ارزش‌افزوده برای آثار و محصولات توجه دارند و بی‌شک قرار گرفتن در چنین مسیری می‌تواند نقش بسزایی در بومی‌سازی گونه‌های مختلف هنری در زمینه دوخت‌های سنتی با محوریت توسعه اشتغالزایی داشته باشد.

عرب علیدوستی در پایان از برپایی ۱۲ کارگاه آموزشی در حاشیه نمایشگاه «نقش سوزن بر جان و تن» خبر داد و گفت: نمایش ۱۴ اثر از مجموعه آثار موزه آرداک مانوکیان، تجلیل از ۳ هنرمند پیشکسوت حوزه دوخت های سنتی و نمایش لباس اقوام و عروسک های مزین به پوشاک محلی از دیگر بخش های این رویداد است.