گروه مد و لباس هنرآنلاین: بخش نمایشگاهی رویداد ملی «سه گام» از چهارشنبه ۱۴ دی در گالری سعدآباد واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برپا می‌شود و بالغ‌بر یک ماه، میزبان آثاری از هنرمندان سراسر کشور در بخش‌های طراحی لباس سنتی، منسوجات و چاپ سنتی و رودوزی‌های ایرانی خواهد بود.

محمدحسین عسکرپور سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره جزئیات این رویداد به هنرآنلاین گفت: ایده ابتدایی «سه گام» به برپایی بوت کمپ در حوزه پوشاک و منسوجات سنتی اختصاص داشت که پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور جمعی از هنرمندان و نمایندگانی از ادارات کل معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه یعنی آموزش و ترویج، تجاری‌سازی و بازرگانی و حمایت از تولید تصمیم بر آن شد که این رویداد در سطحی وسیع‌تر و در بخش‌های مختلف برگزار شود.

او افزود: برپایی نمایشگاه به مدت یک ماه در گالری سعدآباد با برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات تولید و مواد اولیه، رنگ‌شناسی، بسته‌بندی، برندسازی و تجاری‌سازی در حوزه منسوجات سنتی، دوخت‌های سنتی و چاپ‌های سنتی همراه خواهد بود. در گام دوم شاهد حضور جمعی از طراحان در بخش‌های مختلف هستیم و رقابتی در حوزه طراحی برگزار خواهد شد و در مرحله سوم نیز با رویکرد تجاری‌سازی آثار و محصولات برتر در بخش‌های مختلف، مشارکت جمعی از سرمایه‌گذاران و شرکای اقتصادی با این طرح‌ها را شاهد خواهیم بود.

سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر اینکه هنرمندان طراح می‌توانند در بخش رأی‌گیری به‌منظور انتخاب طرح‌های برتر مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: علاوه بر این، ثبت مالکیت معنوی آثار با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ایجاد ارتباط مؤثر و هدفمند میان طراحان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین رویکردهای ما در امر برگزاری این بخش با تکیه بر اصول طراحی پارچه، پوشاک و رودوزی‌های سنتی و ایرانی است.

عسکرپور از برگزاری برخی دوره‌های آموزشی به‌صورت آنلاین در رویداد «گام سوم» خبر داد و گفت: امروز موضوع عدالت آموزشی در تمام رشته‌ها مطرح است و در این زمینه نیز به‌منظور افزایش مشارکت علاقه‌مندان، بنا داریم دوره‌های آموزشی را به‌صورت آنلاین برگزار کنیم تا تمامی علاقه‌مندان بتوانند از این بخش نهایت بهره را ببرند.

او با دعوت از نهادهای مختلف به‌منظور سرمایه‌گذاری در امر تجاری‌سازی آثار رویداد «سه گام» تصریح کرد: به دنبال مدل‌های موفق عقد قرارداد میان طراح، تولیدکننده و سرمایه‌گذار هستیم و معتقدیم با مشارکت مطلوب خانه‌های خلاق، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در امر تجاری‌سازی محصولات می‌توانیم به گردش مالی قوی در حوزه صنایع‌دستی امیدوار باشیم. همچنین بسیاری از مدیران مشاغل گوناگون می‌توانند ضمن آشنایی با هنرمندان این عرصه، از هنر آنها در فرایند طراحی و تولید لباس کارکنان مجموعه‌های خود بهره گیرند.