گروه مد و لباس هنرآنلاین: با توجه به اینکه عوامل رشد کسب‌وکارهای مد پوشاک برگرفته از هنر ایرانی می‌تواند برای هر کسب‌وکار و از نظر هر فردی متفاوت باشد، بنابراین در بسیاری از عرصه‌های پژوهشی آنچه اهمیت دارد، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل رشد کسب‌وکارهای مد و پوشاک برگرفته از هنر ایرانی از منظر صاحب‌نظران حوزه مد پوشاک و حوزه کسب‌وکار و سپس بررسی دیدگاه‌های موجود است.

به‌طورکلی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، مطالعه ادبیات پژوهش و گزارش‌های منتشرشده از سوی خبرگزاری‌ها، 40 گزاره تدوین‌شده در پنج بخش ویژگی‌های محصول، هزینه و قیمت‌گذاری، بازاریابی و پیشبرد فروش، عوامل راهبردی و محیط کسب‌وکار دسته‌بندی‌شده که می‌تواند هر کدام به عنوان یک موضوع پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه مد و لباس مورد توجه دانشگاهیان قرار گیرد.

این گزاره‌ها در ادامه این مطلب منتشر می‌شود:

گزاره‌های بخش ویژگی‌های محصول:

(کیفیت بالای پارچه و دوخت، استفاده از عناصر فرهنگی در طرح و نقش پارچه (مانند بته جغه، طرح‌های اسلیمی و... )، تنوع در رنگ و جنس پوشاک، تنوع در طرح و نقش پوشاک، تولید پوشاکی خاص مانند مانتو به‌جای تنوع در محصول، شناسنامه‌دار بودن پوشاک برای معرفی ویژگی‌های محصول، تأکید بیشتر بر راحتی پوشاک به‌جای زیبایی آن، تلفیق هنر ایرانی و عناصر فرهنگی هنری با مد روز، استفاده از طرح‌های نوآورانه در پوشاک مانند تایپوگرافی (خطوط نستعلیق و... ) و کارهای دست مطابق مد روز و...، استفاده از رنگ‌ها و هارمونی‌های به‌کاررفته در هنر ایرانی(از قبیل صنایع‌دستی، ظروف و... ) در پوشاک، توجه به حفظ محیط‌زیست و تولید پوشاک با استفاده از الیاف طبیعی.)

گزاره‌های بخش هزینه و قیمت‌گذاری:

(رویکرد لوکس‌فروشی، طراحی پوشاک با قیمت مناسب و قابل استفاده برای همه، کاهش هزینه‌های جاری (تولید انبوه، استفاده از کارگاه‌های تعطیل شده و... )، برون‌سپاری پوشاک (دوخت پوشاک در کشورهایی با نیروی کار ارزان‌تر)، عرضه محصولات با کیفیت و با قیمت بالا)

گزاره‌های بخش بازاریابی و پیشبرد:

(شناسایی مشتریان و ارتباط مداوم با آن‌ها، بسته‌بندی شیک و زیبای محصول، برگزاری نمایش زنده پوشاک و شرکت در هفته‌های مد، ارائه اقلام دیگر در کنار پوشاک ازجمله: کیف، کفش، زیورآلات و...، بهره‌گیری از مدل‌های مشهور مانند هنرمندان، بازیگران و...، استفاده از روش‌های نوین فروش( مانند فروش آنلاین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و... )، استفاده از روش‌های نوین فروش( مانند فروش آنلاین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و... )، برندسازی، ارائه سریع طرح‌های جدید و عوض شدن هفتگی ویترین، تکنولوژی بافت و طراحی پارچه و پوشاک، هدف‌دار بودن برند و ایجاد یک نوع سبک خاص و متفاوت، قرار گرفتن کسب‌وکار پوشاک یا طراحان آن در فضای فرهنگی و هنری ایران، داشتن تحصیلات آکادمیک در مورد طراحی پوشاک، مد و ترکیب رنگ‌ها، انجام تحقیقات بازار و شناسایی نیازهای پنهان مشتریان، صادرات پوشاک به کشورهای دیگر، استراتژی‌های خلاق و نوآورانه برای تولید احتیاجات کشورهای دیگر، ثبت و توسعه برند در خارج از کشور به دلیل محدودیت‌های داخلی)

گزاره‌های بخش عوامل راهبردی:

(بهره‌گیری از مدیران با دانش تخصصی مدیریت و آشنا با مقوله مد، بهره‌گیری از تیم‌های متخصص طراحی لباس، سامان‌دهی مناسب زنجیره تأمین (داشتن تیم‌های متشکل از: طراح لباس، عکاس، مدلینگ، روابط عمومی و... )، تحقیق و توسعه مستمر)

گزاره‌های بخش محیط کسب‌وکار:  

(توجه ویژه به بحث مالکیت معنوی توسط دولت و در حوزه فرهنگ و هنر، حمایت مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کسب‌وکارهای مد، صدور مجوز برای برگزاری نمایش زنده پوشاک توسط دولت)