به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با توجه به اهمیت بیمه برای تأمین آینده کاری هنرمندان فعال در عرصه مد و لباس کشور، اقدامات قانونی لازم برای بیمه شدن طراحان حوزه مد و لباس انجام شده است. بر این اساس، طراحان کیف و کفش، لباس، شال و روسری، زیورالات و ... که طرح‌های آنها یکی از مشخصات زیر را دارا باشد، می‌توانند از مزایای بیمه استفاده کنند.

حداقل 10 طرح آنها دارای نشان شیما باشد؛

حداقل پنج اثر آنها دارای حق مالکیت معنوی باشد؛

گواهی حضور در 10جشنواره‌ استانی یا ملی را داشته باشند؛

دارای حداقل سه مجوز برپایی نمایشگاه از کارگروه ساماندهی مد و لباس باشند؛

رتبه برتر جشنواره فجر و یا جشنواره‌های استانی را دارا باشند؛

حداقل دارای سه اثری که به تولید انبوه رسیده باشد (هر کدام به تعداد 1000 عدد تولید شده باشد).

افرادی که حداقل یکی از شش مورد مطرح شده را دارا هستند می‌توانند برای بیمه خود اقدام کنند.

مدارک لازم برای آغاز فرایند بیمه شامل:

دریافت فرم عضویت از کارگروه و تکمیل آن

کپی شناسنامه

کپی کارت ملی

عکس 3×4  و ارائه درخواست بیمه به دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برای معرفی به صندوق برای عضویت در صندوق و بیمه است.

طراحان می‌توانند مدارک خود را در تهران با مراجعه حضوری یا ارسال پستی به کارگروه ارائه کنند. در شهرستان‌ها نیز مدارک باید به ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها تحویل و از سوی مراکز استان‌ها به مرکز(تهران) ارسال شود.

پس از دریافت و تأیید مدارک، نامه عضویت در صندوق به طراحان ارائه می‌شود. پس از عضویت در صندوق در صورتی که متقاضیانیکی از شرایط بالا را داشته باشند نامه بیمه انها تهیه و به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند.

البته برخی از طراحان تمایلی به استفاده از بیمه ندارند و فقط می‌خواهند عضو صندوق باشند که در صورت احراز صلاحیت، دریافت تأییدیه از کارگروه و داشتن یکی از شش شرط مطرح شده در بالا، این اقدام صورت می‌گیرد. با عضویت در صندوق کارتی به عنوان هنر کارت برای حمایت از هنرمندان به آنها ارائه خواهدشد.

شرایط سنی برای بیمه شدگان: برای آقایان تا 50 سال و خانم ها تا 45 سال است و در صورتی که هنرمند سن بیشتری داشته باشد به ازای هر یک سال باید سابقه بیمه تأمین اجتماعی داشته باشد.

هزینه بیمه تأمین اجتماعی نیز 18 درصد است که 10 درصد را وزارت ارشاد و هشت درصد را هنرمند پرداخت می‌کند. سال گذشته نیز با همین روند 29 طراح کشور بیمه شدند.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، شماره تلفن 66722312 پاسخگوی شماست.