به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نجمه کمالی مشاور امور بانوان و خانواده سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره لزوم توجه به رویکردهای سلامت‌محور در تولید پوشاک بیان کرد: برخی شرکت‌های تولیدکننده پوشاک به‌خصوص در کشورهای پیشرفته‌ به فکر افتاده و در تلاش‌اند فعالیت‌های خود را به سمت حفاظت از محیط‌زیست و پایداری پیش برند به همین علت اساس کار مد پایدار را از اهداف شرکت خود قرار داده‌اند؛ این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های تولید انبوه و بسیار محبوب در سراسر جهان هنوز بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به محیط‌زیست وارد می‌کنند.

او ادامه داد: برای گسترش این نوع از نگرش باید به مواردی از قبیل بهبود کارکرد زیست‌محیطی از طریق طراحی پایدار، استفاده از الیاف مناسب و قابل بازیافت، کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف شوینده‌ها و سموم آفات نباتی، کاهش مصرف مواد شیمیایی زیست تخریب ناپذیر و بهبود شرایط کار و رفاه کارگران توجه شود.

مشاور امور بانوان سازمان حفاظت محیط‌زیست، تأکید کرد: باید بدانیم که استفاده از این سبک از مد برای نجات کره زمین از آلودگی و گرفتاری، ضروری است هر چند که موضوع پایداری مد در ایران بسیار نوپا است و هنوز از طرف تولیدکنندگان پوشاک در کشور و عموم مردم پذیرفته‌نشده است حال آنکه برای بازیافت پارچه و پلاستیک و به‌کارگیری مجدد آن برای تولید پوشاک ابتدا باید به فناوری آن دسترسی داشته باشیم.

کمالی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر درگیر مصرف‌گرایی و تأیید شدن از طرف دیگران به‌واسطه لباس بر تنمان شده‌ایم که این موضوع سبب شده است که از دغدغه‌های محیط زیستی فاصله بگیریم. در حال حاضر تعداد کمی از تولیدکنندگان داخلی پوشاک تلاش‌هایی برای تولید لباس از طریق مد پایدار کرده‌اند اما باید همزمان تفکر مردم برای روی خوش‌نشان دادن به این لباس‌ها آماده شود.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صیانت از محیط‌زیست را باید از خانواده آغاز کنیم و الگوی مصرف با رویکرد زیست‌محیطی و بر اساس تعالیم اسلامی و فرهنگ ایرانی را اصلاح کنیم. در کشورهای درحال‌توسعه، ازجمله ایران، مسائل زیست‌محیطی بیش ازآنچه که جنبه فنی داشته باشند، از محتوایی اجتماعی فرهنگی برخوردار است بنابراین، هدف نهایی حفاظت محیط‌زیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ زیست‌محیطی در سطوح مختلف اجرایی است.

او با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست، گفت: آموزش، ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط‌ زیست می‌تواند در تغییر سبک زندگی سازگار با محیط‌ زیست و احترام به طبیعت نقش مؤثر داشته باشد.