گروه مد و لباس هنرآنلاین: طی روزهای اخیر، پوستر سومین‌ جشنواره‌ فرهنگی‌ و‌ هنری «فردخت» با موضوع طراحی و دوخت لباس ایرانی و اسلامی از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، بسیج جامعه زنان، مرکز فنی حرفه‌ای شهید موسویان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در خانه تاریخی عباسیان رونمایی شد. 

سومین جشنواره مد و لباس فردخت که دو دوره قبل نیز در شهر کاشان برگزار شد، مهرماه امسال نیز به میزبانی همین شهر و در سه بخش طراحی، اثر نهایی و فعالیت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود.

«فردخت» نام نمادین لباس مخصوص محلی زنان یکی از مناطق کاشان و هدف از نام‌گذاری آن بر یک رویداد هنری با موضوع مد و لباس توجه دادن به پیشینه تاریخی و هویت یک تولید عمومی در حوزه پوشش و پوشاک است.

مهلت تحویل آثار برای شرکت در این رویداد، بیستم شهریور و زمان برپایی نمایشگاه، شانزدهم تا بیست‌ویکم مهرماه ۱۴۰۱ اعلام شده است.

بخش اثر شامل مانتو اجتماع، بخش طراحی شامل کالکشن خانواده و لباس فرم مدارس دخترانه و پسرانه و همچنین بخش پژوهش و دانش‌بنیان شامل مقالاتی به منظور آشنایی فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشــته طــراحی و دوخت لبــاس با موضوعات علمی و مبتنی بر دانش روز است.

محمدحسین واحدیان ستاد برگزاری جشنواره «فردخت» با بیان اینکه توجه به اهمیت فرهنگ عفاف و حجاب و تحکیم بنیان خانواده با استفاده از ظرفیت غنی فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی در طراحی و دوخت لباس‌های اجتماع بانوان مورد تأکید است، اظهار کرد: به‌منظور برگزاری سومین دوره رقابت طراحی، دوخت و پژوهش، نشستی با حضور شهردار کاشان و سایر مسئولان مرتبط در این بخش برگزار شده و در جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره ضمن بهره‌مندی از تجارب و شنیدن نظرات و پیشنهادهای اعضا، آئین‌نامه تدوین‌شده از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بررسی و محمدرضا نجفی معاون آموزشی مرکز فنی و حرفه‌ای شهید موسویان به‌عنوان دبیر جشنواره فرهنگی هنری "فردخت" معرفی شد.

واحدیان گفت: ۵۷۰ خیاط و طراح لباس طی سه سال گذشته در بانک اطلاعاتی این جشنواره نام‌نویسی کرده‌اند و از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در این جشنواره، ۴۰۰ نفر از اهالی کاشان و بقیه از مناطق دیگر کشور هستند.

به گفته او، در بخش دانش‌بنیان نیز محققان و پژوهشگران در موضوع چهارگانه هویتی، بومی، تاریخی و ملی برای سلامت لباس و پوشاک فعالیت می‌کنند.

احمد قربانعلی‌زاده سرپرست معاونت امور هماهنگی فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان نیز در مراسم با اشاره رونمایی از پوستر این رویداد، به کارکرد و تأثیرگذاری که جشنواره «فردخت» در حوزه فرهنگ دارد از این برنامه به‌عنوان یکی از رویدادهای کم‌نظیر در طراحی و دوخت پوشاک ایرانی و اسلامی و همچنین حوزه عفاف و حجاب نام برد.

او با بیان اینکه همیشه فرهنگ به‌عنوان بینش و رفتار افراد در جامعه تعریف شده و اگر بخواهیم جامعه‌ای را قضاوت کنیم یکی از شاخصه‌های آن برای تشخیص فرهنگ نوع پوشش افراد است، گفت: در حال حاضر انتخاب و زیباشناختی لباس و پوشش در جامعه ما متأسفانه وضعیت مطلوبی ندارد و با توجه به ظرفیت گسترده‌ای که فرهنگ و هنر ما دارد از این ظرفیت باید بهره کافی را ببریم.