سرویس مد و لباس هنرآنلاین: رضا زاهدی از فعالان عرصه مد و لباس در استان گیلان، درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سال 79، فعالیت خود را با خیاطی در  یک کارگاه‌ آغاز کردم و به‌طور مستمر در زمانی بالغ‌بر 12 سال، این حرفه را ادامه دادم. از سال 90 بود که به‌طور تخصصی وارد حوزه الگوسازی و دوخت لباس مجلسی و عروس شدم و سپس، فعالیت خود را به حوزه لباس اجتماع آقایان و بانوان نیز گسترش دادم.

زاهدی با اشاره به این که در سال‌های 94 و 97 اقدام به تقویت بنیه علمی خود در آموزشگاه‌های تهران کرده است اذعان داشت: در همین سال‌ها و پس از گذراندن دوره‌های طراحی مد و لباس، موفق به کسب مدرک افتخاری شدم و از همان سال‌ها تاکنون به فراخور، تدریس در زمینه‌های مختلف از جمله الگوسازی و دوخت را انجام داده‌ام.

این هنرمند گیلانی عرصه مد و لباس در  ادامه به تمرکز خود طی سال‌های اخیر بر موضوع الگوسازی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‎‌ترین تجربیات من در خلال تمامی این‌ سال‌ها، توجه به ضعف موجود در امر الگوسازی در میان فعالان این عرصه بوده است. از زمانی که به‌طور جدی به حوزه لباس مجلسی وارد شدم، دریافتم که اکثر خیاطان از الگوهای آماده در کار استفاده می‌کنند که اتفافاً من هم در ابتدا همین کار را انجام می‌دادم اما به مرور متوجه شدم برای دوخت یک لباس با تن‌پوش مطلوب نیاز است که برخی از الگوها را تغییر داد.

زاهدی افزود: پی بردن به ایرادات اندامی و ویژگی‌های مختص آناتومی اندام افراد در مناطق مختلف ایران سبب شد که با جدیت به فکر ارائه یک متد جدید در زمینه الگوسازی و مختص مردم ایران باشم و با تکیه‌بر تجربیاتی که در استفاده از تمامی متدهای موجود از جمله گرلاوین، متریک و مولر داشتم، متدی را بر اساس آناتومی اندام ایرانیان طراحی کردم و مدتی است که بر همان اساس، فعالیت‌های خود را انجام داده و مسیر تدریس را دنبال می‌کنم.

او با اشاره به این که طی مذاکراتی با سازمان فنی و حرفه‌ای، خواستار به رسمیت شناختن این الگو شده است، اظهار داشت: این روش ابداعی از مدتی پیش تحت بررسی از سوی کمیسیونی در این سازمان بوده که در صورت تأیید و استاندارد نویسی، قابلیت تدریس و آموزش در این حوزه را خواهد داشت.

زاهدی در خاتمه، خواستار حمایت هر چه بیشتر نهادهای دولتی از ایده‌های مبتکرانه و متأثر از تجربیات فعالان عرصه مد و لباس شد و گفت: اگر افرادی از نقاط مختلف ایران مدعی هستند که می‌توانند در این حوزه کتابی تألیف کنند یا تحولی در مسیر آموزش و ایجاد اشتغال رقم زنند، باید مورد توجه مدیران دولتی قرار گیرند و امیدوارم بر این اساس در سال‌های پیش رو، شاهد توجه هر چه بیشتر به ظرفیت‌های علمی و عملی حوزه مد و لباس در استان‌های مختلف کشور باشیم.