سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آمنه صدیقی مدرس دوخت‌های سنتی و صنایع‌ دستی در استان گیلان و مدیر نخستین خانه کارآفرینی، مهارت و صنایع‌ دستی شهر رشت درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ۲۰ سال است که در زمینه دوخت‌‎های سنتی فعالیت داشته و مدیر دو آموزشگاه صنایع‌ دستی و همچنین مدیر نخستین خانه کارآفرینی، مهارت و صنایع‌ دستی رشت هستم.

او افزود: با علاقه شخصی وارد این عرصه شدم و از همان سنین نوجوانی، تمایل بسیاری به یادگیری دوخت‌های سنتی داشتم. البته در دانشگاه هنرهای تجسمی و رشته نقاشی خواندم و سپس در رشته دوخت‌های سنتی تحصیل کردم.

صدیقی با اشاره این که جمع کثیری از فعالان این عرصه، اهل استان گیلان هستند و گل‌دوزی‌های سنتی از قدیم در این استان باب بوده و بسیاری از وسایل منزل به این دوخت‌ها آذین داده می‌شدند اذعان داشت: خانم‌های شمالی به‌شدت اهل کار هستند و وقتی در فصل پاییز و زمستان کار چندانی در زمینه کشاورزی ندارند، علاقه دارند که در این شب‌ها مشغول به کارهای هنری باشند. در حقیقت طی فصول پاییز و زمستان، آموزش دوخت‌های سنتی گیلان با کاهش فعالیت‌های کشاورزی میان بانوان رونقی صدچندان به خود می‌گیرد.

مدیر خانه کارآفرینی، مهارت و صنایع‌ دستی شهر رشت بیان کرد: یکی از تلاش‌های من و دوستان در مجموعه خانه کارآفرینی، ارائه آموزش‌های رایگان و نیمه رایگان به بانوان خودسرپرست بوده که پس از سنجش و کشف مهارت و استعداد آن‌ها در رشته‌های خاص، می‌توانند کنار ما باشند و در منزل مشغول به فعالیت شوند. همچنین کارت شناسایی صنایع‌ دستی نیز برایشان صادرشده و به‌عنوان مشاغل خانگی می‌توانند از این مسیر کسب درآمد داشته باشند.

او افزود: فروشگاهی هم در خانه میرزا کوچک خان گرفته‌ایم که این بانوان بتوانند به‌صورت آنلاین یا سفارشی محصولات خود را از این طریق به فروش رسانند.

صدیقی بیان کرد: طی یک سال و نیم گذشته و از زمان افتتاح خانه کارآفرینی، مهارت و صنایع‌ دستی رشت تاکنون، بالغ‌بر ۲۴۰ بانو آموزش داده شده و ۲۱۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

این هنرمند گیلانی عرصه دوخت‌های سنتی تصریح کرد: البته پس از شیوع ویروس کرونا و در بحث صنایع‌ دستی، آسیب بسزایی به فعالان این حوزه واردشده چراکه به لحاظ وضعیت اقتصادی امروز مردم، خرید صنایع‌ دستی در اولویت‌های نخست نیست.

او در خاتمه به موضوع لزوم توجه و احیای لباس اقوام در مناطق مختلف کشور ازجمله استان گیلان اشاره کرد و گفت: در مجموعه ما تلاش شده در تمامی مراسمی که برگزار می‌کنیم، بانوان با لباس محلی در این برنامه‌ها حضور به هم رسانند و اتفاقاً بسیاری از کودکان و نوجوانان به این پوشش‌ها از همین مسیر علاقه‌مند شدند. امروزه بسیاری از جوانان باافتخار لباس محلی و سنتی گیلان را بر تن می‌کنند هرچند که لباس محلی شرق و غرب گیلان با یکدیگر متفاوت است و در ارتباط با لباس اجتماع هم تلاش شده است که تا جای ممکن از نمادهایی برآمده از لباس اقوام گیلانی بهره گرفته شود.