گروه مد و لباس هنرآنلاین: حسین جهانی ایده پرداز و طراح جواهر درباره لزوم توجه به جایگاه ایده در صنعت جواهرسازی به هنرآنلاین گفت: از سال 1383 در این صنف مشغول به فعالیت هستم و در زمینه ایده پردازی و مدل‌سازی هم کار تدریس را انجام می‌دهم. بر اساس تجربیاتم باید به این نکته اشاره کنم که حتی اگر ما در کشور با افراد ایده پرداز هم مواجه باشیم اما نکته اصلی آن است که گسترش و پرورش ایده به سرمایه‌گذاری نیاز دارد وگرنه در بحث کار صنعتی و تکنولوژیکی تا توانسته‌ایم واردات را انجام داده‌ایم و چیزی از کشورهای دیگر کم نداریم.

جهانی در ادامه افزود: امروز نبض طراحی در اروپا می‌زند و آنچه بیشتر پشت ویترین اغلب صنایع دیده می‌شود یک کپی از همین نمونه‌های موفق و امتحان پس داده است. البته نباید این را فراموش کرد که یکی از رموز موفقیت در این مسیر، باز گذاشتن فضای رقابت است که ما در کشورمان از این نعمت هم محرومیم و نه‌تنها صادرات جواهر از ایران رونق ندارد که با پاک کردن صورت‌مسئله واردات، سطح رقابت را به‌شدت کاهش داده‌ایم.

این طراح جواهر بیان کرد: در چنین شرایطی، کدام سرمایه‌گذار حاضر است که سرمایه خود را در مسیر طراحی جواهر هزینه کند. این افراد ترجیح می‌دهند با سرمایه‌گذاری در بخش فروش، به سودهای زودبازده دست یابند و این‌گونه است که بازار بدون رقابت ایده‌ها را نابود می‌سازد.

او با اشاره به اینکه حرکت بازار از حالت سنتی به شکل مدرن به پوست‌اندازی نیاز دارد، اذعان داشت: باید این پرسش را مطرح کرد که چرا سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در واحد تحقیق و توسعه برندها ندارند و باوجود مشاهده موفقیت‌های برندهای بزرگ جهان در تمامی صنایع آن هم مبتنی بر ایده و طرح اما همچنان از این مهم غافل‌اند.

جهانی گفت: نکته دیگر اینکه حمایت مجامع صنفی از ایده پرداز و طراح در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و در چنین محیط‌هایی به سختی می‌شود به طراحی نقشه راه برای سال‌های بعد فکر کرد.

این طراح جواهر در پایان خطاب به علاقه‌مندان ورود به حوزه طراحی و ساخت جواهر گفت: در قالب اقدامات پژوهشی، سیر حرکت برندهای موفق را بررسی کنند، به‌منظور ایده پردازی و رسیدن به طرح‌ها ناب و نو بر ناخودآگاه خود مسلط باشند و تکنولوژی را به خدمت ایده درآورند تا بتوانند برند منحصر به خود را بسازند.