گروه مد و لباس هنرآنلاین: خبر اقدام در راستای تأسیس گنجینه ملی پوشش ایران از آنجا اهمیت دارد که از سال‌ها پیش، بر لزوم راه‌اندازی موزه‌ای با عنوان موزه لباس اقوام از سوی هنرمندان و فعالان عرصه مد و لباس تأکید شده و همچنان جای این موزه در شهرهای مختلف از جمله پایتخت خالی است.

حال آنکه منابع مرتبط با این موضوع نه فقط در قالب محصول نهایی یعنی لباسی که در ادوار مختلف تاریخی و جغرافیاهای گوناگون و متنوع کشورمان بر تن مردم شده، در برخی موارد به شکل تصویر، فیلم یا متن مکتوب ثبت شده و در نتیجه نیاز است یک تیم پژوهشی در کمترین زمان ممکن اقدامی اساسی در راستای تجمیع این منابع انجام دهد.

به هر روی باید پذیرفت از چشم‌اندازهای زیبای تنوع فرهنگی و وحدت ملی در ایران، پوشاک اقوام ایرانی است که صد البته شکل‌گیری و ترکیب پوشاک محلی هر قوم به عواملی مانند مذهب، شرایط محیطی و جغرافیایی، نوع معیشت، تفاوت سن و جنسیت در جامعه بستگی دارد.

روزهای اخیر خبری مبنی بر اقدام به راه‌اندازی گنجینه ملی پوشش ایران با هدف جمع‌آوری منابع مکتوب و غیر مکتوب در عرصه مد و لباس ایران از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و در راستای تهیه مجموعه غنی و ارزشمند در عرصه مد و لباس ایران منتشر شده و این کارگروه در فراخوانی برای تکمیل و اغنای منابع این گنجینه ملی از تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی، متخصصان و علاقه‌مندان دعوت به همکاری کرده است.

البته به نظر می‌رسد تحقق این امر نیازمند انتشار فراخوانی جامع در ارتباط با جزئیات روند اجرای طرح است که تاکنون منتشر نشده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ارتباط با متولیان مرتبط با تأسیس این گنجینه ملی با شماره ۶۶۷۲۲۳۱۲ داخلی ۳۰۹ تماس بگیرند.