گروه مد و لباس هنرآنلاین: آرزو اسکندری، طراح لباس و مدرس دانشگاه درباره جزئیات چاپ چهارم کتاب «هنر طراحی لباس» و تغییرات آن در قیاس با دیگر نسخه‌ها به هنرآنلاین گفت: چاپ چهارم این اثر با ویرایش جدید در دو هفته گذشته وارد بازار شده و تمام تلاش خود را به کار بسته‌ام در این نسخه، مسیر حرکت کتاب را به سمت استانداردهای آموزشی سوق و یک منبع آموزشی برای حضور طراحان لباس در آزمون‌های بین‌المللی ارائه دهم.

او افزود: آشنایی با ایمنی محیط کار و اصول طراحی، ابزار کار، مبانی هنرهای تجسمی و طراحی لباس، کالبدشناسی و استخوان‌بندی بدن، ترسیم لباس، طراحی و جنسیت‌سازی پارچه‌ها، رنگ‌شناسی، رنگ‌شناسی تخصصی لباس، برطرف کردن ایرادهای اندام با لباس، اسکچ‌هایی از طراحان لباس نامی جهان، پارچه‌شناسی و مراقبت از لباس‌ها، سرفصل‌های اصلی کتاب را شامل می‌شوند که البته هر بخش، موضوعات متنوعی را بر اساس عناوین کلی دربرمی‌گیرد.

اسکندری در ادامه تصریح کرد: رشته طراحی لباس از جمله رشته‌های هنری کاربردی بوده و طراح لباس با تکیه بر ذوق هنری، خلاقیت و تجربه علمی و عملی به خلق یک اثر هنری در قالب لباس می‌پردازد اما اصل بر این است که برای حضور در این شاخه هنری، با مفاهیم و مراتب علمی و آموزشی آن نیز آشنا بوده و پس از درک مبانی این هنر به سراغ گام‌های بعدی با انتخاب و چیدمان اصولی و استاندارد عناصر بصری در کنار یکدیگر رفت.

این طراح لباس و مدرس با تأکید بر اینکه رسالت اصلی کتاب، آگاهی بخشیدن به علاقه‌مندان هنر طراحی لباس در ارتباط با سایر ابعاد آن است، بیان کرد: البته که کتاب، زمینه‌ای برای شناخت بیشتر و کامل‌تر از هنر طراحی لباس را فراهم می‌آورد و البته تصاویر به کار رفته در آن نیز موجب می‌شود که مخاطب با نگاهی روشن به مقوله طراحی لباس، سبک و شیوه مورد علاقه خود را انتخاب کند.

او در پایان گفت: خوشبختانه در قیاس با سال‌های گذشته، شاهد اتفاق‌های چشمگیر در حوزه چاپ و نشر کتاب با مضمون مد و لباس و رویکردهای آموزشی هستیم و منابع فارسی مفیدی در دسترس علاقه‌مندان این عرصه قرار گرفته اما همچنان موضوع‌هایی چون نحوه ارائه کالکشن، ترندسازی و تکنیکال دیزاین از جمله مباحثی است که در حوزه نگارش و تألیف کتاب با غفلت مواجه شده و می‌تواند مورد توجه افراد کارشناس برای تولید منبع قرار گیرد.

در بخشی از «یادداشت مؤلف برای چاپ جدید کتاب» آمده است: «نکته بسیار مهم در چاپ جدید این است که مطابق با جدیدترین استاندارد آموزشی و بر اساس سرفصل‌های آموزشی تعریف شده رشته طراحی لباس تدوین و تألیف شود در نتیجه مخاطبان می‌توانند دانش بسیار خوبی را از این کتاب کسب نمایند. لذا هدف کتاب نیز، مهارت آموزشی و آشنا نمودن مخاطبان با مفاهیم پایه‌ای و اساسی طراحی لباس مطابق با استانداردهای آموزشی است به طوری که مخاطبان در مسیر کتاب، مبانی هنر طراحی لباس را می‌آموزند، با ابزار لازم برای طراحی، انواع لباس‌ها و نحوه ترسیم آنها آشنا می‌شوند و همچنن رنگ‌شناسی لباس، شناخت انواع لباس و بسیاری دیگر از مباحث اساسی را خواهند آموخت. این کتاب به شیوه «خودآموزشی» تدوین و تألیف شده است.»