سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آرزو اسکندری کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس از دانشگاه الزهرا (س) و کالج لندن، عضو انجمن طراحان پاچه و لباس و مترجم کتاب "فرهنگنامه تصویری مد" با اعلام خبر انتشار این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این کتاب شامل هشت فصل است و علاوه بر ارائه مطالب و عکس‌های مفید درباره انواع پوشش و سبک‌ها، اشارات منحصربه‌فردی نیز درباره تاریخچه مد در این کتاب آورده شده است.

اسکندری با اشاره به اینکه در این کتاب با بسیاری از اسامی جدید برخورد می‌کنیم اظهار داشت: بسیاری از واژگان در دنیای مد معادل فارسی ندارند، در عین‌ حال بسیاری از فعالان عرصه مد و لباس هم با عبارات و اصطلاحات این حوزه آشنایی ندارند.

او افزود: از لباس و کیف و کفش گرفته تا عینک و ساعت در این کتاب با اسامی مواجه می‌شویم درحالی‌که بخش عمده‌ای از مطالب این اثر به شکل تصویری عنوان‌شده و درک آن برای هر خواننده‌ای آسان و شدنی به نظر می‌رسد.

این طراح لباس با تأکید بر اینکه مطالعه این دانش‌نامه به‌ تمامی فعالان حوزه مد و لباس در ایران پیشنهاد می‌شود، اذعان داشت: "فرهنگنامه تصویری مد" کاری از گروه فشنری است که مجموعه‌ای از افراد شامل طراح، خیاط، محقق، پیش‌بینی کنندگان مد، صنعتگران و غیره در این گروه فعالیت دارند و حاصل سال‌ها تلاش یک عده در این کتاب آورده شده است.

مترجم "فرهنگنامه تصویری مد" با اشاره به ترجمه قابل‌فهم این کتاب گفت: کتاب توسط نشر "آبان" راهی بازار شد و پیش‌بینی می‌شود این اثر در نوبت‌های مختلف به چاپ رسد.

اسکندری به درج انواع بافت پارچه و طرح و همچنین نحوه نگهداری از منسوجات در این اثر اشاره کرد و گفت: این کتاب تصویر محور است و تیمی بسیار حرفه‌ای و ماهر این اثر  را به شکل آیکونیک جمع‌آوری کردند. در حقیقت کتاب پر از تصاویری است که ما را درباره تمامی امور مرتبط با حوزه طراحی و تولید پارچه و لباس راهنمایی می‌کند و از زیاده‌گویی پرهیز شده است.

او اذعان داشت: دقتی که در بیان جزئیات آمده به‌شدت شگفت‌انگیز است و من در پروسه این کتاب از نحوه تفسیر لباس و مد به‌شدت حیرت می‌کردم.

این طراح لباس بیان کرد: بخش عمده‌ای از کتاب به اسامی مختلف انواع لباس می‌پردازد و جزئیاتی را به ما درباره انواع و نحوه دوخت یاد می‌دهد که تاکنون کمتر به آن پرداخت‌ شده است. همچنین کتاب به‌گونه‌ای جمع‌بندی شده است که گویی که استاد ماهر و کارکشته به ما تدریس می‌کند.

اسکندری در خاتمه به ضمیمه شدن یک دفتر طراحی به این کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: من در واحدهای صنفی و تولید کارکرده‌ام و در دانشگاه این رشته را تحصیل‌کرده‌ام. می‌خواهم بگویم شاید سال‌های بسیاری زمان صرف شود که ما به داشته‌های این کتاب برسیم و به نظرم این اثر در عرصه مد و لباس کشورمان به عنوان یک فرصت به شمار می‌رود.