سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زهرا عرب علیدوستی کارشناس هنرهای سنتی و صنایع دستی و مدیر دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما درباره جزئیات این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نخستین نمایشگاه نخ و نگاره هیما به همت بخش خصوصی و آقای احتشام به عنوان مؤسس گروه هنرهای سنتی و صناعی هیما، مردادماه امسال به مدت 9 روز در فرهنگسرای نیاوران و با مشارکت پژوهشکده هنرهای سنتی برگزار شد که در این رویداد شاهد همراهی 76 هنرمند با بالغ‌بر 200 اثر بودیم و بر اساس فراخوان منتشر شده قرار است دومین دوره این نمایشگاه، شهریورماه سال آینده برپا شود.

او اذعان داشت: طی مراسم رونمایی از پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما در تاریخ چهارم اسفندماه از سوی همان گروه هنرهای سنتی و صناعی هیما، گزارشی از نخستین دوره این رویداد ارائه شد که بر اساس آن اعلام شد که طی دوره نخست، از 9 هنرمند پیشکسوت تقدیر شده و در نهایت سه اثر برگزیده انتخاب شده است.

او در ادامه بیان کرد: در دوره دوم، علاوه بر توجه به تحقق اهداف نخستین دوره نمایشگاه، با رویکردی متفاوت تلاش می کنیم که ارتباط میان هنرمندان دوخت‌های سنتی با هنرمندان دیگر رشته‌ها همچون طراحی لباس و طراحی دوخت و زیورآلات سنتی از جنس سوزن‌دوزی برقرار شود و همچنین صنایع وابسته‌ای که می‌توانند موجب تداوم این رشته‌ها شوند را مورد توجه قرار دهیم. همچنین در بحث عرضه و فروش، موضوع بسته‌بندی مطرح می شود که امروزه به شکل یک حلقه مفقوده در این جریان مورد توجه قرار دارد.

این کارشناس هنرهای سنتی و صنایع دستی تأکید کرد: برآنیم تا این رویداد به صورت دوره‌ای و همه ساله در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شده و فروش آثار هنرمندان از جمله اهدافی است که ما در نمایشگاه دوم دنبال می کنیم.

عرب علیدوستی اذعان داشت: در این میان موضوع توجه به استفاده از مواد اولیه از نکات حائز اهمیت در این جریان است چرا که گاهاً شاهد آنیم به طور مثال هنرمندان به دلیل دسترسی نداشتن به نخ مورد نیاز، از کاموا در دوخت‌های خود بهره می گیرند که سبب دور شدن اثر از اصالت خود می شود.

او گفت: بدون شک شناسایی هنرمندان و همچنین پیشکسوتان عرصه دوخت‌های سنتی و دیگر رشته‌های وابسته و گردهمایی هنرمندان در چنین رویدادهایی، فضای تعاملاتی مطلوبی میان هنرمندان ایجاد کرده که می‌تواند به حفظ و اشاعه این هنرها نیز کمک کند.

IMG-20210306-WA0035

عرب علیدوستی با اشاره به اینکه تا به امروز شاهد انتقال هنرهایی همچون دوخت‌های سنتی به شکل ادبیات شفاهی بوده‌ایم اذعان داشت: هرچند که تا کمی پیش‌تر این عرصه‌های هنری به شکل آموزش نسلی به نسل دیگر به حیات خود ادامه می‌دادند اما خوشبختانه رشته‌هایی اختصاصی در دانشگاه‌ها تأسیس‌شده که صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را در کنار یکدیگر قرار داده  و هنرهایی که تا به امروز بیشتر به شکل تجربی دنبال می‌شدند در حال حاضر به شکل علمی و با توجه به بحث آموزش تخصصی و دانش‌بنیان مبتنی بر پژوهش دنبال می‌شوند.

مدیر دومین نمایشگاه نخ و نگاه هیما، احیای هنرهای فراموش‌شده و تبلیغ و ترویج هرکدام از دوخت‌های سنتی در داخل کشور و همچنین سطوح بین‌المللی را از دیگر اهداف این رویداد برشمرد و تصریح کرد: بالا بردن سطح دانش افراد علاقه‌مند و مستعد،  به کار بردن راهکارهای نوین در زمینه آفرینش آثار هنری و برقراری ارتباط میان هنرمندان در زمینه دوخت‌های سنتی از دیگر اهداف برپایی نمایشگاه در هر دو دوره به شمار می‌رود.

عرب علیدوستی افزود: در این میان، شناسایی صنایع وابسته و پرداختن به این دست موضوعات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌طور مثال در بحث زیورآلات، صنایعی مانند بسته‌بندی و فروش مطرح بوده و لازم است افراد دوره‌هایی را برای پیشبرد هر چه‌بهتر اهداف اقتصادی خود پشت سر بگذارند.

او در ادامه به برخی مشکلات و چالش‌های فعالان عرصه دوخت‌های سنتی اشاره کرد و گفت: مواد اولیه در این بخش‌ها به‌ راحتی در اختیار فعالان قرار نمی‌گیرد و گاهاً باید از خارج از کشور فراهم شوند. از سوی دیگر برخی از این هنرها وابسته به دیگر مشاغل هستند. به‌طور مثال فردی که در زمینه دوخت‌های سنتی کار می‌کند، با نخ و پارچه سر و کار دارد و به دلیل از بین رفتن برخی مشاغل و به وجود آمدن حلقه‌های مفقوده شاهد آنیم که از متریالی استفاده می‌شود که اثر هنری را از اصالت دور می‌کند. در عین حال برخی مشاغل سنتی وابسته به این مشاغل همچون نخ ریسی ،رنگرزی سنتی یا پارچه بافی از میان رفته اند و در نتیجه برخی تکنیم‌های رشته های هنرهای سنتی در حال فراموشی رفته اند و برپایی ایندست نمایشگاهها به زنده نگه داشتن این هنرها و بروز رسانی اطلاعات کمک بسزایی خواهد کرد.

این هنرمند در خاتمه بر لزوم شکل‌گیری یک تشکل تخصصی در زمینه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی اشاره کرد و  گفت: ما در حوزه دوخت‌های سنتی انجمنی نداریم که هنرمندان و فعالان این عرصه بتوانند مشکلات خود را در این بخش به شکل متمرکز مورد رصد و بررسی قرار دهند و بدون شک راه‌اندازی انجمنی اختصاصی در این زمینه، اتفاق خجسته‌ای است که می‌توان نویدبخش آینده بهتر برای فعالان ای عرصه باشد.