سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سرآغاز مدنیت در ایران را باید در کوچه‌پس‌کوچه‌های کاشان جستجو کرد؛ آنجا که تار و پود فرش‌هایش در جهان زبانزد است و بعید است نقطه‌ای از این کره خاکی با عطر گلاب‌هایش غریبه باشد. این‌گونه می‌شود که در سومین گام از انتخاب محور برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، نام شهر کاشان در کنار دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان می‌درخشد.

"هر گوشه کاشان بهشتی است جهان را..." این شعار دهمین جشنواره مد و لباس فجر است. و اما چرا کاشان؟ در این مطلب قصد آن را داریم تا با سفر به کاشان، به شکلی اجمالی ذهن مخاطبان این مطلب را که احتمالاً طیفی از جامعه طراح در حوزه مد و لباس کشور هستند را با آنچه می‌تواند در این رویداد به‌عنوان منبع الهام مد نظرشان قرار گیرد، آشنا سازیم.

کاشان شهری تاریخی بوده که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان پس از مرکز استان اصفهان به شمار می‌رود و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران، زادگاه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان در منطقه‌ای بنام سیلک با قدمتی بیش از هفت هزار سال است.

کاشان شهری با اصالت و با مشاهیر علمی و ادبی زیادی است و نقش پررنگی در صنعت گردشگری ایران دارد. اقلیم این شهر که دارای دو بخش کوهستانی و کویری بوده که آن را به یکی از سکونتگاه‌های مهم در ایران بدل ساخته است.

آداب‌ورسوم گلاب‌گیری و قالی‌شویان از مراسم سنتی این شهر است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر مردم این شهر را قوم کاشی‌ها تشکیل می‌دهند که یکی از اقوام قدیمی ایرانی به شمار می‌آیند، بااین‌حال از گذشته‌های دور در این شهر اقدام دیگری ازجمله آذری‌ها، لرها و کردها نیز زندگی می‌کنند. زبان مردم کاشان زبان فارسی است که این مردم دارای لهجه کاشانی هستند.

و اما جاذبه‌های گردشگری طبیعی شهر کاشان... باغ فین کاشان را می‌توان مهم‌ترین جاذبه گردشگری این شهر دانست که یک باغ بسیار زیبا در سبک باغ‌های ایرانی بوده و این باغ علاوه بر آن که یک جاذبه گردشگری طبیعی به شمار می‌آید از لحاظ تاریخی نیز از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

غار نیاسر یک جاذبه گردشگری بسیار زیبای طبیعی دیگر در‌ شهر کاشان است که در نزدیکی روستای نیاسر در شهر کاشان واقع شده و برخی از باستان شناسان قدمت آن را حدود ۲ هزار سال پیش‌بینی کرده‌اند.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که دارای قدمتی طولانی است. این شهر در زیرزمین ساخت شده که عمق قسمت‌های مختلف آن بین ۴ تا ۱۸ متر است.

آتشکده نیاسر یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تاریخی شهر کاشان بوده که قدمت آن مربوط به دوران ساسانیان است، این منطقه درگذشته‌های دور به محلی مناسب برای برگزاری جشن‌ها و آیین‌های مذهبی بوده است و امروزه نیز در هنگام بازدید از این منطقه می‌توانید شاهد این موضوع باشید.

شهر کاشان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری فراوان طبیعی و تاریخی دارای جاذبه‌های گردشگری دینی، فرهنگی و هنری با معماری غنی بسیار زیادی نیز است که ازجمله آن‌ها می‌توان به  مسجد و مدرسه آقابزرگ، مسجد جامع کاشان، باغ و حمام فین و بسیاری از خانه‌های تاریخی این شهر اشاره کرد.

و اما گلاب قمصر کاشان، معروف‌ترین گلاب در سراسر دنیا است که سالانه توریست‌های بسیار زیادی برای خرید این نوع گلاب شهر کاشان سفر کرده و در فصل گلاب‌گیری مسافران بسیار زیادی به شهر کاشان سفر می‌کنند البته که در شهر کاشان علاوه بر گلاب می‌توانید انواع مختلفی از عرقیات را نیز خریداری کنید.

و اما بازار سنتی کاشان را می‌توان مهم‌ترین مرکز خرید این شهر دانست، در این بازار قدیمی که بسیاری از باستان شناسان اعتقاد دارند قدمت آن به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد می‌توانید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های زرگری و مسگری دیدن کنید، بازار ریسمان فروشی نیز که درون این بازار قرار دارد یکی از معروف‌ترین مکان‌هایی است که باید از آن دیدن کرد.

اقتصاد کاشان از دیرباز بر روی صنعت کشاورزی و تولید محصولاتی چون پنبه، پیاز، غلات، صیفی‌جات و انواع میوه‌ها و گیاهان دارویی، گلاب‌گیری و تهیه عرقیات سنتی و صنایع‌دستی مانند مسگری، کاشی‌کاری، ابریشم‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، گلیم‌بافی، زیلوبافی، زری‌بافی و قالی‌بافی تکیه داشته است. اما اکنون ۹۰ درصد صنعت این شهر بر پایه فرش ماشینی و صنایع وابسته آن است.

و در خاتمه، صنعت فرش دستباف کاشان در طرح‌ها، نقش‌ها و رنگ‌های زیبا و دل‌فریب، روزگاری طولانی زبانزد و نقل محافل هنری، اقتصادی، نمایشگاهی و علمی بوده است؛ عرصه‌ای که می‌توان پیش‌بینی کرد به دلیل ویژگی‌های بارز هنری و بصری تا چه اندازه مورد توجه طراحان بخش‌های مختلف در دهمین جشنواره مد و لباس فجر قرار گیرد.